اخبار و مقالات, مقالات

انواع قرص های ضد بارداری و میزان تاثیر آن

انواع قرص های ضد بارداری و تاثیر و طریقه استفاده

قرص‌ های ضد بارداری، از رایج ترین روش های موجود برای جلوگیری از بارور شدن زنان است. این قرص ها باید به صورت مرتب و روزانه مصرف شوند. چرا که در صورت فراموش کردن مصرف تنها یک عدد قرص، احتمال بارور شدن افراد به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است، پزشکان انواع قرص های ضد بارداری را، برای تنظیم عادت ماهانه و هورمون های زنانه هم تجویز می کنند.

با توجه به اهمیت این قرص ها در این مقاله از های‌طب می خواهیم شما را با قرص های ضد بارداری و تاثیرات آن بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع قرص های ضد بارداری و تاثیر و طریقه استفاده

قرص ضد بارداری چیست؟

قبل از این که بخواهیم تاثیرات قرص ضد بارداری را بررسی کنیم، باید با عملکرد این قرص بیشتر آشنا شده و درباره انواع آن اطلاعات جامعی به دست آوریم.

در حقیقت قرص های ضد بارداری، حاوی هورمون‌ هایی هستند که در طول چرخۀ قاعدگی، مانع از تخمک ‌گذاری شده و با تغییراتی که در بدن زنان ایجاد می کند، مانع از بارور شدن افراد خواهد شد.

از آن جایی که با مصرف این قرص ها، دیگر تخمکی برای آمیخته شدن با اسپرم وجود ندارد، پس امکان بارور شدن به صفر می رسد. از سویی دیگر با مصرف این قرص ها مخاط دهانۀ رحم ضخیم‌ تر و چسبناک ‌تر شده و ورود اسپرم به داخل رحم دشوار می ‌شود و در واقع این تغییرات هورمونی احتمال بارور شدن را باز هم کاهش می دهد.

علاوه بر موارد ذکر شده، در حین استفاده از داروهای ضد ‌بارداری هورمونی، لایه داخلی رحم نازک شده و حتی رشد بافت داخلی آن متوقف می شود. در چنین حالتی شانس لانه گزینی کاهش یافته و به حداقل میزان ممکن می رسد. با وجود چنین شرایطی، احتمال باردار شدن افراد وجود ندارد، مگر این که یکی از نوبت های مصرف قرص که معمولا به صورت روزانه است، فراموش شود.

نحوه مصرف قرص ضد بارداری

نحوه مصرف قرص های ضد بارداری بسیار مهم است. زیرا در صورت اشتباه، درصد باردار شدن فرد زیاد شده و مصرف آن ها بدون فایده است.

قرص های جلوگیری از بارداری ، باید هر روز یا هر شب مصرف شوند. البته مصرف آن ها در یک ساعت معین، اجباری نیست. اگر از قرص های جلوگیری از همان روز اول سیکل مصرف کنید، نیاز به استفاده از دیگر روش های جلوگیری وجود ندارد، اما اگر قرص را از روز 3-2 سیکل استفاده کنید، در طی هفته اول مصرف قرص ها، از یک روش مکمل دیگر مانند کاندوم نیز استفاده کنید.

معمولا نحوه مصرف قرص های جلوگیری به دو صورت است که در ادامه شرح خواهیم داد.

قرص های 28 عددی

معمولا قرص های 28 تایی، شامل 21 قرص هورمونی و 7 قرص بدون هورمون است. از روز اول سیکل قاعدگی باید مصرف قرص ها را شروع کرده و تا 28 روز ادامه دهید. شروع مصرف هم با قرص های هورمونی شروع شده و با قرص های بدون هورمون تمام می شود.

بلافاصله پس از اتمام قرص های بدون هورمون، باید بسته بعد را شروع کرد. اگر در این فاصله پریود نشده بودید، باید بسته بعدی را در زمان مقرر شروع کنید. البته احتمال باردار شدن هم وجود دارد. پس باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

قرص های 21 عددی

این قرص ها، از دو هورمون استروژن و پروژسترون تشکیل شده اند و از دو نوع قرص ال دی و اچ دی تشکیل شده اند.

مصرف این قرص ها از روز اول یا دوم پریود شروع شده و یک هفته پس از اتمام قرص ها ، بسته بعدی را باید شروع کنید. در فاصله بین مصرف دو بسته، ممکن است پریود شروع شود و در غیر این صورت، امکان بارداری وجود دارد.

قرص اچ دی (HD) میزان استروژن بیشتری نسبت به قرص ال دی دارد و حتی ممکن است، برای درمان خونریزی های شدید یا غیر طبیعی توسط پزشک معالج تجویز شود.

تداخل دارویی با قرص های ضد بارداری

برخی داروها با داروهای ضد بارداری تداخل داشته و میزان تاثیرپذیری آن ها را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

به عنوان مثال، مصرف هم زمان بعضی از انتی بیوتیک ها و داروهای ضد تشنج با قرص ضد بارداری، باعث کاهش اثر قرص های جلوگیری شده و باعث ایجاد خونریزی در طی مصرف قرص های ضد بارداری می شوند. مصرف هم زمان ویتامین سی واستامینوفن با قرص جلوگیری از بارداری، باعث افزایش احتمال خونریزی و لکه بینی در طی مصرف قرص می شوند.

بنابراین اگر زمان مصرف این قرص ها، باید از داروی دیگری هم استفاده کنید، باید پزشک زنان را هم مطلع سازید تا دوز بالاتری از دارو تجویز شود.

اگر شما برای جلوگیری از بارداری، قصد استفاده از داروهای ضد بارداری را دارید، بهتر است قبل از اقدام به استفاده، با پزشک زنان مشورت کرده تا وی بهترین قرص را با توجه به شرایط جسمانی شما و داروهایی که مصرف می کنید، برای شما تجویز کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا انجام آزمایشات می توانید از مشاورین ما در مرکز خدمات درمانی های‌طب کمک بگیرید.

ثبت درخواست تست بارداری در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “انواع قرص های ضد بارداری و میزان تاثیر آن

  1. ناشناس گفت:

    سلام. من رابطه ای داشتم چند روز پیش اتفاقی افتاد که میترسم باردار بشم. تست بارداری فوری هم دارید تو خونه انجام بدم؟

    1. Hi-Teb گفت:

      با سلام. بله تماس بگیرید برای انجام تست و راهنمایی بیشتر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *