اخبار و مقالات, مقالات

آیا ویروس HPV از طریق لیزر یا استخر منتقل می شود؟

آیا HPV از طریق لیزر یا استخر منتقل می شود-خدمات پزشکی در منزل های طب شهر تهران

بیماری HPV یا Human Papilloma Virus، از نمونه بیماری‌ های جنسی عفونی است و از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. گاهی اوقات این بیماری ها، بدون نشانه ظاهر می شوند، حتی فرد آلوده هم از بیماری خود مطلع نشده و بیماری به خودی خود بهبود پیدا می کند. البته نداشتن علائم بیماری HPV، دلیل بر عدم واگیردار بودن آن ها نیست. برای اینکه بدانید HPV از طریق استخر یا لیزر و ... منتقل می‌شود در ادامه با ما همراه باشید.

بیماری های ویروسی HPV غالبا از طریق تماس مستقیم پوست با پوست و در حین فعالیت جنسی منتقل می شود. اما باید در نظر داشت که احتمال انتقال غیرمستقیم HPV نیز وجود دارد. در این جا می خواهیم به روش های مختلفی که این ویروس به دیگر افراد منتقل می شود، اشاره کنیم تا افراد نسبت به این بیماری و مراقبت های لازم برای آن، اطلاعات بیشتری داشته باشند.

آیا HPV از طریق لیزر یا استخر منتقل می شود-خدمات پزشکی در منزل های طب شهر تهران

رابطه جنسی

تماس جنسی، اصلی ترین روش انتقال بیماری HPV است و در واقع افراد به دلیل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و پرخطر به این بیماری مبتلا می شوند. از سویی دیگر رابطه جنسی دهانی هم می تواند از فرد آلوده به دهان فرد سالم منتقل شود.

لباس زیر

گاهی اوقات فرد سالم از لباس زیر فرد مبتلا به بیماری HPV استفاده می کند، زیرا لباس فرد آلوده به صورت مستقیم با نواحی مبتلا به این ویروس در تماس است و این ویروس به راحتی منتقل می شوند.

لوازم شخصی آلوده

استفاده از لوازم شخصی فرد مبتلا مانند مسواک، حوله و سایر موارد مشابه نیز باعث انتقال این بیماری به افراد سالم می‌شود. باید بدانید که برای عدم ابتلا به این ویروس بهتر است از هیچ گونه لوازم شخصی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، استفاده نکنید. هر وسیله‌ای که با قسمت‌های آلوده در تماس باشد، می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود.

توجه داشته باشید، مواردی مانند دست دادن و استفاده از روشویی و دستشویی‌ فرد آلوده که از آن استفاده می ‌کند، باعث انتقال این بیماری نمی‌ شود.

رابطه دهانی

یکی دیگر از راه های انتقال ویروس HPV، رابطه جنسی دهانی است. در چنین حالتی فرد ممکن از است دچار زگیل در دهان یا روی زبان خود شود. زگیل دهان هم مانند دیگر موارد دارای دو نوع کم خطر و پرخطر هستند که در واقع نمونه های پرخطر آن ریسک ابتلا به سرطان دهان را در فرد آلوده افزایش می دهند.

تماس پوست با پوست

در رابطه جنسی بدون دخول هم احتمال ابتلا به ویروس HPV وجود دارد، زیرا در چنین مواقعی، تماس پوست با پوست که در نواحی تناسلی رخ می ‌دهد، زگیل تناسلی می ‌تواند به راحتی به شریک جنسی منتقل شود.

تیغ اصلاح

استفاده از تیغ اصلاح فرد آلوده، می تواند از دیگر عوامل انتقال ویروس HPV به شمار آید، به خصوص اگر از تیغ برای ناحیه تناسلی استفاده شود و در حین اصلاح هم بریدگی ایجاد شود.

اپیلاسیون

اگر در مراکز اپیلاسیون از وسایل یکبار مصرف استفاده نشود و بهداشتی نباشند، احتمال انتقال ویروس HPV از فرد آلوده به فرد سالم زیاد می شود. به یاد داشته باشید که خونریزی در زمان اپیلاسیون خطر ابتلا به این عارضه و سایر بیماری ‌ها را افزایش خواهد داد. بنابراین زمان مراجعه به این مراکز به این نکته دقت داشته باشید که برای هر فرد حتما از لوازم یکبار مصرف استفاده کنند.

انتقال از مادر به جنین

ویروس HPV از مادر به جنین هم منتقل شده و منجر به بیماری نوزاد تازه متولد شده می شود.

برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می شود که آیا لیزر موهای زائد خطر ابتلا به HPV را در افراد زیاد می کند؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت، اگر به مراکزی مراجعه کردید که از دستگاه های غیر تماسی با پوست استفاه می کنند، خطر ابتلا به این ویروس اصلا وجود ندارد. اما برخی از مدل های دستگاه لیزر هستند که با پوست بدن تماس پیدا می کنند، قسمت سری چنین دستگاه هایی اگر به طور مرتب ضد عفونی نشود، ممکن است زمان تماس با قسمت های تناسلی فرد آلوده به ویروس،بخش سر دستگاه هم آلوده شده و در زمان تماس با قسمت بیکینی فرد سالم به او نیز ویروس را انتقال دهد.

بنابراین در زمان مراجعه به این مراکز، به این مورد توجه داشته باشید که مرکز لیزر، نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کند و برای هر مراجعه کننده، به طور جداگانه، از وسایل یکبار مصرف استفاده کند.

آیا ویروس HPV از طریق استخر منتقل می شود؟

ویروس HPV از طریق مکان هایی مثل استخر،جکوزی و یا استفاده از حمام و دستشویی مشترک منتقل نمی شود، اما از طریق تماس غیر مستقیم با عوامل خارجی مانند: حوله و تجهیزات ورزشی شنا که با ناحیه تناسلی فرد آلوده در ارتباط بوده اند، می تواند منتقل شود، زیرا این ویروس در محیط ‌های گرم و مرطوب رشد می‌ کند.

ثبت رایگان تست HPV در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 9 میانگین: 4.6]

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “آیا ویروس HPV از طریق لیزر یا استخر منتقل می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *