اخبار و مقالات, مقالات

علائم و نشانه های بیماری های اعصاب و روان

علائم و نشانه های بیماری های اعصاب و روان -آزمایش در محل

اختلالات روانی و بیماری های مربوط به اعصاب و روان می تواند روی خلق و خو، سبک زندگی، تفکر، ادراک و غیره تاثیرگذار بوده و در نهایت اثرات منفی روی روند زندگی افراد داشته باشد. بنابراین درمان بیماری های روانی و شناخت صحیحی از آن ها، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این جا شما را با بیماری های روانی، انواع آن و علائم بیماری های اعصاب و روان آشنا خواهیم کرد.

علائم و نشانه های بیماری های اعصاب و روان -آزمایش در محل

انواع بیماری های روانی

در حقیقت، بیماری روانی به گروهی از بیماری ها گفته می شود که بر ذهن و رفتار انسان ها تاثیر داشته و در نهایت منجر به ناتوانی فرد در رفتار یا عملکرد او می شود. معمولا علت بیماری های روانی به عواملی مانند ژنتیک، تاثیر اجتماع و نوع تعامل فرد با دیگران بستگی دارد. بیماری ‌های روانی می‌ توانند به صورت اختلالات خفیف که فقط چند هفته طول می‌ کشند تا بیماری‌ های شدید که می‌ توانند همیشگی باشند و باعث ناتوانی جدی شوند، بروز می کنند.

در ادامه شما را انواع مختلف بیماری های روانی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب، اختلالات روانی، اسکیزوفرنی و بیماری آلزایمر آشنا می کنیم.

مقاله مرتبط: مشاوره پزشکی در منزل

بیماری افسردگی

افسردگی نوعی اختلالات روانی است که در جریان آن، انرژی و علاقه، تمرکز و اشتهای خود را از دست داده، احساس گناه می کند و افکار خودکشی یا مرگ و مشکلات خواب به سراغ فرد مبتلا می آید. چندین دسته اختلال افسردگی اساسی، افسردگی فصلی، افسردگی اتیپیک یا غیر نرمال، افسردگی مضاعف، اختلال افسرده خوئی و غیره وجود دارد.

در تمامی انواع افسردگی شخص احساس پوچی، غم و تحریک‌ پذیری دارد. اگر شخص برای بیش از ۲ هفته احساس غم و ناراحتی داشته ‌باشد، از فعالیت‌ های معمول لذت نبرد و حداقل ۳ مورد از علائم این بیماری را داشته‌ باشد، احتمالا دچار افسردگی می کند.

اختلالات اضطرابی

در اختلالات اضطرابی، شخص به موقعیت ‌های مختلف ترس، پاسخ مشابه می دهد. ژنتیک، فشار و عوامل محیطی از عوامل تاثیر گذار بر روی این بیماری هستند. در این بیماری فرد دارای علائمی مانند خستگی، تنش عضلانی، معده درد، احساس سفتی یا درد قفسه سینه، خجالت، تعریق، لرزیدن، تنگی نفس، ضربان قلب تند، سردرد و سرگیجه است.

به طور کلی چندین نوع اختلالات اضطرابی داریم، که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

اختلال اضطراب فراگیر

این بیماران، نسبت به اتفاقات روزمره نگران می شوند.

اختلال اضطراب اجتماعی

فرد بیمار، نسبت به قضاوت، تماشا یا تحقیر ترس داشته یا خجالت می‌ کشد.

انواع فوبیا

افراد در این نوع اضطراب نسبت به برخی مسائل مانند ارتفاع، تاریکی و غیره دچار دلهره می شوند.

اختلال هراس (پانیک)

در این نوع اختلال، فرد به دلیل اضطراب، دچار حملات پانیک می ‌شود و حتی به دلیل حملات، در آینده دچار اضطراب می شود.

اختلالات خواب و بیداری

بیماران مبتلا به این بیماری، دچار مشکل خواب می شوند و در نهایت چنین مشکلاتی، اختلال در عملکرد روزانه و پریشانی را به همراه خواهد داشت. اختلال خواب شامل موارد زیر است.

نارکولپسی (حمله خواب)

در این نوع اختلال، قدرت عضلانی فرد، به دلیل خواب‌ آلودگی، ناگهان کم شده و در خواب یا بیداری دچار توهماتی خواهد شد.

اختلال بی خوابی

این افراد، خواب کافی ندارند. البته ممکن است، افراد زیادی با این مشکل، سر و کار داشته باشند، اما زمانی این مشکل جدی می شود که فرد پریشان شده و با اختلالات زیادی درگیر شود.

اختلال پرخوابی

در این نوع از اختلال خواب، فرد با وجود خواب کافی، باز هم خواب آلوده است و حتی ممکن است در مدرسه یا محل کار هم بخوابد.

اختلالات خواب مربوط به تنفس

افرادی که مشکلت تنفسی دارند، نمی توانند، عمیق بخوابند. در نتیجه ممکن است دچار مشکلاتی نظیر خواب آلودگی در طول روز یا بی خوابی شبانه شوند.

پاراسومنیا

فرد مبتلا به این بیماری از خود رفتارهایی غیرعادی در خواب مانند راه‌ رفتن، صحبت‌ کردن، ترس از خواب و خوردن در خواب نشان می دهد.

سندروم پاهای بی قرار

در این بیماری شخص در پاهای خود احساس ناراحتی مانند سوزش یا خارش کرده و در واقع این مشکل، منجر به مختل شدن خواب می شود.

علائم و نشانه های بیماری های اعصاب و روان-شرکت های طب

اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی، نوعی بیماری روانی است که در آن مرز میان خیال و واقعیت برداشته شده و فرد در توهمات خود غرق می شود. در این بیماری فرد غالبا از بیماری خود آگاهی نداشته و همین درمان آن را با مشکل مواجه می کند.

این بیماری بر روی ظاهر فرد تاثیری نداشته و تنها در مواقع حاد، فرد مبتلا به اسکیزوفرنی، رفتارهای عجیب از خود نشان می دهد و اطرافیانش را متعجب می کند. علائم این بیماری شامل توهمات، اختلال در فکر، کناره ‌گیری از اجتماع، کمبود انگیزه، کاهش احساسات، پاسخ ‌های نامناسب، اختلال در تفکر و حافظه و عدم بصیرت هستند. حدود 10 درصد افراد مبتلا به این بیماری، دست به خودکشی می زنند.

آلزایمر

آلزایمر از دیگر بیماری های مرتبط با اعصاب و روان است. در این بیماری سلول های عصبی مغز تخریب می شوند. آلزایمر شروعی آرام داشته، اما به مرور زمان مزمن می شود.

شایع ترین نوع آلزامیر، فراموش کردن اتفاقات تازه و یا این که به سختی به یاد می آوریم. البته زمانی که، بیماری آلزایمر پیشروی می کند، فرد دچار مشکلاتی نظیر تکلم، آگاه نبودن به زمان و مکان (بیار به سادگی گم می‌شود)، نداشتن انگیزه، نوسان احساسات، نداشتن توان مراقبت از خود و مشکلات رفتاری می شود.

با بدتر شدن بیماری الزایمر، فرد در جامعه دچار مشکل شده و به تدریج هم، عملکردهای مربوط به بدن از بین رفته و سرانجام منجر به مرگ او می شود.

با وجود اینکه سرعت پیشروی بیماری می تواند متفاوت باشد، عموما ۳ تا ۹ سال امید به زندگی بعد از تشخیص بیماری در نظر گرفته شده است.

ثبت رایگان چکاپ بانوان در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *