اخبار و مقالات, مقالات

بیماری‌های آمیزشی STI چیست؟

بیماری‌های آمیزشی STI چیست-خدمات آزمایش در منزل های طب

عفونت مقاربتی (STI) یک بیماری جدی است که می‌تواند پس از رابطه جنسی ایجاد شود. علائم رایج STI شامل خارش و سوزش در اطراف ناحیه تناسلی است. خبر خوب این است که اکثر درمان‌های STI می توانند عفونت را درمان کنند، اما نه همه انواع آن را وحتی پس از درمان ممکن است دوباره به بیماری‌های آمیزشی STI مبتلا شوید.

STI مجموع عفونت‌هایی که است که اگر به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان اقدام نکنید، منجر به مشکلی بزرگتر و تبدیل به یک بیماری مقاربتی می‌شود.

بیماری‌های آمیزشی STI چیست-خدمات آزمایش در منزل های طب

انواع عفونت‌های مقاربتی کدامند؟

شایع‌ترین انواع عفونت‌های مقاربتی عبارتند از:

کلامیدیا

کلامیدیا یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی (STIs) است. کلامیدیا از رابطه جنسی، مقعدی یا رابطه جنسی دهانی منتقل می شود. از آنجایی که کلامیدیا اغلب علائمی ایجاد نمی‌کند، بسیاری از افرادی که کلامیدیا دارند خودشان اطلاع ندارند و ناآگاهانه افراد دیگر را آلوده می کنند.

تبخال ناحیه تناسلی

دو نوع تبخال وجود دارد: HSV-1 که روی دهان و صورت شما تأثیر می‌گذارد. :HSV-2 که بر ناحیه تناسلی شما تأثیر می‌گذارد. این تبخال یک بیماری مادام العمر است. علائم معمولاً شامل زخم‌هایی است که تا 10 روز طول می‌کشد. برخی از افراد هیچ علائمی از تبخال را تجربه نمی‌کنند. برخی دیگر درمان ضد ویروسی را برای کاهش شیوع بیماری انتخاب می‌کنند.

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی شایع‌ترین عفونت مقاربتی (STI) است. انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی میشوند که باعث سرطان رحم نمی‌شوند.پزشکان با درمان‌ می‌توانند زگیل تناسلی را از بین ببرند، اما زمانی که به زگیل تناسلی و HPV مبتلا شدید، همیشه می‌توانید STI را به شخص دیگری بدهید.

سوزاک

سوزاک یک عفونت مقاربتی (STI) است. اغلب، سوزاک علائمی ایجاد نمیکند، به خصوص در زنان. در صورت وجود، علائم براساس قسمت‌های تناسلی شما متفاوت است. اگر فکر می‌کنید آلوده هستید، به پزشک مراجعه کنید. درمان سریع با آنتی بیوتیک‌‎ها می‌تواند از مشکلات طولانی مدت جلوگیری کند.

هپاتیت B

هپاتیت B یکی از پنج ویروسی است که میتواند کبد شما را آلوده کرده و باعث التهاب شود. اکثر مردم فقط یک عفونت کوتاه و حاد دارند اما برای برخی افراد مزمن می‌شود. یک عفونت مزمن می‌تواند آسیب جدی دراز مدت به کبد شما وارد کند. هپاتیت B با واکسن قابل پیشگیری است، اما هیچ درمانی ندارد.

HIV/AIDS

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ویروسی است که باعث سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) می‌شود. اچ‌آی‌وی با از بین بردن سلول‌های T، سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند تا جایی که نتوانید حتی با بیماری‌های جزئی مبارزه کنید. شما می‌توانید بدون هیچ علامتی HIV داشته باشید. انجام آزمایشات و درمان زودهنگام، بهترین شانس را برای زندگی طولانی به شما می‌دهد.

انواع عفونت‌های مقاربتی کدامند-خدمات پزشکی در منزل های طب

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

بیش از 30 گونه از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند بر اندام تناسلی شما تأثیر بگذارد که شامل اشکال بی ضرر HPV، مانند مواردی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند، هستند. فقط برخی از انواع HPV پرخطر در نظر گرفته می‌شوند زیرا می‌توانند به سرطان دهانه رحم پیشرفت کنند. واکسن زدن علیه HPV و دریافت منظم پاپ اسمیر می‌تواند از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

شپش ناحیه تناسلی

شپش ناحیه تناسلی که به آن خرچنگ نیز می‌گویند، حشرات کوچکی هستند که روی موهای ناحیه تناسلی، نزدیک اندام تناسلی شما زندگی می‌کنند. شما میتوانید از طریق تماس نزدیک، مانند رابطه جنسی، شپشهای تناسلی را دریافت کنید. شپشها می‌‎توانند باعث خارش شدید شوند، اما قابل درمان هستند و نگرانی‌های جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند. درمان شپش ناحیه تناسلی معمولاً شامل شامپوها یا کرم‌های مخصوص برای از بین بردن شپش است.

سیفلیس

سیفلیس یک عفونت مقاربتی (STI) است که با دارو قابل درمان است. بدون درمان، سیفلیس باعث مشکلات جدی سلامتی می‌شود که می‌تواند به طور دائمی به قلب، مغز، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و چشم‌های شما آسیب برساند. برای کاهش خطر عفونت، همیشه در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی (STI) شایع، اما قابل درمان است. یک انگل باعث ایجاد آن می‌شود. اکثر افراد مبتلا علائمی ندارند. درمان آن از طریق مصرف آنتی بیوتیک است.

واژینیت

واژینیت کلمه‌ای برای اختلالات مختلفی است که باعث التهاب یا عفونت واژن شما می‌شود که می‌تواند توسط ارگانیسم‌هایی مانند مخمر یا باکتری‌ها یا در اثر تحریکات شیمیایی یا اسپری‌ها ایجاد شود.

منبع: وبسایت هایطب

امتیاز این مقاله 4.5 از 5
4.5/5

ثبت رایگان تست STD در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 6 میانگین: 4.8]

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “بیماری‌های آمیزشی STI چیست؟

  1. علی گفت:

    مطلب خوبی بود ممنون از شما

    1. Hi-Teb گفت:

      با تشکر

  2. مینا گفت:

    من ثبت کردم درخواست رو لطفا بررسی کنید عجله دارم مرسی

    1. Hi-Teb گفت:

      با سلام
      در کمترین زمان بعد از ارجاع به پزشک یا پرستار مربوطه با شما تماس گرفته می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *