اخبار و مقالات, مقالات

تست STD و تشخیص زودهنگام بیماری‌های مقاربتی

تشخیص زود هنگام بیماری آمیزشی های-طب

STD به اختصار Sexually Transmitted Diseases که در فارسی به آن «بیماری‌های مقاربتی جنسی» گفته می‌شود، مجموعه‌ای از بیماری‌های قابل انتقال از طریق آمیزش جنسی هستند که اغلب در دسته‌بندی بیماری‌های عفونی قرار می‌گیرند. تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها می‌تواند در روند درمان افراد مبتلا و جلوگیری از افزایش سطح شیوع این دست از بیماری‌ها کمک بسیار زیادی کند. با توجه به این موضوع تشخیص بیماری‌های مقاربتی از طریق تست STD از جمله مواردی است که به افرادی که دارای رابطه جنسی پرخطر هستند، به شدت توصیه می‌شود تا در سریع‌ترین زمان ممکن آسیب‌های ناشی از این بیماری‌ها برطرف شده و افراد دیگر، درگیر با این نوع بیماری‌ها نشوند. با توجه به تنوع نسبتا زیاد بیماری‌ها ناشی از ارتباط جنسی، تست STD نیز می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که با توجه به هریک از آن‌ها می‌توان خدمات مربوط به تست‌های لازم را از مراکز درمانی دریافت کرد. گفتنی است که افرادی که احتمال به این دست از بیماری‌ها را در خود زیاد می‌بینند، می‌توانند از خدمات تست STD در منزل استفاده کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن آگاهی کامل از شرایط سلامتی خود پیدا کنند.

انواع بیماری‌های مقاربتی  و اهمیت تست STD

تشخیص بیماری‌های مقاربتی از طریق انجام تست STD مهم‌ترین راهکار توصیه شده از طرف جوامع پزشکی برای شناسایی افراد مبتلا است. بیمار‌ی‌های مقاربتی با توجه به نوع عفونت به سه دسته‌بندی باکتری، قارچ و ویروس تقسیم می‌شوند. بیماری‌هایی نظیر سوزاک، سفلیس، مایکوپلاسما ژنیتالیوم و کلامیدیا تراکوماتیس از جمله بیماری‌های مقاربتی جنسی هستند که طی آن باکتری مشخصی به بدن فرد انتقال پیدا می‌کند. در دسته‌بندی بیماری‌های مقاربتی از نوع قارچی می‌توان به کاندیدیاز اشاره کرد که در مناطقی از بدن بیمار نظیر دهان، ران، زیربغل و آلت تناسلی رشد پیدا می‌کنند. با این وجود، بیماری‌های مقاربتی با ریشه ویروسی معمولا بسیار شایع‌تر، خطرناک‌تر و دارای مراحل درمانی طولانی‌تر و پیچیده‌تری هستند که از جمله آن‌ها می توان به برخی از بیماری‌های هپاتیت، نظیر هپاتیت بی و سی در کنار هرپس سیمپلکس، ایدز که ناشی از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی هست و زگیل آبکی و HPV اشاره کرد. روند تشخیص، تست و درمان هریک از این نوع بیماری‌ها بسته به نوع باکتری، قارچ یا ویروس می‌تواند متفاوت باشد و افرادی که دارای رابطه جنسی پرخطر بوده‌اند باید تست‌های مختلفی را برای شناسایی، تشخیص و در نهایت آغاز فرایند درمانی انجام دهند. تست STD می‌تواند جان افراد مبتلا به بیماری‌های مقاربتی را نجات دهد.

راه‌های جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی   

مهم‌ترین روش از راه‌های جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری‌ها است. بدون شک، ابتلا به این نوع بیماری‌ها میان افرادی که رابطه جنسی پرخطر ندارند بسیار کمتر است و با توجه به همین موضوع نیز توصیه اولیه جوامع پزشکی داشتن سبک زندگی سالم برای جلوگیری از ابتلای به این نوع بیماری‌ها است. با این حال پزشکان متخصص توصیه می‌کنند تا در صورت داشتن روابط پرخطر، دست‌کم افراد اصول و موارد بهداشتی را رعایت کنند تا احتمال به ابتلای این نوع بیماری‌ها کاهش پیدا کند. علاوه بر این، انجام تست STD برای افرادی که دارای روابط پرخطر هستند به شدت توصیه می‌شود تا علاوه بر جلوگیری از گسترش بیماری و افزایش سطح آسیب‌های وارده به افراد، از انتقال STD به افراد دیگر که هنوز به آن‌ها مبتلا نشده‌اند جلوگیری شود. بررسی‌های انجام شده توسط متخصصین نشان‌ می‌دهد که زنان بیشتر از مردان در آستانه ابتلا به بیماری‌های مقاربتی هستند و به همین دلیل، توصیه می‌شود تا راه‌کارهای بهداشتی پیشگیرانه از طرف بانوان بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. به طور معمول، سه فاکتور «داشتن تماس جنسی با فرد آلوده»، «انتقال بیماری از مادر آلوده به کودک» و «استفاده از سوزن مشترک در میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر» از مهم‌ترین موارد انتقال بسیاری از بیماری‌هایی است که در دسته‌بندی بیماری‌های مقاربتی قرار گرفته‌اند. در این میان، استفاده از ابزارهای پیشگیرانه‌ای نظیر «کاندوم» و عدم انجام برخی از اعمال مخاطره‌آمیز در زمان داشتن ارتباط جنسی می‌تواند از ابتلای افراد به بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کند.

درمان STD و بیماری‌های مقاربتی

درمان بیماری‌های مقاربتی همان‌طور که تا پیش از این نیز گفته شد، بسته به نوع بیماری متفاوت است و افراد مبتلا به STD پیش از هرگونه اقدام برای معالجه و درمان بیماری باید از طریق انجام تست STD اقدام به شناسایی بیماری و سطح شیوع آن در بدن خود کنند. برخی از بیماری‌هایی که در زیر مجموعه STD قرار می‌گیرند، به خصوص آن دسته از نوع ابتلای به باکتری هستند، در صورت تشخیص زودهنگام ممکن است با تزریق یک آمپول پنیسیلین برطرف شوند، با این حال این موضوع در مورد تمامی بیماری‌های مقاربتی صادق نیست و برخی از این بیماری‌ها نظیر ایدز تا به امروز درمان قطعی نداشته‌اند و صرفا می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که کنترل STD در بسیاری از اوقات باعث می‌شود تا فرد مبتلا بتواند به زندگی خود ادامه دهد و از خطر مرگ ناشی از ابتلا به ویروس‌هایی نظیر HIV جلوگیری می‌کند. پس با توجه به این موضوع می‌توان به صراحت گفت که انجام تست STD و تشخیص زودهنگام این نوع بیماری‌ها در بسیاری از اوقات جان افراد را نجات می‌دهد و از طرف دیگر باعث می‌شود تا افراد سالم درگیر بیماری‌هایی از این دست نشوند.

تست STD در منزل چیست و به چه صورت انجام می‌شود؟

تست STD که در ایران بیشتر به آن تست بیماری‌های مقاربتی در منزل گفته می‌شود، شامل مجموعه‌ تست‌هایی است که افراد می‌توانند در ساده‌ترین حالت ممکن و با رعایت حریم خصوصی انجام دهند تا در مدت زمانی کوتاه از ابتلا یا عدم ابتلای به بیماری‌های مقاربتی در بدن خود آگاه شوند. خدمات مربوط به این تست در بهداشتی‌ترین شرایط ممکن انجام می‌شود و افراد با دریافت این خدمات، دیگر نیازی به مراجعه به مراکز آزمایشگاهی به صورت حضوری نخواهند داشت. استفاده از خدمات مربوط به تست STD خانگی به افرادی که احتمال ابتلای به این نوع بیماری‌ها را در خود زیاد می‌بینند به شدت توصیه می‌شود تا در صورت لزوم، در سریع‌ترین زمان ممکن با دریافت مشاوره از پزشک متخصص بیماری مربوطه‌، فرایند درمانی آغاز شود و فرد بتواند سطح آسیب‌های ناشی از ابتلای به این بیماری‌ها را کاهش دهد.

ثبت رایگان تست STD در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *