اخبار و مقالات, مقالات

دانستنی های جالب درباره علت و درمان زردی نوزادان

دانستنی هایی جالب درباره علت و درمان زردی نوزادان در تهران

نوزادان چندین روز بعد از بدو تولد باید آزمایش های لازم جهت تشخیص بیماری زردی را بدهند. در صورت مثبت شدن جواب آزمایش و مبتلا شدن نوزاد به بیماری زردی، مادر و اطرافیان نوزاد نگران شده و به دنبال راهکارهایی مناسب برای درمان زردی نوزادان می گردند.

در این مقاله ما با شما همراه شدیم تا شما را بیشتر با بیماری زردی آشنا کرده و در خصوص دلیل زردی نوزاد، درمان آن و دیگر موارد مربوط به این بیماری را بیان خواهیم کرد.

دانستنی هایی جالب درباره علت و درمان زردی نوزادان در تهران

علت زردی نوزاد

علت ایجاد زردی در نوزادان، افزایش میزان بلی‌روبین در خون است. در واقع بلی‌روبین ترکیبی زرد رنگ است که از طریق جریان خون به کبد وارد می‌شود. کبد این ماده را از طریق صفرا، وارد دستگاه گوارش کرده و در آخر آن را دفع می‌کند. حال اگر مقدار بیلی ‌روبین در خون بسیار زیاد باشد، کبد نمی ‌تواند تمامی آن را دفع کرده و فرد مبتلا به بیماری زردی می شود.

حال نوزادان به دلایلی نظیر تراکم گلبول‌ های قرمز در خون و این‌ که، کبد نوزاد هم هنوز تکامل پیدا نکرده است، بلی‌روبین خونشان افزایش یافته و در نهایت نوزاد مبتلا به زردی می شود. البته این روند تا دو هفتگی بیمار ادامه دارد. زیرا در این بازه زمانی، کبد نوزاد کامل تر شده و غلظت بیلی‌روبین در خون او کاهش می یابد و معمولا زردی بدون نیاز به درمان، بهبود می یابد.

درمان زردی نوزاد

گاهی اوقات زردی نوزادان، بسیار بالاست. برای تشخیص میزان درجه زردی، باید از دستگاه تست تشخیص زردی استفاده کرده و یا آزمایش خون نوزاد را بررسی کرد. با توجه به میزان زردی نوزاد راه های درمانی مختلفی برای او در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است، اگر روند درمان به درستی و به موقع انجام نشود، ممکن است به آسیب مغزی دائمی نوزاد منجر شود.

اکثر نوزادان مبتلا به زردی، نیازی به درمان نخواهند داشت و برای کاهش آن، نوزاد باید با شیر مادر تغذیه کند. در چنین مواقعی، لازم است نوزاد را از خواب بیدار کرده و به او شیر بدهید.

حال اگر زردی نوزاد، بعد از دو هفته بهتر نشد، باید اقدامت درمانی بیشتری را شروع کرد. در چنین مواردی برای نوزاد نور درمانی با استفاده از دستگاه های فوتوتراپی تجویز می شود. در موارد شدیدتر هم، برای نوزاد باید تعویض خون انجام داد.

پزشک معالج برای برخی از نوزادان هم که زردی بالایی دارند، مصرف قرص فنوباربیتال، البته به طور موقت تجویز می کند.

دانستنی هایی جالب درباره زردی نوزادان درمان در خانه هایطب

تا چه زمانی زردی نوزاد خطرناک است

به طور کلی درجه خطرناک زردی در نوزاد به سن، وزن، نارس بودن و يا به‌ موقع دنيا آمدن او بستگی دارد.

به عنوان نمونه، اگر نوزادی 9 ماه کامل به دنیا بیاید و وزن او در بدو تولد 3.5 الی 4 کیلوگرم باشد، باید میزان بیلی‌روبین او 12 باشد. در حالی که مقدار بیلی‌روبین 12، 13 و 14 برای نوزادان نارس با وزن 2 کیلوگرمی، خطرناک است. در روز‌های پس از تولد اعداد 13 تا 14 و 15 تا 17 زردی برای بچه‌ها خطرناک و نگران ‌کننده است و در نوزادان طبیعی، آخرین و شدید‌ترین درجه زردی 25 است.

در مواردی که زردی نوزاد پایین باشد، پزشک، دستگاه فوتوتراپی را تجویز می کند، اما اگر درجه زردی نوزاد بسیار بالا باشد، باید خون نوزاد را تعویض کرد. حتی گاهی اوقات برای این ‌که کاملا تحت درمان قرار گیرد، او را چندین روز در بیمارستان نگه می دارند.

بیماری زردی در چنین نوزادانی باید جدی تر گرفته شود.

• نورادانی که خواهر یا برادر بزرگترشان، مبتلا به بیماری زردی بوده اند.

• کودکانی که در زمان تولد دچار خونمردگی شده اند.

• نوزادان نارسی که بیشتر از موعد مقرر به دنیا آمده اند.

• کودکانی که دچار بیماری های ژنتیک و کم کاری تیروئید هستند.

• نوزادانی که گروه خونی شان با مادرشان ناسازگار است.

چه موقع زردی نوزاد بهبود یافته است؟

یکی دیگر از مسائل نگران کننده برای والدین، تشخیص زمان بهبود زردی نوزاد است و همواره این سوال برای آن ها پیش می آید که چه زمانی خطر رفع شده است؟

در واقع زمانی زردی نوزاد، بهبود یافته است که میزان بلی‌روبین موجود در خون به حد عادی برسد. با بهبود زردی نوزادان، علامت‌ های آن هم کم‌ کم از بین رفته و در این حالت، پوست نوزاد، دیگر زرد نبوده و رنگ سفیدی چشم، به حالت طبیعی برمی گردد. بعد از درمان شدن زردی نوزاد هم، بی‌قراری و ناراحتی او کم شده و راحت تر غذا می خورد.

برای انجام سطح بلی‌روبین، باید از آزمایش‌ خون انجام داده و یا برای اندازه گیری آن می توان از بیلی‌روبین ‌سنج استفاده کرد. در واقع، با اندازه‌ گیری سطح بیلی‌روبین می‌ توانید، اندازه آن در خون را متوجه شده و به بهبود نوزادتان پی ببرید.

به این نکته توجه داشته باشید، زردی نوزاد، بیماری چندان مهمی نیست و در میان نوزادان رواج بسیار زیادی دارد، اما همیشه باید به این بیماری توجه ویژه داشت، آن را دست کم گرفت و برای بررسی وضعیت نوزاد به متخصصان خبره اطفال مراجعه کرد.

ثبت رایگان اجاره دستگاه زردی

ثبت امتیاز
[کل: 6 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “دانستنی های جالب درباره علت و درمان زردی نوزادان

  1. مریم گفت:

    سلام
    اجاره دستگاه زردی برای غرب تهران هم دارید؟

    1. Hi-Teb گفت:

      با سلام
      بله اجاره دستگاه زردی، خدمات فتوتراپی و ارسال آن به تمام نقاط تهران انجام می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *