اخبار و مقالات, مقالات

تشخیص و درمان مشکلات سلامتی مادر و جنین در طول بارداری

تشخیص و درمان مشکلات سلامتی مادر و جنین در طول بارداری تهران های طب

سلامت در دوران بارداری، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این دوران باید سلامت مادر و جنین مورد توجه قرار گیرد. بنابراین شناخت بیماری های دوران بارداری، باید در اولویت قرار گیرند تا افراد در صورت مشاهده هر یک از علائم غیر طبیعی در این دوران به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. زیرا برخی از این بیماری ها، ممکن است، سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد و با درمان به ‌موقع می‌توان از آسیب به مادر یا جنین جلوگیری کرد.

در ادامه انواع بیماری های دوران بارداری را معرفی کرده و در مورد هر یک از آن ها اطلاعاتی در اختیار شما قرار می ‌دهیم.

تشخیص و درمان مشکلات سلامتی مادر و جنین در طول بارداری تهران های طب

ویار در دوران بارداری

ویار بارداری، نوعی بیماری رایج در دوران بارداری است. تغییرات هورمونی در این دوره، روی تمایل به غذا و حس بویایی تاثیر دارد. از رایج ‌ترین ویارها در دوره بارداری، می ‌توان به ویار شکلات، شیرینی ‌جات، فست‌ فود، کربوهیدرات‌ های نشاسته‌ ای و لبنیات اشاره کرد. اگر ویار باعث پرخوری شده یا خانم های باردار، هوس مواد غیر متعارف مانند صابون و گچ داشته باشند، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب در دوران بارداری، ممکن است در اثر تغییرات هورمونی، سابقه خانوادگی، استرس و تغییرات در ساختار مغز به وجود آید. گاهی اوقات ممکن است که این افسردگی به جنین، آسیب وارد کند.

آرتروز در بارداری

افزایش وزن مادر و رشد جنین به مفاصل و استخوان‌ های مادر فشار وارد کرده و هم چنین مایعات در پاها باعث سفت ‌شدن مچ پا و زانو می ‌شو. احتمال پارگی و ساییدگی مفاصل و استخوان ‌ها هم در این دوران، افزایش پیدا می‌ کند. به ویژه اگر مادر در قبل از دوران بارداری مبتلا به بیماری آرتروز باشد، در این دوران بیماری اش تشدید خواهد شد.

نفخ در بارداری

نفخ در بارداری از دیگر بیماری های رایج در اوایل دوران بارداری است و معمولا نفخ تا زمان زایمان ادامه دارد. علت این بیماری، ترشح هورمون پروژسترون و فشار رحم به حفره شکم است و به همین دلیل بسیاری از زنان باردار نفخ، درد شکم و آروغ را تجربه می‌ کنند. برای کاهش این عارضه می ‌توان تغییراتی در رژیم غذایی و عادات غذایی ایجاد کرد و از خوردن مواد غذایی که باعث افزایش نفخ می ‌شوند، اجتناب کرد.

کم خونی دوران بارداری

زنان باردار به دلیل خون‌ رسانی به بدن خود و جنین درحال ‌رشد، به آهن بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل ممکن است در این دوره دچار کم‌ خونی شوند. احساس خستگی و ضعف، رنگ‌ پریدگی، احساس ضعف و تنگی نفس از جمله علائم این بیماری است.

تشخیص و درمان مشکلات سلامتی مادر و جنین در طول بارداری در منزل شهر تهران

مشکلات جنینی در ودران بارداری

کوچک بودن بیش از اندازه جنین و کاهش حرکت آن باید بررسی شود. برای تشخیص این مشکلات، آزمایش سونوگرافی، تست‌های بدون استرس و پروفایل ‌های بیوفیزیکی تجویزمی شود. حتی گاهی چنین علائمی، منجر به زایمان زودرس می شود.

جفت سر راهی

همان طور که می دانیم، جفت وظیفه رساندن اکسیژن و مواد مغذی به جنین را دارد. حال اگر این جفت، از حالت طبیعی خود خارج شده و به جای چسبیدن به قسمت بالایی رحم، تمام رحم یا دهانه آن را می پوشاند. به چنین بیماری جفت سر راهی گفته می شود.

جدا شدگی جفت

جدا شدن جفت از دیواره داخلی رحم، از دیگر بیماری های رایج در دوران بارداری است. این بیماری می تواند به صورت خفیف، متوسط یا شدید رخ دهد. در چنین بیماری، اکسیژن و غذای کافی به جنین نرسیده و حتی گاهی اوقات ممکن است که احتمال سقط جنین و یا زایمان زودرس رخ دهد.

سقط جنین

سقط جنین، ممکن است در سه ‌ماهه اول بارداری، به دلیل مشکلات کروموزومی اتفاق بیفتد. علائمی مانند خونریزی واژینال و گرفتگی شکم در دوران بارداری، می ‌تواند از علائم این بیماری باشد. بنابراین در صورت داشتن چنین عوارضی در ماه های اول بارداری، حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

دیابت بارداری

دیابت بارداری، خطرات مختلفی برای زنان باردار داشته و در رشد جنین اختلال ایجاد می کند. در چنین شرایطی جنین بیشتر از حد ممکن رشد کرده و دستور سزارین برای زایمان صادر می شود. این مشکل در بارداری، نوعی بیماری خاموش است. بنابراین باید آزمایش های لازم، در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری، انجام شود.

عفونت واژن در بارداری

زنان در طول دوره بارداری ممکن است دچار عفونت واژن شوند. ابتلا به واژینوز باکتریال و عفونت باکتریایی استرپتوکوکوس، رایج تر از دیگر انواع عفونت است.

چاقی و افزایش وزن

چاقی در زمان حاملگی، احتمال بروز مشکلاتی مانند پره اکلامپسی، مرده‌ زایی و نیاز به زایمان سزارین بیشتر می‌ شود. هم چنین مراقب باشید، میزان افزایش وزن بیش از حد طبیعی، باید با رژیم غذایی و فعالیت روزانه برطرف شود.

بیماری سرخجه در بارداری

بیماری سرخجه در ۴ ماه اول بارداری، عوارض جدی مانند نقص مادرزادی و سقط جنین به همراه دارد. برای تشخیص این بیماری آزمایش خون تجویز می شود.

تبخال تناسلی در دوران بارداری

تبخال تناسلی از عفونت ‌های مقاربتی است که به نوزاد منتقل می ‌شود. این عفونت درمان ندارد و گاهی ممکن است تاول‌ های دردناک و زخم‌ های باز در ناحیه تناسلی ایجاد کند. سزارین احتمال عفونت نوزاد را تا حد بسیار زیادی پایین می ‌آورد.

هایپر استفراغ بارداری

هایپر استفراغ بارداری نوعی بیماری است که باعث حالت تهوع شدید می ‌شود و استفراغ مکرر، باعث کاهش وزن قابل ‌توجه می ‌شود. گاهی این بیماری به ‌قدری شدید است که باید شخص در بیمارستان بستری شود.

فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا و کنترل نشده در دوران بارداری ممکن است، خطر مشکلاتی مانند پره اکلامپسی، جداشدن جفت و دیابت بارداری افزایش پیدا می ‌کند. همچنین در این افراد خطر زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و سقط جنین بیشتر است.

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری، باعث افزایش بیش از حد فشارخون می ‌شود و گاهی ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. از علائم این بیماری می‌ توان به سردرد شدید، تغییرات بینایی و درد زیر دنده‌ها اشاره کرد. در این شرایط باید، آزمایش‌ هایی برای بررسی عملکرد کلیه و کبد انجام شده و فشار خون هم اندازه گیری شود.

ثبت رایگان غربالگری بارداری در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 5 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “تشخیص و درمان مشکلات سلامتی مادر و جنین در طول بارداری

  1. سهیلا گفت:

    آزمایش غربالگری سه ماهه اول دارین تو خونه؟

    1. Hi-Teb گفت:

      سلام
      بله آزمایش غربالگری در منزل سه ماهه اول و دوم انجام می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *