اخبار و مقالات, مقالات

علائم و عوارض HPV در زنان

علائم-و-عوارض-HPV-در-زنان-و-خانم-ها-تهرانی

HPV یا پاپیلومای انسانی، شایع‌ترین بیماری است که از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود و به عنوان یک عفونت ویروسی شناخته شده است. در صورتی که یک فرد به این ویروس مبتلا باشد، می‌تواند آن را به شریک جنسی خود منتقل کند. این بیماری شناخته‌شده‌ترین نوع عفونت مقاربتی است که در سراسر جهان وجود دارد. اما این بیماری با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟ علائم و عوارض hpv در زنان چیست و چطور باید آن را درمان کرد؟ با ما همراه شوید تا به شما پاسخ دهیم.

علائم-و-عوارض-HPV-در-زنان-و-خانم-ها-تهرانی

درباره بیماری HPV

تاکنون بیش از 100 نوع ویروس hpv کشف شده است که 40 مورد از آن‌ها اندام تناسلی را درگیر می‌کنند و 12 نوع این ویروس با بیماری دهانه رحم ارتباط دارند. 14 نوع این ویروس "پرخطر" شناخته شده‌اند و حتی می‌توانند باعث ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان نیز شوند. این بیماری بعد از سرطان سینه، بیشترین نوع سرطان در زنان 15 تا 44 سال است.

همچنین نوع پرخطر hpv می‌تواند باعث ابتلا به سرطان مقعد، دستگاه تناسلی و حتی سرطان سر و گردن در زنان نیز شود. نوع کم خطر این ویروس عفونی باعث ابتلا به زگیل تناسلی و مقعدی می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت هر کسی که تاکنون رابطه جنسی داشته است، در معرض ویروس hpv قرار دارد. اما افزایش آگاهی در مورد این بیماری می‌تواند از ابتلا به آن و درمان به موقع جلوگیری کند.

علائم hpv در زنان چیست؟

در مورد اینکه این ویروس را چطور باید شناخت و چه راهی برای اطلاع از ابتلا به بیماری عفونی hpv وجود دارد، باید گفت هنوز علائم مشخصی وجود ندارد. زگیل تناسلی که به صورت توده‌های بدون درد در اطراف مقعد و آلت تناسلی ایجاد می‌شوند، شایع‌ترین نشانه ابتلا به ویروس hpv است.

پزشکان با کمک آزمایش پاپ اسمیر می‌توانند سلول‌های غیر طبیعی دهانه رحم را بررسی کنند. در صورت وجود ضایعات یا توده‌های با درجه خفیف، به راحتی می‌توان مراحل اولیه ابتلا به این بیماری را تشخیص داد. این ویروس گاهی بیشتر از 10 تا 15 سال در بدن زنان باقی می‌ماند و در نهایت یک ضایعه با درجه بالا را ایجاد می‌کند. اگر این ضایع به موقع درمان نشود، سرطان دهانه رحم را به دنبال دارد.

با آزمایش پاپ اسمیر می‌توانید در صورت ابتلا به بیماری پاپیلومای انسانی در همان مرحله اول، آن را تشخیص دهید. در غیر این صورت هیچ نشانه و علامت مشخصی ندارد.

علائم-و-عوارض-HPV-در-زنان-تست-اچ-پی-وی-در-منزل-هایطب-تهران

عوارض hpv در زنان

همانطور که اشاره کردیم 14 نوع از ویروس hpv می‌تواند برای بانوان خطرناک باشد. اگر این ویروس وارد بدن شود و نسبت به آن بی‌توجه باشید، می‌تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

- ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سایر انواع سرطان (از جمله سرطان ولو، واژن، سرطان‌های اوروفارنکس، آلت تناسلی مقعدی و برخی سرطان‌های سر و گردن)

- ابتلا به زگیل تناسلی و مقعدی
زگیل تناسلی که از دو گونه پرخطر HPV - نوع 16 و 18 ناشی شده باشد، تا 70 درصد از مواقع باعث ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌شود.

HPV چقدر خطرناک است؟

ویروس پاپیلومای انسانی شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. به طوری که تنها در بررسی‌های سال 2021، حدود 40 درصد از افراد تا سن 45 سالگی به این ویروس مبتلا شده‌ بودند. همچنین محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش روابط جنسی نامشروع و خارج از عرف نیز مزید بر علت شده است و می‌تواند باعث انتشار بیشتر این ویروس شود.

در سال 2018 بیش از 40 میلیون آمریکایی به ویروس hpv مبتلا شده بودند که این می‌تواند یک زنگ خطر برای کل دنیا باشد. همانطور که گفتیم این ویروس هیچ علامت خاصی ندارد و فقط در زمان روابط جنسی منتقل می‌شود. اما اگر بدن شما در برابر عفونت hpv ایمن شده باشد، می‌توانید از آن جلوگیری کنید.

طبق گزارش CDC، هر ساله حدود 45000 مورد جدید سرطان در قسمت‌های مختلف بدن گزارش می‌شود که در اغلب آن‌ها ویروس hpv نقش داشته‌ است. طبق گفته محققان از این تعداد، 36000 مورد سرطان نتیجه بیماری مقاربتی پاپیلومای انسانی بوده است.

در خصوص خدمات یا نحوه سفارش آنها سوالی دارید؟

در تمامی روز‌های هفته کنارتان هستیم

پشتیبانی سایت هایطب

اگر عفونت HPV درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که فرد مبتلا به این ویروس رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد، می‌تواند بیماری را به شریک جنسی خود انتقال دهد. بین 4 هفته تا 8 ماه طول می‌کشد تا این ویروس در بدن فرد جدید رشد کند و به بیماری کامل تبدیل شود. با این حال همانطور که گفتیم این بیماری هیچ علامت خاصی ندارد و حتی ممکن است زگیل تناسلی بعد از چند سال در ناحیه مقعد و آلت تناسلی منتشر شود.

سرطان دهانه رحم معمولا بعد از 20 تا 25 سال از عفونت اولیه hpv خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل باید این بیماری به موقع تشخیص داده شود. در غیر این صورت اثرات طولانی مدت روی بدن دارد و نتیجه آن ایجاد سلول‌های سرطانی خواهند بود.

علائم-و-عوارض-HPV-در-زنان-واکسن-در-منزل-خانه-شهر-تهران

در آخر

بسیاری از انواع ویروس عفونی hpv در اثر تولید آنتی‌بادی برای همیشه از بین می‌روند. با این حال این اتفاق همیشه نمی‌افتد و انواع پرخطر این بیماری بدون اینکه شناسایی شوند، در بدن باقی می‌مانند. استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی، انجام غربالگری‌های مداوم و آزمایش پاپ اسمیر (تست hpv) و دریافت واکسن hpv CDC بهترین توصیه‌هایی است که باید برای جلوگیری از این بیماری انجام دهید. زگیل تناسلی که در اثر ابتلا به این بیماری ایجاد می‌شود، با دارو یا جراحی قابل درمان است. اما بهترین راه برای رهایی، پیشگیری و تشخیص زودهنگام ویروس HPV است.

ثبت درخواست تست HPV در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 15 میانگین: 4.9]

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “علائم و عوارض HPV در زنان

  1. سمیرا گفت:

    برای تست hpv در منزل ثبت درخواست کردم کی نوبتم میشه؟

    1. Hi-Teb گفت:

      سلام
      تیم پشتیبانی با شما تماس میگیره و زمان رو هماهنگ میکنند

  2. ساره گفت:

    لطفا در مورد hpv برای زنان مطالب بیشتری بذارید ممنون

    1. Hi-Teb گفت:

      با سلام
      بله مطالبی در سایت موجود هست و در حال اضافه کردن مقالات جدید نیز هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *