اخبار و مقالات, مقالات

بررسی انواع سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان پوست

انواع سرطان و بررسی و علائم آنها در آزمایشگاه هایطب تهران

سرطان نوعی بیماری است که در اثر تغییر بافت بدن و به وجود آمدن و انتشار غیر طبیعی سلول ایجاد می شود. بنابراین قسمت های مختلف بدن از استخوان گرفته تا اعصاب، درگیر این بیماری می شوند. بنابراین انواع مختلفی از سرطان داریم.

با این که سرطان، انواع مختلفی دارد، اما تقریبا نشانه های ایجاد این بیماری در بدن یکسان بوده و در واقع سرطان های مختلف علائم مشابهی از خود نشان می دهند. در این جا می خواهیم شما را با این انواع این بیماری بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با انواع سرطان

تاکنون، 100 نوع سرطان در میان اندام های مختلف بدن کشف شده است، اما برخی از انواع سرطان مانند سرطان پستان، سرطان ریه و سرطان پوست در میان مردم، شیوع بیشتری داشته و احتمال ابتلای افراد به این نوع بیماری بیشتر است. البته امروزه سرطان از هر نوعی که باشد قابل درمان بوده و حتی می توان از شیوع آن پیشگیری کرد. در ادامه می خواهیم شما را با شایع ترین انواع سرطان آشنا کنیم.

بررسی انواع سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان پوست هایطب

توضیحاتی در مورد انواع سرطان پستان

سرطان سینه، یکی از شایع ترین، نمونه های سرطان در میان بانوان است. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان می باشد، اما در صورت پیشرفت و عدم رسیدگی، ممکن است، منجر به مرگ بیمار شود. شایع ترین عوامل ابتلا به سرطان سینه، مواردی نظیر نازایی، بلوغ زودرس، یائسگی دیررس و چاقی پس ازیائسگی می باشد.

بنابراین، بانوان باید برای تشخیص به موقع بیماری سرطان سینه، باید بعد ازسن 25 سالگی به طور مرتب برای چکاپ ماهیانه به‌پزشک مراجعه کنند تا درصورت ابتلا فورا تحت درمان قرار گیرند.

ازعلائم رایج سرطان سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• درد در ناحیه سینه

• ترشح و احساس وجود توده پس از لمس سینه

• تغییر رنگ سینه

• سفتی یا آویزان شدن پوست

• تو رفتگی نوک پستان

• لمس غده در ناحیه زیربغل

با توجه به این که پستان از بخش های مختلفی تشکیل شده است، چندین نوع سرطان سینه هم وجود دارد.

سرطان سینه مجرای

این نوع از سرطان سینه، درناحیه مجاری شیر ایجاد شده و می تواند به دو صورت غیر تهاجمی یا تهاجمی باشد.

سرطان سینه داخل مجاری یا مجاری درجا

در این نوع سرطان، سلول های سرطانی در مجاری شیر رشد می کنند، البته بافت اطراف تحت تأثیر قرار نمی گیرد. سرطان سینه داخل مجاری یا مجاری درجا معمولا با تشخیص میکروکلسیفیکاسیون درماموگرافی تشخیص داده می شود.

انواع سرطان سینه مجرای مهاجم

دراین حالت، سلول های سرطانی، مجاری شیر و بافت اطراف را درگیر می کند. در صورت عدم درمان هم، می تواند ازطریق غدد لنفاوی و رگ های خونی پخش شده و دیگر قسمت های بدن را درگیر خواهد کرد.

سرطان پستان لوبولار

این نوع سرطان ‌در لوبول های غده سینه ایجاد شده و می تواند به دو صورت غیر تهاجمی و تهاجمی عمل کند.

سرطان پستان لوبولار در محل

در این نوع سرطان، تجمع سلولهای غیرطبیعی در لوبول‌های غده است و به لوبول های غدد محدود می شود.

سرطان تهاجمی پستان لوبولار

این نوع سرطان، از لوبول های سینه شروع ده، غدد این ناحیه را سوراخ کرده وبه ‌بافت سینه مجاور گسترش می یابد.

بیماری پاژه نوک پستان

این بیماری با آسیب اگزمایی به‌ پوست درناحیه نوک پستان شروع شده و برای تشخیص آن، باید ازپوست نوک پستان بیوپسی انجام داد.

سرطان سینه سه گانه منفی

برای درمان این نوع سرطان سینه نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی وجود دارد.

سرطان‌هایی نظیر سرطان سینه التهابی، تومور فیلوئید، لنفوم، سارکوم و متاستاز دور پستان از انواع نادر سرطان سینه در زنان هستند.

بررسی انواع سرطان پستان، سرطان ریه، در تهران هایطب

سرطان ریه

سرطان ریه یکی از بیماری های شایع در میان زنان و مردان است. خطر ابتلا به تومورهای بدخیم در ریه، معمولا بعد از سن 40 سالگی افزایش می یابد. سرطان ریه در افراد، معمولا با علائمی نظیر سرفه، ترشحات خونی، خس خس سینه یا تنگی نفس، کم شدن وزن، تب، درد قفسه سینه و درد استخوان شروع می شود.

تاکنون هیچ آزمایش غربالگری برای تشخیص زودهنگام بیماری وجود ندارد، بنابراین باید به علائم آن توجه ویژه داشت. از دلایل ابتلا به سرطان ریه، می توان به مصرف دخانیات و آلودگی هوا اشاره کرد.

سرطان ریه، انواع مختلفی دارد. البته در این میان سرطان سلول کوچک ریه خیلی سریع رشد می کند و در واقع این نوع بدخیم سرطان است. سرطان ریه سلول غیر کوچک، شامل انواع سرطان سلول سنگفرشی، آدنوکارسینوم و سرطان سلول بزرگ است. این گونه ‌ها، غالبا رشد کمتری دارند.

بررسی انواع سرطان پستان، سرطان پوست در منزل تهران

انواع سرطان پوست

بخش عظیمی از بدن انسان، با پوست، پوشانده شده است و در صورت ابتلا به سرطان پوست، نواحی زیادی از بدن درگیر خواهد شد. بنابراین با مشاهده هرگونه زخم های نامتقارن، تغییر رنگ پوست و جوش باید به پزشک مراجعه کرد. هم چنین قرار گرفتن افراد در معرض آفتاب و دچار شدن آن ها به آفتاب سوختگی، از عوامل شایع ابتلا به سرطان پوست است. این بیماری، مشترک بین بزرگسالان و کودکان است.

ملانوما یکی از انواع سرطان پوست است و از ملانوسیت ها که مسئول تولید ملانین ویا همان رنگدانه پوست هستند، ایجاد می شود. این نوع بیشتر درپوست وگاهی دربافت هایی مانند چشم نیز دیده می شوند.

ثبت رایگان چکاپ آقایان در منزل

ثبت رایگان چکاپ بانوان در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 10 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “بررسی انواع سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان پوست

  1. لیلا گفت:

    برای مشخص شدن این که دچار سرطان هستم یا نه چه آزمایشی باید یدم؟

    1. Hi-Teb گفت:

      با سلام
      شما باید چکاپ کامل انجام بدین برای تشخیص سلامت خودتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *