تست ناباروری زنان در منزل

آزمایش ناباروری زنان شامل مجموعه‌ای تست‌ها می‌شود که طی آن دلیل عدم بارداری بانوان تشخیص داده می‌شود. خدمات مربوط به این مجموعه آزمایش‌ها را می‌توانید از «های طب» دریافت کنید. به طور معمول، اگر زوجی برای مدت یک سال برای فزرندآوری تلاش کنند و موفق نشوند، نیاز به انجام تست‌های ناباروری خواهند داشت. این تست‌ها در قالب آزمایش ناباروری زنان و آزمایش ناباروری مردان قابل انجام هستند.

با توجه به تعریف فوق، آزمایش ناباروری زنان زمانی انجام می‌شود که یک زن برای مدت ۱۲ ماه با هدف باردار شدن، رابطه‌ی جنسی منظم و بدون روش‌های جلوگیری داشته باشد. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۸ تا ۱۵ درصد از زوج‌ها در سراسر جهان با مشکل نازایی مواجه هستند که در این میان، ۴۵ تا ۵۰ درصد مشکل به مردان و الباقی به ناباروری زنان مربوط می‌شود.در این میان، زنان به دلایل مختلف مثل مشکلات ژنتیکی، عدم توانایی در حمل جنین در تمامی مراحل باروری، وزن بالا، مصرف دخانیات و الکل، وجود عفونت‌های مختلف و مشکلات ناشی از سبک زندگی ممکن است دچار اختلالات باروری و نازایی شوند.

آزمایش ناباروری در منزل خدمات آزمایشگاهی در منزل

ثبت رایگان آزمایش ناباروری در منزل

معاینات لازم برای تشخیص ناباروری بانوان؟

فرایند هیستروسکوپی برای بررسی رحم و تشخیص اختلالات رحمی به کار گرفته می‌شود. همچنین با استفاده از لاپاراسکوپی می‌توان به وجود بیماری‌هایی نظیر کیست رحم، چسبندگی تخمک‌گذاری و وجود عفونت در نواحی مختلف پی برد.

آزمایش ناباروری زنان شامل چه تست‌هایی می‌شود؟

در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره و دریافت خدمات آزمایش ناباروری زنان را دارید، می‌توانید با متخصصین «های طب» در ارتباط باشید و پس از دریافت اطلاعات کافی از مشاوران، امکان ثبت سفارش مربوط به انجام هر یک از آزمایش‌ها را در اختیار داشته باشید.همچنین اگر آزمایش خاصی توسط پزشک متخصص شما برای تشخیص ناباروری تجویز شده باشد، می‌توانید با ثبت سفارش در «های طب» امکان انجام‌ آن را در بهترین و ساده‌ترین شرایط ممکن در اختیار داشته باشید. 

«های طب» با ارائه‌ی خدمات آزمایش در محل برای بسیاری از تست‌ها امکان صرفه‌جویی در هزینه و وقت را برای شما فراهم آورده است. با انجام فرایند نمونه‌گیری توسط متخصصین اعزامی به محل مورد نظر شما، امکان انجام غیرحضوری آزمایش‌ها وجود خواهد داشت و می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه‌ی آزمایش را از طریق راه‌های ارتباطی پیشرفته دریافت کنید.  مجموعه‌ای از تست‌ها تحت عنوان آزمایش ناباروری زنان توسط «های طب» قابل انجام هستند که از آن طریق پزشکان می‌توانند دلیل و احتمال نازایی در بانوان را مشخص کنند.

آنچه در مورد اختلالات رحمی باید بدانید؟

اختلالات رحمی شامل ابتلا به سندروم پلی کیستیک و اختلالات تخمک‌گذاری، تنبلی تخمدان، فیبروم رحم، عفونت رحم، پولیپ رحم، چسبندی رحم و سرطان دهانه‌ی رحم از عواملی هستند که باعث نازایی می‌شوند.رژیم غذایی از جمله موارد دیگری است که روی باروری بانوان تاثیر می‌گذارد؛ سوء تغذیه و کمبود برخی مواد در رژیم غذایی نظیر آهن، ویتامین B12 و اسید فولیک احتمال ناباروری را در زنان افزایش می‌دهند. همچنین برخی از اختلالات غیرمستقیم نظیرعدم کارکرد درست غده‌ی تیروئید می‌تواند روی فرایند تخمک‌گذاری تاثیر منفی داشته باشند.

با توجه به این موضوع بانوانی که در سابقه‌ی پزشکی خود با موارد فوق مواجه شده باشند، باید آزمایش ناباروری زنان را زودتر انجام دهند.علاوه بر موارد فوق، وجود مشکلات روحی و روانی نیز ممکن است باعث اختلال در تخمک‌گذاری و امکان بارداری بانوان شود. بنابراین در صورت بروز نشانگان افسردگی، بهتر است اقدامات لازم برای برطرف کردن آن انجام شود.

تست پاپ اسمیر به عنوان بخشی از آزمایش ناباروری زنان؟

پاپ اسمیر امکان تشخیص برخی از عوامل ناباروری بانوان، نظیر عفونت‌های رحمی، ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم و وجود سلول‌های غیرنرمال در رحم را فراهم می‌آورد. این آزمایش با نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه‌ی رحم جهت تشخیص موارد مذکور انجام می شود.

تست تخمک‌گذاری و تست ذخیره‌ی تخمدانی؟

تست تخمک‌گذاری که به عنوان بخشی از آزمایش ناباروری زنان قابل انجام است، با نمونه‌گیری از خون فرد، میزان هورمون‌های دخیل در تخمک‌گذاری را اندازه‌گیری می‌کند. در تست ذخیره‌ی تخمدانی که با عنوان آزمایش AMH نیز شناخته می‌شود، تعداد تخمک‌های موجود در تخمدان که توان تخمک‌گذاری دارند را مورد بررسی قرار می‌ دهند.

آزمایش هورمونی برای تشخیص ناباروری زنان؟

مجموعه‌ای از آزمایش‌های هورمونی برای تشخیص احتمال ناباروری در زنان قابل انجام هستند. این آزمایش‌ها شامل آزمایش هورمون LH و آزمایش پروژسترون می‌شوند. هورمون LH روی عملکرد تخمدان‌ها تاثیر می‌گذارد و تشخیص مقدار ترشح این هورمون در بدن می‌تواند به تشخیص شرایط تخمک‌گذاری کمک کند. هورمون پروژسترون نیز مهم‌ترین نشانه‌ی تخمک‌گذاری در بدن زنان است و به همین دلیل مورد بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر دو هورمون مذکور، در زمان انجام آزمایش‌های هورمونی مربوط به ناباروری زنان، هورمون‌های دیگر مرتبط با تخمک‌گذاری، باروری و همچنین هورمون‌های هیپوفیزی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تست HSG

در تست HSG که با عنوان هیستروسالپنگوگرافی نیز شناخته می‌شود، احتمال وجود نقص یا انسداد رحم و کانال فالوپ ارزیابی می‌شوند.

تصویربرداری در آزمایش ناباروری زنان

با انجام سونوگرافی لگنی امکان تشخیص برخی از بیماری‌های مربوط به تخمدان‌ها فراهم می‌شود. همچنین از طریق این روش، اختلالات رحمی و واژینال قابل تشخیص خواهند بود.

این آزمایش‌ها بسته به شرایط زوجین تجویز و انجام می‌شوند
دلیل نازایی بانوان
دلایل ناباروری زنان و تست در های طب

دلیل نازایی بانوان و زمان مناسب برای انجام آزمایش ناباروری زنان

به طور معمول زنانی که پس از ۱۲ ماه رابطه‌ی جنسی منظم و بدون پیشگیری داشته باشند و همچنان باردار نشده‌اند باید آزمایش‌های ناباروری زنان را انجام دهند. با این حال آزمایش‌های مذکور در برخی از شرایط بهتر است زودتر انجام شوند. شرایطی که باعث می‌شود تا بانوان زودتر از مدت یک سال نیاز به انجام تست‌های ناباروری داشته باشند عبارتند از:

  • رسیدن به سن ۳۵ سال و بالاتر
  • ابتلا به عفونت‌های رحمی
  • سابقه‌ی اختلال در عملکرد رحم، لوله و تخمدان
  • سبک نادرست زندگی

سن یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در باروری زنان است. توانایی لقاح در زنان از سن ۳۲ سالگی کاهش میابد و رفته رفته تا جایی پیش می‌رود که زنان احتمال باردار شدن را به طور کامل از دست می‌دهند.بررسی سابقه‌ی پزشکی از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید در آزمایش ناباوری زنان مورد بررسی قرار گیرد. وجود سابقه‌ی عادات ماهانه‌ی نامنظم، ابتلا به برخی از بیماری‌های عفونی، سرطان و انواع STD، مصرف دخانیات و الکل، اضافه وزن، انجام ورزش‌های سنگین، کم‌تحرکی مفرط، از جمله مواردی هستند که روی باروری زنان تاثیر می‌گذارند.

مشاوره رایگان

مشاوره رایگان توسط مرکز تخصصی های‌طب ​

در صورتی که آزمایش ناباروری توسط پزشک متخصص برای شما تجویز شده باشد، می‌توانید خدمات مربوط به انجام این آزمایش را ازمرکز تخصصی «های‌طب» دریافت کنید. شما می‌توانید همچنین از خدمات مشاوره‌ی این مرکز نیز برای انجام این آزمایش استفاده کنید و اطلاعات کافی در مورد این آزمایش را از مشاورین دریافت کنید.در صورتی که تمایل به انجام این آزمایش در منزل را دارید،می‌توانید با ثبت سفارش به صورت اینترنتی یا تلفنی در «های‌طب» خدمات مربوط به آن را در محل زندگی خود دریافت کنید. پس از ثبت سفارش، متخصصین «های‌طب» در بازه‌ی زمانی معین شده در محل اقامت شما حاضر شده و اقدام به انجام فرایند نمونه‌ برداری خواهند کرد.

پس از انجام این نوع آزمایش‌ها شما می‌توانید از خدمات تفسیر آزمایش در مرکز تخصصی «های‌طب» استفاده کرده و اقدامات لازم را در جهت حفظ سلامتی خود از آن طریق انجام دهید.«هایطب» تمامی امکانات لازم برای ارائه‌ی پیشرفته‌ترین خدمات لازم در حوزه‌ی آزمایشگاه را انجام داده است و با بهترین شیوه‌ی ممکن اقدام به ارائه این خدمات کرده است.

سوالات متداول

این آزمایشات شامل ارزیابی های ژنتیکی، هورمونی (LH، FSH، AMH، پرولاکتین و …)، ارزیابی های لگن، بررسی تخمدان ها و رحم و … می باشد.

به طور قطع نمی توان ناباروری را پیش از ازدواج تشخیص داد. اما وجود مشکلاتی نظیر اندومتریوز، مشکلات رحمی، تنبلی تخمدان و … می تواند احتمال ناباروری را در آینده افزایش دهد.

دلایل متفاوتی می تواند باعث ایجاد ناباروری در بانوان شود. شایعترین دلایل ناباروری در زنان شامل نارسایی تخمک و تخمک گذاری، چسبندگی های لگن، آندومتریوز، نارسایی لوله های فالوپ و مشکلات رحمی می باشند و در عده بسیار کمی دلیل روشنی برای ناباروری وجود ندارد.

بله، جهت انجام آزمایشاتی نظیر آزمایش های ژنتیک و هورمونی که نیاز به انجام آزمایش خون دارند، می توانید با کارشناسان “های طب” تماس بگیرید یا به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت نمایید.

ثبت امتیاز
[کل: 5 میانگین: 5]