اخبار و مقالات, مقالات

آنچه باید درباره تست و آزمایش بارداری و انواع آن بدانید

آنچه-باید-درباره-تست-و-آزمایش-بارداری-و-انواع-آن-بدانید

بارداری از مهم ‌ترین اتفاقاتی است که در زندگی فرد رخ می ‌دهد. یک زن، با دیدن اولین علائم بارداری در بدنش، خیال ‌پردازی‌ هایش شروع می شوند. پس بهتر است، خانم‌ها با دیدن اولین نشانه‌ های بارداری، در کوتاه ترین زمان ممکن، تست بارداری انجام دهند.

زیرا بسیاری از علائم بارداری با برخی از بیماری ‌ها مشترک است و فرد با توجه به جواب تست، مسیرش مشخص شده و می ‌تواند اقدامات لازم برای سلامتی خود را، انجام دهد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع ما در این ‌جا تصمیم گرفتیم تا شما را با انواع تست بارداری آشنا کنیم.

آنچه-باید-درباره-تست-و-آزمایش-بارداری-و-انواع-آن-بدانید

آشنایی با انواع تست بارداری

به‌ طور کلی این آزمایش ها را می‌توان به دو دسته تست بارداری در منزل و تست بارداری در آزمایشگاه تقسیم بندی کرد.

انواع تست بارداری در منزل

از قدیم ‌الایام روش‌ های مختلفی نظیر تست بارداری با نمک، شکر، جوش شیرین، وایتکس، شامپو و غیره برای تشخیص بارداری انجام می دادند. البته روش های ذکر شده، هیچ کدام از نظر علمی ثابت شده نیستند و بر اساس باورهای قدیمیان شکل گرفته است.

اما اگر به دنبال روش های بهتر و دقیق تری برای تست بارداری در منزل هستید، ما به شما روش های زیر را پیشنهاد می کنیم.

تست ‌های تشخیص بارداری داروخانه ‌ای

برای تشخیص سریع و دقیق‌تر می‌توانید از کیت تست‌ های تشخیص بارداری (بی بی چک) استفاده کنید. این کیت ها در داروخانه ها موجود هستند. برای استفاده از آن، فقط کافی است، ادرار را بر روی آن بپاشید. بعد از چند دقیقه، اگر دو خط آن پررنگ شد، نشان‌دهنده باردار بودن است و پررنگ شدن یک خط هم، عدم بارداری را نشان می‌‌دهد.

گرچه این کیت ها تنها روش خانگی قابل اعتماد هستند، اما با این روش هم به طور قطعی نمی توان بارداری یا عدم بارداری را تشخیص داد، زیرا درصدی خطا دارند.

• برای گرفتن جواب درست، باید چندین هفته از زمان قاعدگی فرد گذشته باشد. در غیر این صورت کیت با وجود باردار بودن، باز هم جواب منفی نشان می ‌دهد.

• از آن جایی که ادرار باردار در اول صبح و ناشتا، غلظت بیشتری داشته و هورمون گنادوتروپین جفت انسان، در بیشترین سطح قرار دارد، بهتر است این تست با اولین ادرار انجام شود.

تشخیص زمان تخمک گذاری

به طور کلی طول چرخه قاعدگی با توجه به تغییرات محیطی و جسمانی، ممکن است تفاوت ‌هایی داشته باشد. به همین دلیل گاهی اوقات عقب افتادن دوره، نشان‌دهنده بارداری نیست. اما اگر بتوانید زمان تخمک گذاری خود را به درستی تشخیص دهید، زمان قاعدگی شما هم مشخص خواهد شد.

زیرا قاعدگی دو هفته بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد و خونریزی شروع می شود. تست‌های تشخیص تخمک تخمک گذاری را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. اما ممکن است، این تست ها جواب کاذب نشان دهند. بنابراین برای تشخیص دقیق زمان تخمک گذاری، می توان افزایش دمای بدن را اندازه گیری کرد. زیرا در این زمان سطح «هورمون گنادوتروپین» زیاد شده و منجر به بالا رفتن دمای بدن می شود.

دمای پایه بدن

یکی دیگر از روش های تشخیص بارداری، اندازه‌ گیری دمای بدن است. در این روش بهتر است هر شخص هنگام بیدار شدن و قبل از شروع فعالیت های روزانه، دمای بدنش را اندازه بگیرد. بعد از تخمک گذاری، به دلیل تولید پروژسترون، دمای بدن، بالاتر از حد معمول شده و بدن گرم می شود.

بعد از شروع شدن خونریزی هم سطح پروژسترون کاهش یافته و دما هم کم می شود. اما در صورت بارداری، دمای بدن پس از دوره قاعدگی هم بالا مانده و کم نمی شود. بنابراین اگر دمای بدن فردی پس از قاعدگی کم نشود، امکان بارداری فرد وجود دارد.

تست-و-آزمایش-بارداری-و-انواع-آن-در-تهران-شرکت-هایطب

انواع تست بارداری آزمایشگاهی

اگر می خواهید نتیجه باردار بودنتان را با دقت بالاتری انجام دهید، بهتر است آن را از طریق آزمایشگاه و با انجام آزمایش خون مشخص کنید. آزمایش خون برای انجام تست بارداری به صورت زیر انجام می‌ شود.

این آزمایش باید در آزمایشگاه های معتبر یا مراکز درمانی انجام شود. در این آزمایش، وضعیت هورمون Hcg سنجیده می شود و با استفاده از خدمات آزمایشگاهی آسا می‌توانید تست بارداری را منزل یا محل مورد نظر خود انجام دهید. لازم به ذکر است، برای انجام این تست نیاز به ناشتا بودن نیست و نمونه خون از ورید بازویی گرفته می ‌شود.

آزمایشات خون، برای تست بارداری را می توان به طور کلی به دو نوع اصلی تقسیم بندی کرد.

آزمایش خون Hcg کیفی:

این تست، وجود HCG در بدن را مشخص کرده و اما مقدار آن را نشان نمی دهد. در این آزمایش یک پاسخ ساده بله یا خیر برای باردار بودن فرد، نشان داده می شود.

آزمایش خون HCG کمی:

در این تست، میزان دقیق hcG نشان داده می شود.

گاهی اوقات به دلایل مختلف، ممکن است، این آزمایش‌ ها جواب کاذب نشان دهند، به همین دلیل بنابر تشخیص پزشک معالج برای تشخیص دقیق تر و کسب اطلاعات بیشتر در مورد بارداری، سونوگرافی از رحم تجویز می شود.

فرق تست بارداری با آزمایش بارداری

تست بارداری معمولا از طریق کیت‌ های تشخیص بارداری انجام می‌ شود. این کیت ‌ها را می ‌‌توان از داروخانه تهیه کرده و برای استفاده از آن نیاز به محیط آزمایشگاهی و تخصص خاصی نیست. به این نکته توجه کنید، برای این‌ که تست بارداری جواب دقیق تری داشته باشد، باید از زمان شروع قاعدگی یک الی دو هفته گذشته باشد. البته باز هم احتمال خطا در این تست وجود دارد.

آزمایش بارداری در آزمایشگاه و از طریق آزمایش خون انجام می ‌شود. این آزمایش که به صورت تخصصی و در محیط آزمایشگاهی صورت می گیرد را، می‌توان در همان اوایل بارداری انجام داد. درصد خطای ناشی از این آزمایش بسیار کم است.

سخن آخر

آزمایش بارداری یکی از هیجان‌ انگیزترین آزمایش های زنان در طول زندگی شان است. برای این که این آزمایش، با بالاترین دقت انجام شود، به آزمایشگاه های مجهز و پیشرفته مراجعه کنید.

ثبت رایگان تست بارداری در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “آنچه باید درباره تست و آزمایش بارداری و انواع آن بدانید

  1. سارا گفت:

    تست بارداری فوری میخوام؟؟؟؟؟

    1. Hi-Teb گفت:

      درخواست خودتون رو ثبت کنید یا با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *