اخبار و مقالات, مقالات

راهکارهایی برای پیشگیری از سرطان

راهکارهایی برای پیشگیری از سرطان-واکسیناسیون -تهران هایطب

بیماری سرطان از جمله بیماری های سخت و هزینه بری است که روز به روز افراد زیادی را درگیر می کند. البته امروزه با پیشرفت علم پزشکی، این بیماری را به راحتی می توان کنترل و درمان کرد و جای هیچ گونه نگرانی نیست. اما همه ما می دانیم که پیشگیری از سرطان بهتر از درمان هست.

بنابراین در این مقاله می خواهیم راهکارهایی را برای پیشگیری از سرطان را ارائه دهیم، پس تا انتهای این مقاله با ماهمراه باشید.

سرطان چیست؟

قبل از این که بخواهیم اقدامات لازم برای پیشگیری از یک بیماری را انجام دهیم، لازم است که با آن بیماری به خوبی آشنا شویم. در واقع سرطان، نوعی بیماری است که از تکثیربی رویه سلول های بدن ایجاد می شود. در طول زمان یکی از این سلول های تکثیر یافته می تواند آن قدر تقسیم شده و پیشروی کند که در نهایت در بدن غده ای تشکیل شده و با پیشروی بیشتر تبدیل به تومور خواهد شد.

راهکارهایی برای پیشگیری از سرطان

حال این سوال مطرح می شود که چگونه می توان جلوی تکثیر سلولی را گرفت؟ در واقع افراد برای پاسخ دادن به این سوال، دنبال راهکاری هایی برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری هستند.

راهکارهایی برای پیشگیری از سرطان-شرکت هایطب

سبک زندگی سالم

در قدم اول برای پیشگیری از سرطان، افراد باید سبک زندگی سالمی داشته باشند و برای داشتن یک زندگی ایده آل و سراسر سلامتی موارد زیر را در نظر بگیرند.

حفظ وزن سالم

اضافه وزن و چاقی با بسیاری از سرطان ها ارتباطی تنگاتنگ دارد.

داشتن فعالیت بدنی مناسب

فعالیت بدنی مناسب، شامل حداقل 150 دقیقه فعالیت متوسط یا حداقل 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید درطول هفته و یا 21 دقیقه فعالیت بدنی متوسط و 11 دقیقه فعالیت بدنی شدید در طول روز است.

عدم مصرف غذاهای آماده و فوری

فست فودها و غذاهای فرآوری شده، به دلیل داشتن چربی، نشاسته و یا قند بالا، بار گلیسمی بالایی داشته و در آینده منجر به ایجاد سرطان خواهند شد.

کاهش مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده

گوشت قرمز شامل عضله پستانداران، از جمله گاو، گوساله، خوک، گوسفند و بز است. گوشت فرآوری شده شامل گوشت های شور، تخمیر شده و دودی از جمله ژامبون، کالباس، بیکن و سوسیس هستند. با کاهش مصرف این گوشت ها می توانید، سبک زندگی سالمی داشته باشید و از بیماری سرطان دور بمانید.

کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین

مصرف نوشیدنی های شیرین، منجر به چاقی افراد شده و خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد.

پرهیز از مصرف الکل

مصرف نوشیدنی های الکلی با سرطان دهان، گلو، حنجره، مری، کبد ، روده بزرگ، پستان و معده، رابطه ای مستقیم دارد.

تغذیه نوزاد با شیر مادر

شیر دادن به نوزاد، از مادران در برابر سرطان پستان محافظت کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. از سویی دیگر شیر مادر، منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان شده و خطر ابتلا به آسم، دیابت نوع 2، اضافه وزن و چاقی را در آن ها کاهش خواهد داد.

راهکارهایی برای پیشگیری از سرطان-واکسیناسیون -تهران هایطب

واکسیناسیون

دو نوع واکسن سرطان وجود دارد. یکی از آن ها برای پیشگیری از سرطان بوده و نوع دیگر برای درمان سرطان است. روند عملکرد این دو نوع واکسن بدین شرح است.

• یک مدل از واکسن سرطان، ویروس هایی را مورد هدف قرار می دهد که منجر به سرطان می شوند. این نوع واکسن، کمک می کند تا قبل از قرار گرفتن فرد در معرض ویروس، جلوی عود یا گسترش آن گرفته شود.

• نوع دیگر از واکسن های سرطان، برای درمان این بیماری استفاده می شوند. در واقع واکسن های سرطان، با کمک به سیستم ایمنی بدن در یافتن، اتصال و تخریب سلول ‌های سرطانی عمل می ‌کنند. این نوع واکسن ها برای پیشگیری از سرطان هم کاربرد داشته و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می کنند.

چکاپ های دوره ای و آگاهی نسبت به بیماری

مشغله های زندگی گاهی باعث می شوند تا ما از خود غافل شویم و مراجعه به پزشک را فراموش کنیم. در چنین شرایطی ممکن است، بیماری در همان مراحل اولیه تشخیص داده نشود و در نهایت قابل درمان نباشد. به همین دلیل به افراد توصیه می کنیم تا هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایش های کامل و چکاب های دوره ای از سلامت خود مطمئن شوند.

چکاپ های دوره ای شامل پوست، دهان، روده بزرگ و راست روده هستند. البته مردان باید پروستات و بیضه ها را بررسی کرده و زنان باید رحم و پستان خود را معاینه کنند.

لازم به ذکر است، توجه به هر گونه تغییرات در بدن، منجر به تشخیص زودرس سرطان و موفقیت بیشتر در درمان آن می شود. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه تغییرات، حتما به پزشک مراجعه کنید.

حتی اگر افراد زمان کافی ندارند تا به آزمایشگاه مراجعه کنند و مرتب آن را پشت گوش می اندازند، می توانند خدمات آزمایشگاه در منزل یا محل کار خود استفاده کنند و سلامت خود را تضمین کنند.

علاوه بر آن بسیاری از افراد، نسبت به روش های جلوگیری از سرطان یا روش های تشخیص زودرس اطلاعی نداشته و به طبع اقدامات لازم برای پیشگیری از این بیماری را انجام نخواهند داد.

ثبت امتیاز
[کل: 2 میانگین: 4.5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *