اخبار و مقالات, مقالات

دلیل ریزش مو در مردان و راهکارهای درمانی آن

دلیل ریزش مو در مردان و راهکارهای درمانی-جلوگیری در منزل

یکی از مشکلات رایج میان مردان، ریزش بیش از اندازه مو است. البته ریزش مو، در طول شبانه روز، بین 80 تا 100 تار، کاملا طبیعی است و نیاز به درمان ندارد. حال اگر این مقدار ریزش، بیشتر شود، باید دلیل ریزش مو را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام داد.

در این جا، ما عوامل ریزش مو و راه های درمانی آن را بیان خواهیم کرد، پس تا انتها با ما همراه باشید.

دلیل ریزش مو در مردان و راهکارهای درمانی-جلوگیری در منزل

بررسی عوامل موثر در ریزش مو

گاهی اوقات ریزش موی مردان، به دلیل عوامل وراثتی و ژنتیکی است. در چنین حالتی موی وسط سر مردان ریزش پیدا کرده و این قسمت از سر خالی از مو می شود. اگر مشکل ژنتیکی مطراح نباشد، فرد ممکن است در اثر مشکلات محیطی یا جسمانی، مبتلا به ریزش مو شود. اگر این عوامل بررسی شوند، فرد می‌ تواند با درمان به موقع جلوی ریزش مو را بگیرد.

استرس

تنش و استرس غیرمعقول اثرات و عوارض بدی بر بدن انسان می گذارد، یکی از آن‌ها ریزش مو است. زیرا استرس، باعث مختل کردن عملکرد برخی از ارگان‌ های بدن شده و حتی افرادی هستند که، زمان استرس با موهای سر خود بازی کرده یا آن ها را می کشند.

آسیب جسمی

تصادفات شدید، عمل‌های جراحی و یا بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا و کرونا، چرخه رشد را مختل کرده و منجر به ریزش مو می شوند و همین امر باعث ریزش مو می شوند.

مصرف بیش از حد ویتامین A

یکی دیگر از عوامل موثر برای ریزش مو در مردان، مصرف بی رویه مکمل ها و ویتامین هاست. به خصوص اگر فردی، ویتامین A را بیش از اندازه مصرف کند. زیرا ویتامین A، در چربی آب محلول بوده و مصرف بی رویه آن، سبب واکنش شیمیایی سمی در بدن فرد می ‌شود.

کمبود پروتئین در رژیم غذایی

عدم دریافت پروتئین، منجر به ریزش مو می شود. البته برای دریافت پروتئین، فقط خوردن گوشت و تخم مرغ کافی نیست، بلکه برای پیشگیری از ریز مو، باید مواد غذایی دیگری نظیر ماهی، حبوبات و سبزیجات حاوی پروتئین مصرف شود.

کم خونی ناشی از کمبود آهن

کمبود آهن در بدن، هموگلبین خون را کاهش می دهد. هموگلبین وظیفه اکسیژن رسانی به سلول ها را برعهده داشته و زمانی که به سلول های پوست سر و مو اکسیژن کافی نمی رسد، از کار می افتند و در نتیجه فرد با ریزش مو مواجه خواهد شد.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید موردی دیگری است که به عنوان مهمترین علت ریزش مو در مردان شناخته می‌شود. تیروئید، یک غده کوچک در گردن که با ترشح هورمون تیروکسین سوخت و ساز، رشد، دما و… در بدن تنظیم می‌کند. تیروئید کم کار این هورمون را کمتر از حد معمول تولید می‌کند که یکی از نتایج آن ریزش مو است. البته با تسخیص و درمان به موقع به راحتی این مشکل رفع می‌شود.

کمبود ویتامین B

ویتامین B، نوعی ویتامین محلول در آب است که سلامت سلول‌ های بدن و عملکرد مغز را بهبود می بخشد. بنابراین فقر این ویتامین، ممکن است در اثر رژیم های غذایی نادرست، به وجود آید و موهای سر یا صورت فرد بریزد.

بیماری لوپوس

لوپوس یا خود ایمنی مزمن بیماری، نوعی بیماری است که سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند. در این بیماری، سلول‌ های دفاعی به تمام سلول ‌های سالم بدن حمله کرده و آن‌ ها را از بین می ‌برند.در بیماری لوپوس، سلول‌های پوست و فولیکول‌ های مو هم، مورد حمله قرار می گیرند و در نهایت، آقایان، مبتلا به ریزش مو می شوند.

کاهش شدید وزن

گرفتن رژیم های غیر اصولی، با حذف یا اضافه کردن برخی از مواد خوراکی، باعث می شود تا میزان مواد معدنی و ویتامین‌ ها، به هم بریزند. همین امر باعث مختل شدن فرایند رشد مو شده و نتیجه ناخوشایند آن ریختن موهای سر یا بدن است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی، یکی از روش های درمانی سرطان است. اما این روش درمانی، منجر به ریزش موی سر و بدن می شود. زیرا این داروها، تقسیم سلول‌ها را متوقف یا محدود کرده، در نتیجه سلول های پوست و مو دچار مشکل می شوند و فرد به ریزش مو مبتلا خواهد شد.

بیماری آلوپسی آره ئاتا

در این بیماری، فرد دچار ریزش ناگهانی مو شده و موهای سر، در یک منطقه دایره‌ای با حاشیه کاملا مشخص می ریزند. البته بیماری آلوپسی آره ئاتا، شباهت زیادی با بیماری لوپوس دارد، با این تفاوت که، بدن فقط به فولیکول‌ های سالم مو حمله می‌ کند.

مصرف داروهای خاص

مصرف دارو برای درمان فشارخون، افسرگی و روماتیسم، منجر به ریزش مو در مردان می شود، بنابراین فرد بعد از این که دوره درمانی خود را کامل کرد، باید برای رشد مجدد موهای خود راه حلی پیدا کند.

اختلال تریکوتیلومانیا یا وسوسه کندن مو

در این اختلال، فرد دائما با موهای سر خود بازی کرده یا آن‌ ها را می کند. با این کار، رشد موها متوقف شده و به مرور زمان، کم شدن تعداد تارهای مو مشخص می شود.

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن به ویژه در سنین 50 تا 60 سالگی، سلول‌ های پوست و مو دچار مشکل شده و فرد دچار ریزش مو می شود.

کم شدن آب بدن

اگر به سلول های پوست و مو، آب کافی نرسد و رطوبت کافی به آن نرسد، شکننده و ضعیف شده و در نهایت می ‌ریزد.

مصرف بیش از حد مجاز مکمل‌ های بدنسازی

مصرف بی رویه مکمل های بدنسازی و پرورش اندام، مانند استروئیدهای آنابولیک، در مردان، منجر به ریزش مو می شود.

کشیدن سیگار

سیگار عملکرد سالم دی ان ای و خون رسانی به فولیکول ‌های مو را با مشکل مواجه کرده و منجر به ریزش مو، در آقایان می شود.

مصرف الکل

مصرف الکل، سیستم گوارش و کبد فرد را دچار مشکل می کند. زیرا تغذیه مناسب و مواد معدنی لازم، به پوست سر و سلول ‌های رشد مو نمی‌ رسد.

شستشوی غلط

چنگ زدن مو‌ها هنگام شستن، استفاده از آب بسیار داغ و شوینده‌ های غیر‌ استاندارد، از دیگر عوامل ریزش مو می باشد.

آب و هوای نامناسب

قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید، سرمای زیاد و آلودگی از دیگر عوامل ریزش مو هستند.

دلیل ریزش مو در مردان و راهکارهای درمانی-شرکت خدمات پزشکی در منزل

درمان ریزش مو در مردان

بهترین راه برای درمان ریزش مو، مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم است. در این حالت فقدان مواد غذایی، ویتامین ها و آهن تشخیص داده می شود و راهکار مناسب ارائه می شود. معمولا برای درمان ریزش مو، داروهایی مانند ماینوکسیدیل (روگین)، ماینوکسیدیل (روگین) و فیناستراید تجویز می شود.

البته برای درمان ریزش مو، طب سنتی هم کارساز است. در این حالت، از روش های درمانی مانند اصلاح مزاج با رژیم‌ غذایی، حجامت، گیاه آمله، شنبلیه، آب پیاز و حنا استفاده می شود.

ثبت درخواست چکاپ آقایان در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “دلیل ریزش مو در مردان و راهکارهای درمانی آن

  1. قاسم گفت:

    من مدتی هست ریزش موهام از حد طبیعی قبلی خیلی بشتر شده باید چیکار کنم؟

    1. Hi-Teb گفت:

      هر چه سریعتر باید تست بدید که دلیل ریزش مشخص بشه و هر چه زودتر درمان قبل از اینکه امکان درمان وجود نداشته باشد. تماس بگیرید برای تست و درمان فوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *