اخبار و مقالات, مقالات

انواع زخم معده و علائم زخم معده عصبی و بدخیم

انواع زخم معده و علائم زخم معده عصبی و بدخیم هایطب

در داخل دستگاه گوارشمان، لایه ای مخاطی وجود دارد که از آن در برابر اسید و شیره های گوارشی محافظت خواهد کرد. حال اگر این لایه مخاطی آسیب ببیند، اسید دستگاه گوارش با دیواره داخلی تماس مستقیم داشته و در نتیجه بدان آسیب می رساند. به چنین حالتی زخم دستگاه گوارش گفته می شود. به طور کلی زخم های دستگاه گوارش را می توان به سه دسته زخم مری، زخم معده و زخم اثنی عشر تقسیم بندی کرد. ما در این مقاله از های‌طب می خواهیم درباره زخم معده، انواع زخم معده و علائم زخم معده عصبی و بدخیم صحبت کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع زخم معده و علائم زخم معده عصبی و بدخیم هایطب

زخم معده چیست؟

معده عضوی از دستگاه گوارش است که غذاهای بلعیده شده را درون خود با آنزیم ‌های گوارشی و اسید کلریدریک مخلوط می‌ کند. حال اگر مخاط دیواره داخلی معده آسیب ببیند، اسید بر روی دیواره آن ایجاد زخم کرده و فرد مبتلا به بیماری زخم معده می شود.

بیماری زخم معده، اغلب با درد همراه بوده و درد آن، تقریبا یک ساعت بعد از غذا خوردن شروع می شود و تا چند ساعت طول می کشد. گاهی اوقات، فرد مبتلا به زخم معده، دچار دردهای شبانه شده و حتی فرد دچار بی خوابی می شود.

انواع زخم معده

بیماری زخم معده می تواند به دو صورت خوش خیم و بدخیم یا زخم معده عصبی به وجود می آید که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

زخم معده خوش خیم

زخم ‌های خوش‌ خیم معده، شکلی صاف و منظم با پایه‌ های یکنواخت دارند. حتی لبه های زخم، همگرا بوده و این نوع زخم ها، منجر به سرطان معده نخواهند شد. گاهی اوقات این نوع زخم معده، هیچ گونه علامتی ندارد، اما برخی مواقع هم فرد، دارای علائمی چون احساس درد در اطراف معده، سوءهاضمه، حالت تهوع و استفراغ، از دست ‌دادن اشتها، کاهش وزن بدون دلیل، دفع خون تیره از مدفوع، دفع خون روشن در استفراغ، علائم کم‌ خونی و شوک است.

زخم معده بدخیم یا عصبی

گاهی اوقات زخم ایجاد شده در معده یا اثنی عشر آن قدر بزرگ شده که دیگر به راحتی و به کمک راه های درمانی ساده برطرف نخواهد شد و حتی ممکن است، در صورت عدم توجه، به یک غده سرطانی بدخیم تبدیل شده و در نهایت سرطان معده ایجاد می شود. بنابراین درمان زخم معده، اهمیت بسیار زیادی داشته و فرد باید قبل از وخیم شدن وضعیت زخم معده، از طریق چکاپ و انجام آزمایش های لازم، پی به وجود این بیماری ببرد و اقدام به درمان آن کند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام آزمایشات لازم در خصوص بیماری زخم معده، در اپلیکیشن های‌طب درخواست خود را ثبت کنید. پس از ثبت درخواست، مشاورین ما در کوتاه‌ ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما هستند.

علائم زخم معده عصبی

علائم زخم معده عصبی مختلف است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

درد شکم

درد شکم معمولا از اولین و اصلی ترین علائم زخم معده عصبی، احساس درد در ناحیه شکم است. این درد در ناحیه بالای شکم و پایین سینه و گاهی اوقات هم به سر، پشت و دست ‌ها هم کشیده می شود.

سوزش و تحریک

سوزش و تحریک احساس سوزش و تحریک در ناحیه شکم، از دیگر نشانه های زخم معده است.

سیر شدن زودرس

سیر شدن زودرس در صورت ابتلا به زخم معده، فرد بلافاصله بعد از شروع غذا احساس سیری می کند.

خونریزی

خونریزی از دیگر نشانه های زخم معده عصبی و وخیم، خروج خون از دهان، همراه با درد شدید شکم است.

تغییرات در رفتار

تغییرات در رفتار وجود اختلالات عصبی مانند افسردگی، اضطراب و تغییرات در خلق و خو از دیگر نشانه های زخم معده عصبی است.

روش های تشخیص زخم‌ های گوارشی

برای تشخیص زخم گوارشی، پزشک معالج، باید در کنار معاینه و بررسی علائم، یک یا چندتا از موارد زیر را انجام دهد.

تست‌ های آزمایشگاهی

برای بررسی زخم دستگاه گوارش، فرد باید یکی از آزمایشات خون، مدفوع و یا تنفس را انجام دهد. در میان موارد مذکور تست تنفس مطمئن ترین راه برای تشخیص هلیکوباکتر پیلوری است. در این آزمایش فرد باید یک ماده یا مایع حاوی کربن رادیواکتیو را بخورد و سپس در یک کیسه بدمد. اگر فرد به هلیکوباکتر پیلوری آلوده باشد، در بازدم شما کربن رادیواکتیو به شکل دی ‌اکسید کربن دیده می شود.

انواع زخم معده و علائم زخم معده عصبی و بدخیم آندسکوپی در محل

آندوسکوپی

در آندوسکوپی، پزشک یک لوله توخالی مجهز به دوربین را از طریق گلو وارد مری، معده و روده کوچک کرده و به کمک آن به دنبال زخم می ‌گردد. در صورت پیدا شدن زخم هم، باید از زخم موجود نمونه برداری کند تا از نظر وجود هلیکوباکتر پیلوری یا سلول های سرطانی تشخیص داده شود.

این تست معمولا برای افرادی انجام می‌ شود که در معرض خطر سرطان معده هستند، سن آن‌ ها بالای ۴۵ سال است، یا علائمی نظیر کم‌ خونی، کاهش وزن ناخواسته، خونریزی گوارشی و مشکل در بلع دارند.

تصویربرداری از دستگاه گوارش فوقانی

در این روش از مری، معده و روده کوچک تصویربرداری می شود. برای تصویربرداری هم، بیمار باید، مایع سفید رنگ حاوی باریوم را بخورد تا سطح دستگاه گوارش را بپوشاند و زخم را نمایان‌ تر کند.

سخن آخر

چنان چه علائم زخم های گوارشی را در خود مشاهده کردید، باید حتما به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید. به این نکته توجه داشته باشید، زخم معده عصبی در اثر استرس زیاد از حد و اضطراب ‌های روزمره مزمن ایجاد می شود، بنابراین سعی کنید با دور ماندن از تنش ها و داشتن سبک زندگی سالم از خطرات ناشی از بیماری زخم معده در امان بمانید. برای انجام آزمایشات لازم و ویزیت توسط پزشک متخصص می ‌توانید از مرکز خدمات پزشکی های‌طب کمک بگیرید.

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “انواع زخم معده و علائم زخم معده عصبی و بدخیم

  1. Joooli گفت:

    مقاله خوبی بود در مورد زخم معده ممنون از شما

    1. Hi-Teb گفت:

      با تشکر از نظر مثبت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *