اخبار و مقالات, مقالات

عوامل تغییر رنگ ادرار و نکاتی برای درمان آن

بررسی عوامل تغییر رنگ ادرار و نکاتی برای درمان در منزل

ادرار مایعی است که ترکیبات زائد موجود در بدن را جمع آوری کرده و از بدن انسان خارج می کند. معمولا ادرار در افرادی که سلامت جسمانی دارند، به زرد کمرنگ تا طلایی پررنگ است، اما اگر این مایع در بدن ما به رنگ های نارنجی، قرمز، آبی، سبز و قهوه ای تبدیل شود، نشان از وجود یک بیماری است که نیاز به درمان دارد. البته مصرف برخی از داروها و موادغذایی هم، می توانند باعث تغییر رنگ ادرار شوند.

در این جا می خواهیم بدانیم که تغییر رنگ ادرار نشانه چیست و چگونه می توان آن را تغییر داد.

بررسی عوامل تغییر رنگ ادرار و نکاتی برای درمان در تهران

دلیل تغییر رنگ ادرار

عوامل زیادی هستند که منجر به تغییر رنگ ادرار شما می شوند که البته برخی از آن ها موقتی و بی خطر بوده و جای نگرانی نیست. اما اگر تغییر رنگ ادرار به دلیل عوامل دیگر، غیر از مصرف دارو و مواد خوراکی باشد، می تواند خطرناک‌ بوده و نیاز به درمان خواهد داشت.

بررسی رنگ های مختلف ادرار

ادرار ممکن است به رنگ های مختلفی مانند زرد تیره، قرمز یا صورتی رنگ، درآید. هر یک از این رنگ ها نشانه های مختلفی دارد که در این جا بدان اشاره خواهیم کرد.

ادرار زرد تیره

اگر رنگ ادرار تیره تر از حالت عادی شود، بدین معناست که بدن آب کافی دریافت نکرده و در این حالت، ترکیبات موجود در ادرار غلیظ می شوند.

ادرار قرمز یا صورتی رنگ

قرمز شدن ادرار می تواند به دلیل مصرف برخی مواد غذایی مانند چغندر قرمز، توت سیاه و ریواس باشد و یا فرد برخی داروها مانند ریفامپین(Rifadin) ، فنازوپیریدین (Pyridium) و ملین های حاوی سنا (نوعی گیاه) را مصرف کرده باشد.

اما گاهی اوقات قرمز شدن ادراد، به دلیل ورود خون به ادرار است. این اتفاق ممکن است، در اثر جراحت، انسداد مجاری ادراری، عفونت، بیماری کلیوی، پروستات بزرگ خوش خیم یا سرطان، مسمومیت با سرب یا جیوه و یا وارد شدن آسیب شدید به عضلات ایجاد شود.

به این نکته توجه داشته باشید، وجود خون در ادرار همواره نگران کننده بوده و نشان دهنده بروز یک بیماری است. بنابراین در چنین مواردی باید سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کرده و چکاب های لازم را انجام دهید.

ادرار نارنجی رنگ

نارنجی رنگ شدن ادرار، می تواند در اثر مصرف داروهایی مانند ریفامپین، فنازوپیریدین، مسهل ها، سولفاسالازین (Azulfidine)و یا برخی داروهای شیمی درمانی ایجاد شوند. گاهی اوقات هم، کمبود مایعات، منجر به نارنجی شدن رنگ ادرار می شود.

برخی بیماری ها مانند مشکلات کبد و مجاری صفراوی هم، منجر به نارنجی شدن رنگ ادرار می شوند.البته ممکن در این بیماری ها علاوه بر نارنجی رنگ شدن ادرار، مدفوع هم بی رنگ شوند.

ادرار آبی یا سبز

ادرار آبی یا سبز رنگ، ممکن است در اثر عواملی مانند مصرف رنگ های خوراکی، استفاده از رنگ های مورد استفاده در تصویربرداری از مثانه و کلیه ها، خوردن داروها و مکمل هایی مانند ایندومتاسین ، آمی تریپتیلین، پروپوفول و برخی مولتی ویتامین ها ایجاد شوند.

در مواردی نادر هم، ممکن است، ادرار شما، به دلیل بروز عفونت مجاری ادراری با سودوموناس آئروژینوزا و یا هایپرکلسمی خانوادگی خوش خیم ( یک بیماری ارثی نادر ) آبی رنگ شود.

ادرار قهوه ای

ادرار قهوه ای رنگ ممکن است در اثر مصرف برخی مواد غذایی مانند باقلا، صمغ ها و ریواس ایجاد شده و یا فرد داروهایی نظیر پریماکین، کلروکین، نیتروفورانتوئین، مترونیدازول، متوکاربامول و مسهل های حاوی کاسکارا و سنا به وجود آید.

برخی عفونت های مجاری ادراری، اختلالات کبدی و کلیوی و آسیب شدید به عضلات هم ممکن است، باعث قهوه ای شدن ادرار شوند.

بررسی عوامل تغییر رنگ ادرار و نکاتی برای درمان در منزل

پزشک چگونه علت تغییر رنگ ادرار را تشخیص می دهد؟

برای تشخیص تغییر رنگ ادرار، پزشک سوالات مختلفی مانند زمان شروع تغییر رنگ ادراد، بوی غیر طبیعی ادرار، احساس درد هنگام ادرار از بیمار می پرسد. هم چنین از بیمار می پرسد که، از چه داروها و مکمل هایی استفاده کرده و آیا متوجه لخته خون در ادرار خود شده است یا خیر؟

با توجه به رنگ ادرار و دیگر علایم، پزشک آزمایشات لازم را تجویز کرده و مطابق با جواب آزمایش، درمان های لازم را شروع می کنند.

گاهی اوقات هم، پزشک برای بررسی فعالیت کبد و کلیهف نمونه خون گرفته شده و یا سونوگرافی انجام می دهد. از دیگر روش های تصویربرداری برای تشخیص سنگ های ادراری ، سی تی اسکن شکم و لگن است. البته لازم به ذکر است، استفاده از روش های تصویربرداری در صورت نیاز، این امکان را فراهم می کنند تا نقایص ساختاری موجود در مجاری ادراری شناسایی شوند.

و اما روند درمانی پزشک معالج شما وابسته به رنگ ادرار است و باید راهکارهای مناسب توسط او تجویز شوند. گاهی اوقات برای برطرف شدن تغییر رنگ ادرار، نیاز به استفاده از دارو نخواهند داشت و تنها باید سبک زندگی خود را تغییر دهند. به عنوان مثال اگر تغییر رنگ ادرار ناشی از کم آبی باشد، باید از مایعات بیشتری استفاده کنید و اگر ناشی از برخی مواد غذایی است، مصرف آنها را کاهش دهید.

آزمایش چکاپ کامل زنان در خانه

برای ثبت درخواست آزمایش چکاپ بانوان در خانه بر روی دکمه پایین کلیک کنید و بعد از تکمیل فرم بر روی ثبت کلیک کنید.

کارشناسان ما در کمترین زمان جهت بررسی و هماهنگی جهت آزمایش در منزل با شما تماس میگیرند.

آزمایش-چکاپ-کامل-بدن-زنان--در-خانه-شهر-تهران-تیم-پزشکی-هایطب
آزمایش-چکاپ-کامل-بدن-مردان-در-منزل-در-شهر-تهران

آزمایش چکاپ کامل مردان در خانه

برای چکاپ کامل بدن مردان در خانه می‌توانید برای ثبت درخواست بر روی دکمه پایین کلیک کنید و بعد از تکمیل فرم بر روی ثبت کلیک کنید.

کارشناسان ما در کمترین زمان جهت بررسی و هماهنگی جهت آزمایش در منزل با شما تماس میگیرند.

ثبت امتیاز
[کل: 2 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “عوامل تغییر رنگ ادرار و نکاتی برای درمان آن

  1. سهیلی گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون

    1. Hi-Teb گفت:

      تشکر از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *