اخبار و مقالات, مقالات

آشنایی با خدمات چکاپ کامل مردان

بررسی سلامت چکاپ در منزل خدمات پزکشی های طب آقایان

برای   چکاپ مردان   و پیشگیری و درمان زود هنگام بسیاری از بیماری ها، باید منظم با نظر پزشک آزمایش‌های کاملی را انجام دهید. به این آزمایشهای جامع چکاپ گفته می شود.

آشنایی با خدمات چکاپ کامل مردان

بررسی کامل مردم را از بیماری های گوناگون مانند دیابت، بیماری‌ های قلبی و عروقی و برخی سرطان ‌ها در مراحل اولیه آگاه می کند  تا درمان و مراقبت را زودتر آغاز کنند و پیامدهای بیماری را کم تر کرده و جلوی پیشروی آن را بگیرند.

پس از آزمایش های بررسی سلامتی (چکاپ) مشکلاتی مانند خستگی‌ های مزمن، انرژی ذهنی پایین وعدم تمرکز فکری، عصبانیت‌ و تنگی نفس و مانند آن پی می برند که این نشانه هایی  از آغاز کدام بیماری است.

 

پزشکان دو گونه چکاپ خود مراقبتی و کلینیکی انجام می دهند

 

چکاپ‌های خودمراقبتی و (خانگی) آقایان

وارسی­های پیوسته و همواره روی بدن چکاپ خودمراقبتی نامیده می شود و به همین آسانی به تشخیص زود هنگام بیماری‌ها بسیار کمک می کند. از این چکاپ ها:

چکاپ پوست

در چکاپ پوست مردان باید هر گونه تغییرات پوستی، مانند تغییر رنگ پوست، خال، بزرگ یا کوچک شدن خال های پوستی، هر گونه زخم و خراش روی بدن، دیر بهبود یافتن زخم ها و هر گونه تغییر عجیب پوست اهمیت می یابد این تغییرات می تواند نشانه بیماری هایی مانند دیابت، نقص خود ایمنی، سرطان پوست و نارسایی های کبدی باشند.

 

چکاپ وزن بدن

اضافه یا کم شدن ناگهانی وزن بدن، نشان از بیماری های گوناگونی می تواند باشد. اضافه وزن زیاد در اثر چاقی، می تواند به بیماری هایی مانند دیابت، گرفتگی عروق، آرتروز، بیماری‌ های کبدی و مانند آن بینجامد.

بنابراین پزشک سفارش می کند تا مردم وزن بدن خود را با فرمول BMI بررسی کنند و همواره آن را در محدوده سالم نگه دارند تا از تجمع و رسوب چربی در رگ ها پیشگیری کنند و جلوی اضافه وزن و چاقی را بگیرند.

چکاپ دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان، علاوه بر کمک به سالم ماندن دندان ‌ها، از پاره ای بیماری‌ های عفونی معده و حتا بیماری‌ های قلبی نیز جلوگیری می کند.

چکاپ دهان و دندان برای مردان

بهداشت دهان و دندان، علاوه بر کمک به سالم ماندن دندان ‌ها، از پاره ای بیماری‌ های عفونی معده و حتا بیماری‌ های قلبی نیز جلوگیری می کند.

چک کردن هر از چندگاه لثه‌ ها، برای بررسی آبسه، تغییر رنگ، برآمدگی و یا خونریزی از عفونت‌ های لثه و مشکلات دندانی و پیامدهای ناگوار دهانی جلوگیری می کند.

 

چکاپ‌ های کلینیکی مردان

چکاپ دوره ای آقایان زیر نظر کادر درمان به حفظ سلامتی کمک می کند

 

اندازه گیری فشار خون

اندازه ‌گیری فشار خون

اندازه گیری فشار خون  بررسی سلامت قلب و عروق را تضمین می کند. معمولا در حالت نرمال باید فشار خون حد بالایی (یا سیستولیک) بین 12.۹ – ۱۲ میلی‌ متر جیوه و فشار حد پایینی ( یا دیاستولیک) ۸.۹ – ۸ میلی ‌متر جیوه باشد. هنگام چکاپ اگر فشار خون بیشتر/ یا کمتر از این حدود باشد، پزشک به بیماری های  قلبی و عروقی، کلیوی و فشار خون مشکوک می شود.

 

ارزیابی قلب با نوار قلب

اگر بالای 50 سال سن دارید پزشک هر 2 تا 5 سال شما را برای گرفتن نوار قلب دعوت می کند، تا  کارکرد قلب و عروق و اختلالات ضربان قلب، تپش قلب، نارسایی قلبی و دیگر نشانه ها بررسی کند. البته اگر پیشینه بیماری‌ قلبی یا عروقی دارید، پزشک روی چکاپ‌ های دوره ای با فاصله کوتاه تر از شما پافشاری خواهد کرد.

 

چکاپ دیابت

چکاپ دیابت

خبر بد اینکه بیماری قند خون با چراغ خاموش و بدون نشانه کار خود را آغاز می کند (اگر ورزش نمی کنید یا وزن و فشار خون بالا دارید شاید تاکنون کار خود را آغاز کرده باشد و شما بی خبرید). پس بایسته است مرتب چکاپ دیابت انجام دهید. بیماری دیابت غیر ارثی معمولا در اثر سبک زندگی ناسالم، بی تحرک و ماشینی رخ می دهد.

زندگی ماشینی با کاهش تحرک، خوردن غذاهای آماده و صنعتی، استرس‌ های روزانه و پرخوری به افزایش وزن و قند خون و دیابت نوع دوم می انجامد. اما برنامه غذایی سالم (دوری از الکل، چربی، شکر و سیگار)، کاهش وزن، انجام ورزش‌ های روزانه و آزمایش دوره ‌ای قند خون نجات دهنده است

.

آزمایش دوره ای قند برای این افراد ضرورت دارد:

اگر در آزمایش مشخص شود که پیش دیابتی هستند.

اگر در خانواده ایشان بیامری دیابت داشته باشند.

کسانی که بالاتر از 35 سال و BMI  (شاخص تناسب قد وزن) بالای 25

سنین بالاتر از 44 سال تحرک کمی دارند.

کسانی که مشکلات قلبی و فشار خون بالا دارند.

آنها که سن بالای ۵۵ سال دارند.

گسانی که غذای دائمی با فست فود، غذاهای پرچرب و کم فیبر میخورند.

وجود چنین مواردی، زمینه ساز بیماری دیابت هستند. بنابراین باید همراه با اصلاح سبک زندگی خود، چکاپ های دوره ای دیابت را نیز انجام دهید. این چکاپ ها در قالب آزمایش FBS یا قند خون ناشتا انجام می شود و اگر در این تست قند خون بالا نشان داده شد، ممکن است، پزشک معالج آزمایش خون   برتی سنجش هموگلوبین A1C را تجویز کند.

چکاپ غده پروستات

غده پروستات بر اثر التهاب، عفونت، تومور خوش خیم و تومور بدخیم ممکن است در آقایان بالای 50 سال متورم شود. چکاپ غده پروستات به صورت مداوم به افراد کمک می کند تا این بیماری را به موقع تشخیص دهند و برای درمان به موقع آن اقدام کنند. به همین منظور به آقایان توصیه می شود تا تست PSA را در راستای ارزیابی سلامت غده پروستات به صورت روتین انجام دهند.

حال اگر در این آزمایش، غده پروستات متورم و التهابی بود، باید پزشک معالج، اقدام به تجویز دارو کند و در کنار آن بیمار باید آزمایش چکاپ پروستات را به صورت دوره ای انجام دهد تا پزشک بتواند اثر بخشی داروها را مورد بررسی قرار دهد.

چکاپ بیماری های روده ای

چکاپ بیماری‌ های روده‌ ای

برای تشخیص بیماری های روده ای باید هر دو سال یک بار آزمایش خون و مدفوع را انجام داد. در واقع انجام چنین آزمایشاتی برای افراد بالای 50 سال و کسانی که سابقه بیماری های روده ای دارند، ضرورت دارد، زیرا با تشخیص به موقع بیماری‌ های روده ‌ای به راحتی می توان آنها را درمان کرد.

مقاله مرتبط:
عوامل تغییر رنگ ادرار و نکاتی برای درمان آن

چکاپ تراکم استخوانی

پوکی استخوان از بیماری های رایج در میان مردان است که با چکاپ سلامت استخوان ها می توان از بروز آن ها و به وجود آمدن مشکلاتی نظیر شکستگی ‌های استخوانی و آسیب‌ های مفصلی جلوگیری کرد. این آزمایشات، شامل مواردی مانند: بررسی تراکم استخوان، ویتامین دی و کلسیم است.

افراد زیر بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند:

مصرف کننده های داروهای کورتونی

کسانی که از غذاهای سالم و مغذی استفاده نمی کنند.

افرادی که نمی توانند ویتامین D و کلسیم کافی موجود در مواد غذایی را دریافت کنند.

مصرف کنندگان مشروبات الکلی

افرادی که زیاد قهوه مصرف می کنند.

افرادی که زندگی کم تحرکی دارند.

بیماران مزمن کلیوی و کبدی

آقایان بالای 60 سال و کسانی که زمینه ابتلا به پوکی استخوان دارند.

 

چکاپ بیماری‌ های کبدی

التهاب کبد از بیماری های مزمنی است که باید به موقع تشخیص داده شود. از جمله عواملی که منجر به التهاب کبد می شود، می توان به مواردی نظیر: بیماری کبد چرب، عوارض ناشی از دیابت، مصرف برخی داروها و برخی از بیماری های کبدی اشاره کرد. البته لازم به ذکر است بیماری کبد چرب در اثر کم تحرکی و مصرف غذاهای ناسالم به وجود می آید و اگر این بیماری در گرید 1 تشخیص داده نشده و درمان نشود، در گریدهای 2 و 3، منجر به پیشروی و التهاب کبد می شود.

بنابراین چکاپ سالانه کبد مردان برای پیشگیری از این بیماری ها امری ضروری است. در آزمایش اولیه کبد چرب باید آنزیم‌ های ALT و AST جهت بررسی سلامت بافت کبد چک شود و در صورت وجود اختلال در کبد، داروها و توصیه‌ های لازم برای درمان توسط پزشک معالج تجویز خواهد شد.

چکاپ سلامت قلب و عروق

چکاپ سلامت قلب و عروق

امروزه افراد به دلیل سبک زندگی و تغذیه ناسالم، دچار بیماری های قلبی و گرفتگی عروق می شوند و همین امر باعث شده تا افراد زیادی مجبور به انجام آنژیگرافی و یا عمل قلب باز شوند. بنابراین به افراد بالای 35 سال، توصیه می شود تا هر دو سال یک بار، کلسترول، تری گلیسیرید، LDL، HDL در سطح خون خود را کنترل کنند. زیرا بالا رفتن کلسترول و لیپیدهای خونی منجر به انسداد و رسوب در جداره ی رگ ها خواهد شد.

چکاپ ‌های کولورکتال

برای پیشگیری از سرطان‌ های کولورکتال، به ویژه افرادی که سابقه خانوادگی دارند، باید در فواصل زمانی منظم، چکاپ کولورکتال انجام شود. این آزمایش ها برای افراد زیر 45 سال با سابقه خانوادگی این سرطان و افراد  بالای 45 سال بدون سابقه  خانوادگی توصیه می شود.

آزمایشات تشخیصی بیماری‌ های کولورکتال به صورت زیر است:

آزمایش خون پنهان مدفوع  (gFOBT) به صورت سالانه

آنالیز DNA مدفوع هر 3 سال یکبار

انجام سیگموئیدوسکوپی برای افراد بالای 50 سال هر ۵ سال یک بار

انجام سی تی اسکن روده‌ ای  در صورت صلاحدید پزشک

انجام کولونوسکوپی برای افراد بالای 50 سال هر ۱۰ سال یک بار

در نظر داشته باشید، افرادی که ریسک-فاکتورهای ابتلا به بیماری‌ های گوارشی مانند کولیت روده، سابقه فامیلی ابتلا به سرطان کولورکتال و سابقه ابتلا به پولیپ‌ های روده‌ ای را دارند، باید با توجه به تشخیص پزشک معالج، این آزمایشات را در بازه های زمانی کوتاه ‌تر انجام دهند

چکاپ بینایی مردان

چکاپ کامل بینایی مردان

بینایی افراد با بالاتر رفتن سنشان، ممکن است دچار مشکلاتی نظیر عیوب انکساری، پیرچشمی، آب سیاه، آب مروراید و نازک شدن شبکیه شوند. از این رو باید افراد بالای 50 سال ، در بازه زمانی 2 تا 4 سال یک بار و افراد بالای 65 سال سن در بازه زمانی 1 تا 3 سال به پزشک معالج برای معاینه چشمی مراجعه کنند. افراد دیابتی باید چکاپ کامل بینایی مردان را به صورت سالانه انجام دهند.

چکاپ بیماری ‌های عفونی و منتقله از راه جنسی

چکاپ  مرتب مردان  برای بیماری ‌های عفونی و منتقله از راه جنسی مانند: سفلیس، سوزاک، کلامیدیا،HIV  و سایر بیماری‌ های عفونی امری لازم و ضروری است، زیرا عفونت ‌های مقاربتی که از طریق تماس جنسی به فرد منتقل می‌ شود، بر سیستم ادراری و تناسلی آن ها تاثیر گذاشته و درمان نشدن به موقع آن‌ ها منجر به بروز عفونت ‌های مزمن شده و با خود بیماری هایی نظیر ناتوانی جنسی، اختلالات عصبی و عفونت ‌های ادراری را به همراه می آورد.

چکاپ بیماری ‌های ریوی

آزمایشات غربالگری بیماری‌ های ریه را باید با برای چنین افرادی انجام داد :

افراد بالای ۵۰ سال که در مصرف دخانیات زیاده روی می کنند.

افرادی که سرفه‌ های شدید و مزمن دارند.

وجود خلط مداوم در پشت حلق که بیشتر از یک ماه طول می کشد.

افرادی که در زمان دم و بازدم درد مداومی در قفسه سینه خود حس می کنند.

افرادی که تنگی نفس دارند، حتی هنگامی که فعالیت ‌های سبک روزانه انجام می دهند.

نفس کشیدن همراه با خس خس سینه

سخن آخر

کمترین مزیت چکاپ مردان جلوگیری از بروز بیماری های خطرناکی است که امکان دارد از آن ها بی اطلاع باشید. در این صورت فرصت کافی دارید، که اقدام لازم را در خصوص درمان انجام دهید. حتی اگر فرصت کافی برای مراجعه به پزشک ندارید، می توانید از مشاوره پزشکی آنلاین استفاده کرده و یا از خدمات پزشکی و آزمایشگاهی در محیط کار یا منزل خود بهره مند شوید و همواره به یاد داشته باشید که با درمان به موقع می توانید از خطرات و عوارض ناشی از بیماری ها در امان بمانید.

 

 

 

ثبت رایگان چکاپ آقایان در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 2 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *