اخبار و مقالات, مقالات

آشنایی با مراحل سرطان سینه

مرحله دو سرطان سینه
سرطان سینه (پستان – به انگلیسی: Breast cancer)  بیماری سرطانی در بافت پستان زنان است. زنان باید مرتبا ناحیه سینه را بررسی کرده و به هر گونه تغییری توجه کنند، می توان این بیماری را به موقع و درست تشخیص داده و جلوی پیشروی آن را گرفت. بنابراین زنان باید آگاهی خود را درباره سرطان سینه و مراحل آن افزایش دهند.
مراحل سرطان سینه

سرطان سینه پس از آزمایش خون، تصویر برداری ماموگرافی و سونوگرافی، در بیمار تایید می شود.

مراحل سرطان سینه

سرطان سینه پس از آزمایش خون، تصویر برداری ماموگرافی و سونوگرافی، در بیمار تایید می شود، نخستین گام تعیین میزان پیشرفت توسط پزشک  با نمونه برداری از سینه   و غدد لنفاوی زیر بغل انجام شود.

سرطان پستان در چهار مرحله زیر دسته بندی شده است:

سرطان سینه مرحله صفر

به سرطان سینه مرحله صفر، دوره پیش از سرطان هم گفته می شود. این دوره اولین مرحله سرطان است و معمولا در آن سلول ها در مجراهای شیری سینه تکثیر سلولی غیر طبیعی خود را آغاز کرده اند. خبر خوب این که مرحله صفر سرطان سینه تهاجمی نبوده و دیگر بافت های سینه، غدد لنفاوی و دیگر ارگان های بدن را درگیر  نمی کند، البته به این شرط که به موقع تشخیص داده شده و درمان شود. درمان مرحله صفر سرطان سینه با جراحی (ماستکتومی یا لامپکتومی) یا پرتو درمانی آغاز می شود.  

سرطان سینه مرحله اول

سرطان سینه در مرحله اول،  معمولا حالتی تهاجمی داشته و دیگر بافت های سالم سینه را  هم درگیر می کند، ولی در بافت سینه تومور یافت نمی شود و اگر هم ایجاد شده باشد، طولی کم تر از دو سانتی متر خواهد داشت. خوشبختانه سرطان در این مرحله، سلول‌ ها و بافت های بیرون سینه و غدد لنفاوی را درگیر  نمی کند در سرطان سینه مرحله اول معمولاً روش لامپکتومی برای حفظ بافت سینه و پرتو درمانی به کار می رود، اگر تومورها بیش از یک سانتی متر باشند، شاید پزشک شیمی درمانی را نیز برای بیمار تجویز کند. گاهی برای تشخیص روند پیشروی سرطان در غدد لنفاوی نزدیک به سینه، روش تکه برداری(بیوپسی) تجویز می شود.  
مرحله دوم سرطان سینه

در مرحله دوم سرطان سینه، بیماری رشد کرده، اما هنوز در مراحل اولیه سرطان بوده و قابل درمان است.

مرحله دوم سرطان سینه

در مرحله دوم سرطان سینه، بیماری رشد کرده، اما هنوز در مراحل اولیه سرطان  بوده و قابل درمان است. در این مرحله از بیماری ممکن است با هر یک از حالات زیر مواجه شویم:
  • هیچ توموری در بافت سینه وجود نداشته و کمتر از ۴ غده لنفاوی در زیر بازو، سرطانی شده اند.
  • توموری با طول کمتر از 2 سانتی متر در بافت سینه دیده شده و سرطان در کمتر از ۴ غده لنفاوی زیر بازو پیشروی کرده است.
  • توموری بین ۲ تا ۵ سانتی متر در بافت سینه دیده می شود، اما هیچ یک از غدد لنفاوی درگیر نشده اند.
با وجود این که سرطان سینه در این مرحله، نسبت به مرحله اول پیشروی بیشتری داشته است و حتی در برخی موارد غدد لنفاوی را هم درگیر کرده است، اما هنوز در این مرحله، امکان درمان و بهبودی بسیار زیاد است. در این مرحله از سرطان می توان از روش های ماستکتومی یا لامپکتومی به علاوه پرتودرمانی و شیمی درمانی استفاده کرد. گاهی هم بنابر تشخیص پزشک، درمان هورمونی و روش های درمانی هدفمند برای بهبود بیمار آغاز خواهد شد. در مواردی هم اقدام به تکه برداری از غدد لنفاوی  می کنند و یا به طور کلی آن را از بدن خارج می کنند.  

سرطان سینه مرحله سوم

سرطان سینه در مرحله سوم پیشرفت چشمگیری داشته است که منجر به درگیری  غدد لنفاوی شده، اما هنوز به دیگر اندام های بدن سرایت نکرده است. این مرحله را هم می توان بر اساس اندازه تومور و میزان درگیری غدد لنفاوی به صورت زیر دسته بندی کرد:

سرطان سینه مرحله سوم نوع A

  • در این حالت، سرطان در تعدادی از غدد لنفاوی مجاور پیشروی کرده و در این مرحله امکان وجود تومور در هر سایز و اندازه ای هم وجود دارد.
  • توموری بزرگ تر از ۴ سانتی متر در طول و رشته های کوچک سلول های سرطانی در غدد لنفاوی دیده می شود.
  • توموری بزرگ تر از ۵ سانتی متر دیده شده و سرطان در یک تا سه غده لنفاوی در نزدیکی استخوان سینه هم پیشروی کرده است.
 

سرطان سینه مرحله سوم نوع B

در این دسته بندی، شاهد پیشروی سرطان در دیواره سینه یا پوست آن می باشیم که البته  ممکن است، با ایجاد تورم در آن موضع همراه باشد. در نوع B    غدد لنفاوی مجاور هم درگیر می شوند.  

سرطان سینه مرحله سوم نوع C

  • امکان وجود تومور در هر اندازه‌ ای وجود دارد و سرطان هم به تعداد بیشتری از غدد لنفاوی در نزدیکی بازو و ترقوه سرایت کرده است.
با توجه به میزان پیشروی و اندازه تومور، درمان سرطان سینه در مرحله سوم از تنوع بسیار بالایی برخوردار است.
  • در مواردی باید برای درمان بیمار ماستکتومی انجام شده و تمام بافت سینه بیمار برداشته شود.
  • در برخی از بیماران روش لامپکتومی (lumpectomy) و یا پرتودرمانی کاربرد داشته و در مواردی نیز از شیمی درمانی و برداشتن غده لنفاوی درگیر، استفاده می شود.
  • در برخی موارد نیز ابتدا بیمار شیمی درمانی می شود تا سایز تومور کاهش پیدا کرده و پس از آن ماستکتومی و پرتودرمانی برایش تجویز می شود.
  • هورمون درمانی و درمان سرطان هدفمند هم بنابر تشخیص پزشک، ممکن است، موثر باشد.
  • افرادی که دچار مرحله سوم سرطان سینه شده اند، معمولا برای برداشتن برخی از غدد لنفاوی درگیر شده در زیر بازو باید جراحی شوند و برای درمان غدد لنفاوی نزدیک ترقوه و استخوان سینه هم، پرتودرمانی صورت می گیرد.
 
مراحل سرطان سینه

در این مرحله، سرطان سینه دیگر نقاط بدن را هم درگیر کرده و حتی سرطان ممکن است به استخوان ها، کبد، مغز و ریه ها نیز سرایت کند. این مرحله را سرطان سینه متاستاتیک نیز می نامند

سرطان سینه مرحله چهارم

در این مرحله، سرطان سینه دیگر نقاط بدن را هم درگیر کرده و حتی سرطان ممکن است به استخوان ها، کبد، مغز و ریه ها نیز سرایت کند. این مرحله را سرطان سینه متاستاتیک نیز می نامند. امروزه برای درمان سرطان در مرحله چهارم، روش‌هایی نوین بکار می رود تا به افزایش عمر بیمار کمک کند. در این مرحله، داروها و  گاهی شیمی درمانی هم تجویز می شود.   نگاهی به روند روش های درمانی سرطان سینه در روش های هورمون درمانی برای سرطان سینه، از تاموکسیفن یا بازدارنده های آروماتاز استفاده می شود تا از رشد سرطان جلوگیری شود. داروهایی که سلول های سرطانی را نشانه می گیرند، با عنوان درمان هدف شناخته می شوند و در همین راستا اثرات آنزیم ها و پروتئین هایی را که منجر به رشد سلول های سرطانی می شوند، کاهش خواهند داد. استفاده از جراحی و پرتودرمانی به کاهش نشانه های سرطان، کمک می کند و دردی که بیمار تحمل می کند را کاهش خواهد داد.  

سخن آخر

همواره به یاد داشته باشید که پیشگیری در سرطان پستان بهتر از درمان است. زنان باید به صورت دوره ای و زیر نظر پزشک، سلامت سینه خود را بررسی کرده و آزمایش های لازم را انجام دهند، تا با درمان به موقع از پیشروی سرطان جلوگیری کنند. منبع: های‌طب

ثبت رایگان چکاپ بانوان در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *