اخبار و مقالات, مقالات

انواع آزمایش‌ها برای سنجش و چکاپ سلامتی بانوان

چکاپ سلامتی بانوان های-طب

چکاپ سلامتی بانوان شامل مجموعه‌ای از آزمایش‌ها است که امکان بررسی سلامتی بانوان و عدم ابتلای آن‌ها به بیماری‌های مختلف را فراهم می‌آورد.امروزه، زندگی شهری باعث شده تا درصد احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها افزایش پیدا کند. مواردی نظیر استرس‌، آلودگی‌ هوا، آب و موارد دیگر باعث شده تا زنان و مردان بیشتر از گذشته در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار بگیرند. در این میان انجام ازمایش‌های چکاپ دوره‌ای می‌تواند شانس تشخیص زودهنگام و مقابله سریع با بیماری‌ها را فراهم بیاورد. چکاپ سلامتی بانوان شامل تعدادی از آزمایش‌های عمومی و ازمایش‌های ویژه‌ی بانوان می‌شود که هر یک از آن‌ها نتایج مختلفی را از نحوه عملکرد بدن در اختیار افراد متخصص قرار می‌دهند.

چکاپ سلامتی بانوان برای تمامی بانوان توصیه می‌شود؛ با این حال بانوانی که احتمال برای ابتلا به بیماری‌های خاص دارند، باید با جدیت بیشتری پیگیر این آزمایش‌ها باشند و سلامت خود را بیشتر مورد بررسی قرار دهند.

چکاپ سلامتی بانوان

چکاپ سلامتی بانوان مناسب چه کسانی است؟

چکاپ سلامتی بانوان برای تمامی بانوان در نظر گرفته شده است و بررسی سالانه و دوره‌ای سلامت بدن باعث می‌شود تا ابتلای به بیماری‌های مختلف و احتمال بروز آن‌ها به صورت سریع‌تر در بدن شناسایی شود. با این حال بانوانی که احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های خاص در آن‌ها بالا است باید با جدیت بیشتری این آزمایش‌ها را پیگیری کنند.

افرادی که سابقه ابتلا به سرطان سینه یا دیگر سرطان‌ها و بیماری‌های دارای ریشه‌ی ژنتیکی در آن‌ها بالا است باید به شکلی جدی‌تر مراقب سلامتی خود باشند و به صورت دوره‌ای بدن خود را مورد چکاپ قرار دهند.

نکته‌ی مهم در مورد چکاپ سلامتی بانوان این است که افراد، فارغ از جنسیت و سن نباید از مراجعه به پزشک هراس داشته باشند و این کار را نباید به تعویق بیاندازند. مراجعه به پزشک فقط مختص زمان بیمار شدن نیست، بلکه مراجعه به پزشک برای چکاپ دوره‌ای و بررسی سطح سلامتی افراد می‌تواند به شکلی کاملا کارساز و قابل اهمیت از ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف جلوگیری کند و افراد را از ابتلا به بیماری‌های سخت نجات دهد.

چکاپ سلامتی بانوان شامل چه آزمایش‌هایی می‌شود؟

چکاپ سلامتی بانوان به طور کلی شامل تعدادی از آزمایش‌های عمومی و تعداد آزمایش‌های ویژه بانوان می‌شود. آزمایش‌های عمومی شامل اندازه گیری چربی و کلسترول خون، تعداد سلول‌های خونی، فشار خون، قند خون و بررسی احتمال ابتلای افراد به دیابت، بررسی اختلالات کبدی نظیر کبد چرب، سیروز و انواع هپاتیت، بررسی املاح و الکترولیت‌ها، آزمایش سلامت تیروئید و موارد دیگر می‌شود.

از طرف دیگر آزمایش‌های تخصصی زنان شامل آزمایش‌های هورمونی زنان، آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی احتمال ابتلای بانوان به سرطان دهانه رحم، معاینه لگن، بررسی احتمال ابتلا به کیست تخمدان، عفونت‌های مقاربتی، فیبروم رحم، سرطان سینه و دیگر انواع سرطان می‌شود.

علاوه بر این موارد پزشک در چکاپ سلامتی بانوان امکان بررسی ریتم عادت ماهانه را نیز دارد و از آن طریق چرخه قاعدگی و تغییرات هورمونی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

از دیگر مواردی که چکاپ سلامتی بانوان مورد بررسی قرار می‌گیرد می‌توان به عفونت‌های واژن، اندومتریوز، سرطان آندومتر و احتمال ابتلا به آن و موارد دیگر اشاره کرد.

بررسی هورمون‌ها در چکاپ سلامتی بانوان

یکی از مواردی در زمان چکاپ سلامتی بانوان مورد بررسی قرار می‌گیرد، هورمون‌های جنسی بانوان است. در جریان آزمایش خون سطح SHBG و دریافت نتیجه آن، پزشک‌ها می‌توانند تعادل هورمونی در بانوان را مورد بررسی قرار دهند و از آن طریق احتمال وجود برخی از اختلالات را تشخیص دهند.

بالا بودن برخی از هورمون‌ها در بدن بانوان نظیر هورمون تستسترون می‌تواند منجر به اختلالات و علائم در بدن شود که با انجام فرایند درمانی و تجویز دارو قابل برطرف سازی است.

معاینه لگن و بررسی احتمال ابتلا به سرطان تخمدان

یکی از مواردی که در جریان چکاپ بانوان می‌تواند مورد بررسی شود، تشخیص سرطان تخمدان و معاینه لگن است. پزشک می‌تواند در جریان فرایند معاینه، امکان تشخیص برخی از سرطان‌های زنان را داشته باشد. سرطان تخمدان ممکن است از طریق معاینه لگن قابل تشخیص باشد با این حال تشخیص کامل و دقیق ابتلا به این بیماری از طریق تشخیص تومور در تخمدان قابل شناسایی خواهد بود.

چکاپ سلامتی بانوان

نتیجه گیری

آزمایش‌های چکاپ سلامتی بانوان می‌تواند با هدف تشخیص اختلالات هورمونی یا ابتلا به برخی از بیماری‌های نظیر سرطان دهانه رحم، سرطان سینه و سرطان تخمدان انجام می‌شود. این آزمایش‌ها همچنین دیگر فاکتورهای سلامتی بانوان را مورد بررسی قرار می‌دهد تا از احتمالا ابتلای بانوان به بیماری‌ها به شکلی سریع‌تر آگاهی به دست آید.

گفتنی است که انجام این آزمایش‌ها برای تمامی بانوان توصیه می‌شود و بهتر است بانوان به صورت دوره‌ای اقدام به انجام این تست‌ها کرده و امکان تشخیص و درمان بیماری‌های احتمالی را به شکلی سریع‌تر فراهم کنند. گفتنی است که در این آزمایش‌ها همچنین میزان سلامتی بانوان از لحاظ امکان بارداری و سلامت رحم نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، پیش از اقدام به بارداری افراد اقدام به برطرف سازی و درمان آن‌ها کنند.

ثبت رایگان چکاپ بانوان در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *