آزمایش دیابت بارداری در منزل

آزمایش دیابت بارداری یکی از تست‌هایی است که در دوران بارداری انجام می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می‌توانید برای انجام این تست از خدمات آزمایش دیابت بارداری در منزل «های طب» استفاده کنید. مادران باردار باید آزمایش‌های متعددی را برای تشخیص وضعیت سلامت خود و جنین انجام دهند. در این میان آزمایش دیابت بارداری از جمله مواردی است که باید با اهمیت و جدیت خاصی انجام و نتیجه آن مورد بررسی قرار گیرد.

تغییرات هورمونی از جمله مهم‌ترین رخداد‌های بدن در دوره‌ی بارداری است که تهدیدهای زیادی را برای مادر و جنین به همراه دارد. در این میان، تغییرات موقت در سبک زندگی پس از باردار شدن ممکن است باعث ابتلای مادران به دیابت شود که این موضوع برای هم مادر و هم جنین بسیار خطرناک است. همین موضوع باعث می‌شود تا آزمایش دیابت بارداری باید با جدیت خاصی پیگیری شود.

آزمایش دیابت بارداری که با عنوان تست قند حاملگی نیز از آن یاد می‌کنند، از جمله آزمایش‌هایی است که می‌تواند در دوره‌ی بارداری انجام شود. در حقیقت افرادی که چکاپ‌های دوره‌ی بارداری را انجام می‌دهند، این تست را نیز می‌دهند تا از وضعیت سلامت خود و جنین در برابر بیماری دیابت آگاهی کامل پیدا کنند.

تست دیابت بارداری در منزل شرکت خدمات پزشکی های طب-hi teb

ثبت رایگان آزمایش دیابت بارداری در منزل

آزمایش دیابت بارداری چیست و چه کسانی مستعد آن هستند؟

تست دیابت بارداری از جمله آزمایش‌هایی است که در دوره‌ی بارداری انجام می‌شود و طی آن تحمل گلوکر خوراکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این آزمایش شامل چندین مرحله است که طی آن اقداماتی در زمینه‌ی اندازه‌گیری قند خون انجام می‌شود و معمولا انجام آن نزدیک به دو ساعت به طول می‌انجامد.

این آزمایش در گام اول با نمونه برداری از خون مادر باردار در صبح آغاز می‌شود. پزشک‌ها توصیه می‌کنند که در زمان انجام این آزمایش نزدیک به دو ساعت غذا و نوشیدنی مصرف نشود. البته باید در نظر داشت که معمولا نوشیدن آب را از این محدودیت مستثنی می‌کنند. البته شما برای این مورد باید به طور کامل با پزشک متخصص خود مشورت کنید.پس از این دوره‌ی دو ساعته در زمانی مشخص از شما درخواست می‌شود تا مایعی که در آن گلوکز حل شده است را بنوشید. پس زمان نوشیدن این مایع از شما سه بار نمونه‌ی خون دریافت می‌شود که با انجام آن می‌توان به احتمال ابتلا به دیابت دوره‌ی بارداری پی برد.

آزمایش دیابت بارداری چگونه به حفظ سلامت مادر و فرزند کمک می‌کند؟

در صورت تشخیص سریع و درست ابتلا به دیابت در تست‌های مربوطه، آزمایش دیابت بارداری می‌تواند به سلامت مادر و فرزند کمک قابل توجهی کند.پزشک می‌تواند با تجویز موارد مختلف اقدام به کنترل سطح قند خون مادر در دوره‌ی بارداری کند و این موضوع به صورت مستقیم روی نحوه‌ی تغذیه مادر و فرزند تاثیر خواهد گذاشت و در نتیجه‌ی آن سلامت مادر و فرزند به طور کامل حفظ خواهد شد.از جمله مواردی که می‌تواند در زمان ابتلا به دیابت دوره‌ی بارداری توسط پزشک متخصص تجویز شود می‌توان به تعیین رژیم غذایی ویژه برای مادر و انجام حرکات ویژه‌ی ورزشی دوره‌ی بارداری برای کنترل سطح خون اشاره کرد.

در صورتی که هر یک از علائم دیابت دوره‌ی بارداری را احساس کردید، بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم برای انجام تست‌های یاد شده انجام دهید و در عین حال از گسترش و تاثیرگذاری آن روی سلامتی خود جلوگیری کنید. علائم مهم ابتلا به دیابت دوره‌ی بارداری شامل تکرر ادرار، احساس تشنگی بیش از حد، افزایش شاخص توده‌ی بدنی به بیش از ۳۰، احساس خستگی مفرط با وجود استراحت مداوم است. البته عوامل دیگری نیز ممکن است تاثیر قابل توجهی روی ابتلای مادران به این بیماری داشته باشد. از جمله این موارد می‌توان به بزرگ شدن قابل توجه جنین در رحم اشاره کرد. رشد غیرطبیعی جنین در رحم می‌تواند یکی از مواردی باشد که روی ابتلای مادر به دیابت دوره‌ی بارداری تاثیر گذار باشد.همچنین باید در نظر داشت که ابتلای مادر به دیابت مادرزادی و ارثی به خود خود نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی این موضوع باشد که باید حتما در صورت وجود آن، پزشک متخصص پیش از بارداری از آن مطلع باشد و فرایند بارداری و فرزند آوری به طور کامل تحت نظارت پزشک انجام شود.

آیا دیابت بارداری بعد از زایمان از بین می رود؟

دیابت بارداری هر چند که در دوره‌ی بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است و باید تا زمان زایمان آن را تحت نظارت داشت، اما پس از انجام فرایند زایمان نگرانی زیادی را ایجاد نمی‌کند و پس به دنیا آمدن فرزند شما از بین خواهد رفت. اما برای حفظ سلامتی جنین و تغذیه‌ی آن در دوره‌ی بارداری، باید حتما به بحث ابتلا به دیابت اهمیت ویژه‌ای داده شود.گفتنی است که در صورت ابتلا به دیابت بارداری باید اقدامات لازم در زمینه‌ی کنترل آن انجام شود، چرا که در صورت عدم انجام اقدامات لازم در جهت مدیریت و کنترل آن ممکن است مشکلات زیادی را برای مادر و فرزند، حتی پس از زایمان ایجاد کند که در نوع خود بسیار خطرناک هستند.

چه کسانی به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند؟

افرادی که سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به دیابت را دارند و همچنین مادرانی که پیش از بارداری زمینه‌ی ابتلا به این بیماری را داشته باشند، ممکن است با دیابت بارداری مواجه شوند. معمولا مادرانی که دارای اضافه وزن یا دچار چاقی هستند، یا یکی از اعضای خانواده‌ی آن‌ها به دیابت مبتلا است بیشتر مستعد ابتلا به دیابت دوره‌ی بارداری خواهند بود.البته فاکتورهایی نظیر نوع تغذیه پیش از بارداری و در دوره‌ی بارداری و همچنین انجام فعالیت‌های بدنی عوامل بسیار تاثیرگذاری در زمینه‌ی ابتلا به این بیماری هستند. گفتنی است که ابتلا به دیابت دوره‌ی بارداری بهتر است در بازه‌ی زمانی پیش از هفته ۴۱ بارداری تشخیص داده شود تا عوارض احتمالی آن با تجویز‌های لازم قابل کنترل باشد.

به طور معمول آزمایش دیابت بارداری در دوره‌ی سه ماهه اول یا سه ماهه دوم بارداری و در آزمایش‌های غربالگری که در این دوره انجام می‌شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با این حال در صورتی که هر یک از عوامل تاثیرگذار ، نظیر تغذیه‌ی نامناسب، چاقی یا اضافه وزن و سابقه‌ی خانوادگی دیابت را دارید، باید در سریع‌ترین زمان ممکن در این زمینه با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

دلیل نازایی بانوان
دلایل ناباروری زنان و تست در های طب

دلیل نازایی بانوان و زمان مناسب برای انجام آزمایش ناباروری زنان

به طور معمول زنانی که پس از ۱۲ ماه رابطه‌ی جنسی منظم و بدون پیشگیری داشته باشند و همچنان باردار نشده‌اند باید آزمایش‌های ناباروری زنان را انجام دهند. با این حال آزمایش‌های مذکور در برخی از شرایط بهتر است زودتر انجام شوند. شرایطی که باعث می‌شود تا بانوان زودتر از مدت یک سال نیاز به انجام تست‌های ناباروری داشته باشند عبارتند از:

  • رسیدن به سن ۳۵ سال و بالاتر
  • ابتلا به عفونت‌های رحمی
  • سابقه‌ی اختلال در عملکرد رحم، لوله و تخمدان
  • سبک نادرست زندگی

سن یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در باروری زنان است. توانایی لقاح در زنان از سن ۳۲ سالگی کاهش میابد و رفته رفته تا جایی پیش می‌رود که زنان احتمال باردار شدن را به طور کامل از دست می‌دهند.بررسی سابقه‌ی پزشکی از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید در آزمایش ناباوری زنان مورد بررسی قرار گیرد. وجود سابقه‌ی عادات ماهانه‌ی نامنظم، ابتلا به برخی از بیماری‌های عفونی، سرطان و انواع STD، مصرف دخانیات و الکل، اضافه وزن، انجام ورزش‌های سنگین، کم‌تحرکی مفرط، از جمله مواردی هستند که روی باروری زنان تاثیر می‌گذارند.

مشاوره رایگان

مشاوره رایگان توسط مرکز تخصصی های‌طب ​

در صورتی که هر گونه سوالی در مورد آزمایش دیابت بارداری دارید می‌توانید با مشاوران «هایطب» تماس گرفته و اطلاعات لازم در مورد آن را کسب کنید. شما همچنین می‌توانید در صورت تمایل و تجویز پزشک متخصص برای شما، اقدام به ثبت سفارش انجام آزمایش دیابت بارداری در منزل از طریق مرکز«های طب» کنید. پس از ثبت سفارش، متخصصین «های‌طب» در بازه‌ی زمانی معین شده در محل اقامت شما حاضر شده و اقدام به انجام فرایند نمونه‌ برداری خواهند کرد.

پس از انجام این نوع آزمایش‌ها شما می‌توانید از خدمات تفسیر آزمایش در مرکز تخصصی «های‌طب» استفاده کرده و اقدامات لازم را در جهت حفظ سلامتی خود از آن طریق انجام دهید.«هایطب» تمامی امکانات لازم برای ارائه‌ی پیشرفته‌ترین خدمات لازم در حوزه‌ی آزمایشگاه را انجام داده است و با بهترین شیوه‌ی ممکن اقدام به ارائه این خدمات کرده است.

سوالات متداول

آزمایش دیابت بارداری یا همان تست تحمل گلوکز خوراکی در دو مرحله انجام می شود. مرحله اول نیاز به 8-10 ساعت ناشتایی دارد. پس از انجام آزمایش فرد باید محلول گلوکز را بخورد و دو ساعت بعد مجدد آزمایش را تکرار نماید.

تمامی زنان در انتهای سه ماهه دوم بارداری از نظر دیابت چک می شوند. همچنین زنانی که سابقه خانوادگی دیابت دارند یا سابقه عوارض دیابت بارداری در زایمان های قبلی دارند. در زنانی که قند خون ناشتای آنها بین 140 تا 200 mg/dL می باشد، نیاز به انجام آزمایش تحمل گلوکز خوراکی است.

معمولا در هفته 26 تا 28 بارداری انجام می شود.

در صورتی که بعد از انجام تست اول قند خون ناشتا بالای 140 باشد مرحله دوم 2 ساعت بعد از خوردن محلول گلوکز تکرار می شود. در صورتی که قند خون دو ساعته از میزان طبیعی بالاتر باشد حتما باید با پزشک خود مشورت نمایید.

 

 

پس از انجام این نوع آزمایش‌ها شما می‌توانید از خدمات تفسیر آزمایش در مرکز تخصصی «های طب» استفاده کرده و اقدامات لازم را در جهت حفظ سلامتی خود از آن طریق انجام دهید.«های طب» تمامی امکانات لازم برای ارائه‌ی پیشرفته‌ترین خدمات لازم در حوزه‌ی آزمایشگاه را انجام داده است و با بهترین شیوه‌ی ممکن اقدام به ارائه این خدمات کرده است.

ثبت امتیاز
[کل: 5 میانگین: 5]