اخبار و مقالات, مقالات

طریقه انجام آزمایش HPV در زنان و مردان

طریقه انجام آزمایش HPV در زنان و مردان در تهران در خانه

آزمایش HPV ، نوعی تست برای تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی است که طریقه انجام آزمایش HPV اینگونه است که در طی انجام این آزمایش، عامل سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی که در صورت عدم درمان که منجر به ایجاد سرطان است، شناسایی می شود.

نمونه های پرخطر HPV هم چنین می ‌توانند انواع دیگری از سرطان از جمله سرطان مقعد، واژن، فرج، آلت تناسلی و اوروفارنکس را ایجاد کنند. بنابراین انجام این آزمایش اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این مقاله از های‌طب می خواهیم درباره این آزمایش و شرایط انجام آن برای خانم ها و آقایان بیشتر صحبت کنیم.

طریقه انجام آزمایش HPV در زنان و مردان در تهران

طریقه آزمایش HPV (اچ پی وی) در زنان

برای انجام این آزمایش در زنان، باید پس از معاینه رحم، از سلول های دهانه رحم، نمونه برداری انجام داد. مراحل انجام نمونه برداری به شرح زیر است.

• پس از خارج کردن شلوار و لباس زیر، باید بر روی تخت معاینه قرار گرفته و پاها را بر روی رکاب قرار داد.

• پس از آن پزشک معالج با وسیله ای به نام اسپکولوم، دیواره های داخل رحم را مشاهده می کند.

• سپس پزشک با استفاده از برس از مایعات دهانه رحم یا کانال واژن ، نمونه بر می دارد.

• نمونه برداشته شده برای انجام آزمایش و یافتن ویروس پاپیلوما به آزمایشگاه ارسال می شود.

نکات قبل آزمایش برای بانوان

• 48 ساعت قبل از تست اچ پی وی از انجام کارهایی نظیر برقراری رابطه جنسی، دوش گرفتن، استفاده از داروهای واژینا، پمادهای اسپرم کش خودداری کنید.

• وجود کاپ یا تامپون قاعدگی در جواب آزمایش hpv و تفسیر آن تاثیر گذار است، بنابراین تا 48 ساعت قبل از گذاشتن آن ها پرهیز کنید.

• این تست را در زمان قاعدگی انجام ندهید، زیرا در خارج از این زمان، می توان نمونه بهتری برای انجام آزمایش به دست آورد.

طریقه انجام آزمایش HPV در زنان و مردان در تهران در خانه

نحوه انجام تست پاپیلوما HPV در مردان

این آزمایش برای تشخیص و شناسایی ویروس پاپیلومای انسانی، برای آقایان هم تجویز می شود. چرا که این ویروس در مردان هم عامل اصلی ابتلا به عفونت های جنسی است. حال برای انجام این آزمایش در مردان، باید به صورت زیر عمل کرد.

جمع ‌آوری نمونه

نمونه برداری در آزمایش HPV برای مردان، از مایع منی، کانال مقعد، ادرار، ترشحات مجرا، سر آلت تناسلی یا اطراف مقعد، محل ختنه و کیسه بیضه انجام می ‌شود. در مردان، این منطقه شامل سطح بیرونی قسمت تناسلی و بینی است. این نمونه‌ برداری را می توان با استفاده از یک قلم مخصوص یا با استفاده از محلولی که روی منطقه تحتانی اعمال شده و سپس با یک قلم ساده، نمونه‌ برداری را انجام داد.

پردازش نمونه

در مرحله بعد، نمونه جمع آوری شده را باید به آزمایشگاه ارسال کرد تا مورد بررسی قرار گیرد. نمونه ارسال شده، باید با استفاده از تست PCRتجزیه و تحلیل شود. در این روش، DNA ویروس HPV استخراج شده و میزان این ویروس در نمونه ارسال شده مشخص می شود.

البته در این مرحله، نوع ویروس پاپیلومای انسانی مشخص نمی شود و برای تشخیص نوع ویروس، باید آزمایشات را به صورت تخصصی تر انجام داد.

آزمایش HPV در مردان بیشتر برای ارزیابی عوارض و عفونت‌ های ناشی از ویروس HPV مانند زگیل تناسلی یا عوارض انگیختگی پوستی مربوط به این بیماری انجام می شود.

نکات قبل آزمایش برای آقایان

  • دو روز قبل از انجام آزمایش، رابطه جنسی نداشته باشند
  • روز انجام آزمایش نباید آلت تناسلی خود را بشویند.
  • تفسیر نتیجه تست اچ پی وی
  • به طور کلی نتایج آزمایش HPV را می توان به دو دسته مثبت و منفی تقسیم کرد، که البته به نتیجه مثبت، غیر طبیعی و به نتیجه منفی، نرمال هم گفته می شود.
  • زمانی که جواب آزمایش منفی بود، هیچ خطری وجود ندارد، اما بهتر است، با توجه به سن، شرایط جسمانی و سابقه پزشکی خود، پنج سال دیگر یا زودتر برای غربالگری مجدد مراجعه کنید.
  • حال اگر جواب آزمایش HPV، مثبت بود. در چنین شرایطی، باید بر روی فرد بیمار، بررسی های بیشتری انجام شود و این بدان معناست که بیمار در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار گرفته است.
  • آزمایشات تکمیلی که برای آزمایش HPV مثبت تجویز می شود، به شرح زیر خواهد بود.
  • کولپوسکوپی: در این روش از یک ابزار بزرگ‌ نمایی ویژه به نام کولپوسکوپ، برای مشاهده دقیق تر واژن و دهانه رحم استفاده می شود.
  • بیوپسی دهانه رحم: در این روش، پزشک، بخشی از بافت رحم را برای بررسی بیشتر و مشاهده دقیق تر زیر میکروسکوپ جدا می کند.
  • آزمایشات همزمان بیشتر HPV و پاپ اسمیر
  • در صورت مثبت بودن جواب آزمایش HPV باید این آزمایش را همراه با آزمایش پاپ اسمیر، به طور منظم و مکرر انجام داد، چرا که ممکن است، سال ها طول بکشد، سلول های غیرطبیعی دهانه رحم، سرطانی شوند، بنابراین با پیدا کردن زودهنگام سلول های غیرطبیعی، می توان آن را قبل از سرطانی شدن، درمان کرد به یاد داشته باشید که همواره پیشگیری، راحت تر از درمان است، بنابراین با تزریق واکسن HPV، می توان جلوی ابتلا به این بیماری گرفت.
  • شما می‌توانید واکسن 9 ظرفیتی HPV را به صورت اختصاصی از مرکز خدمات پزشکی های‌طب تهیه کنید.

سخن آخر

حال که با آزمایش HPV  و اهمیت انجام آن آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده تا آن را جدی بگیرید و در صورت وجود هر یک از علائم این بیماری در خود و یا داشتن رابطه جنسی پرخطر، آزمایشات مربوط به این بیماری را انجام دهید. البته به یاد داشته باشید که ویروس HPV   سال ها می تواند در بدن شما بدون علائم باقی بماند و در نهایت به صورت زگیل تناسلی و یا سرطانی کردن دهانه رحم در زنان ظاهر شود. از سویی دیگر با شیوع این بیماری در میان افراد جامعه، بهتر است با تزریق واکسن گارداسیل خود را در برابر آن ایمن کنید. شما می توانید برای دریافت واکسن یا انجام آزمایشات لازم از خدمات پزشکی های‌طب کمک بگیرید.

ثبت رایگان تست HPV در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 4 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “طریقه انجام آزمایش HPV در زنان و مردان

  1. هیوا گفت:

    برای من که پرده دارم امکان تست هست و آیا مشکلی برای پردم به وجود میاد؟

    1. Hi-Teb گفت:

      بله ما از روشی برای کسانی که پرده بکارت دارند استفاده می کنیم که مشکلی برای آنها به وجود نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *