اخبار و مقالات, مقالات

چگونه بفهمم ایدز (HIV) دارم و آن را گسترش ندهم؟

چگونه بفهمم HIV دارم و آن را گسترش نمیدهم- خدمات تست در منزل های طب تهران

شاید برای شما هم سوال پیش آمده که چگونه بفهمم ایدز دارم، برای اینکه متوجه شوید که به HIV (ایدز) مبتلا شده‌اید یا خیر، حتما باید آزمایش دهید، برای فهمیدن این مسئله نباید به علائم این بیماری تکیه کنید. زیرا؛ در بسیاری از شرایط ممکن است علائم بسیار خفیف باشند و یا خیلی دیر ظاهر شوند.

شما برای حفظ سلامت خود و همچنین شریک زندگیتان، حتما باید آزمایش HIV را انجام بدهید و از مبتلا نبودن به این بیماری مطمئن شوید تا بتوانید سلامت خود و شریک زندگیتان را حفظ کنید.

علائم ونشانه های مثبت بودن ابتلا به سکس های طب-یایدز

شرایط مواجه با ایدز ( HIV ) بعد از انجام آزمایش

در صورتی که آزمایش شما مثبت بود، باید از داروهای درمان بیماری ایدز استفاده کنید. هیچ تفاوتی ندارد که بیماری شما در چه مرحله‌ای است. مصرف داروهای اچ آی وی برای تمامی افراد مبتلا به این بیماری ضروری است. داروهای اچ آی وی که با نام درمان ضد رتروویروسی یا ART هم شناخته می‌شوند را باید طبق تجویز پزشک مربوطه مصرف کنید. خیلی از افراد گمان می‌کنند که درگیر شدن با بیماری ایدز پایان راه زندگی آنهاست، اما با مصرف داروهای این بیماری می‌توانند زندگی طولانی داشته باشند و اچ‌آی‌وی را از طریق رابطه جنسی به شرکای خود منتقل نخواهند کرد. بار ویروسی قابل شناسایی سطحی از HIV در خون افرادی که دارو مصرف می کنند آنقدر پایین است که در یک تست آزمایشگاهی استاندارد قابل تشخیص نیست.

در صورتی که جواب آزمایش HIV شما منفی هم شد؛ باید از ابزارهای پیشگیری از HIV که در دسترس دارید، مانند پیشگیری قبل از مواجهه با ویروس،از داروهایی که جهت پیشگیری از ابتلا به اچ آی وی است (داروی HIV که ظرف 72 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض و برای جلوگیری از نفوذ ویروس میباشد)، استفاده کنید، برای مثال: جلوگیری از ابتلا به اچ آی در اثر رابطه جنسی یا مصرف مواد مخدر تزریقی و ... .

اگر شما باردار هستید، باید آزمایش HIV بدهید تا اگر HIV مثبت هستید، بتوانید درمان را شروع کنید. اگر به اچ آی وی مبتلا شده‌اید و داروهای HIV را طبق تجویز در دوران بارداری و زایمان خود مصرف می‌کنید باید پس از زایمان نیز به مدت 4 تا 6 هفته به کودک خود داروی HIV بدهید، البته نیازی به نگرانی نیست زیرا؛ خطر انتقال HIV به کودک شما می‌تواند کمتر از 1 درصد باشد، اما شما برای حفظ سلامتی خود و کودک خود از این دارو استفاده کنید. البته پیش از انجام این کار حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید.

چگونه بفهمم HIV دارم و آن را گسترش نمیدهم- خدمات تست در منزل های طب تهران

ایدز چگونه انتقال پیدا می‌کند؟

اچ آی وی تنها از طریق فعالیت‌های خاصی قابل انتقال است:

1. داشتن رابطه جنسی واژینال یا مقعدی با فردی که HIV دارد، بدون استفاده از کاندوم باعث انتقال اچ آی وی می‌شود. رابطه مقعدی از رابطه جنسی واژینال برای انتقال HIV خطرناک تر است.

2. یکی دیگر از مواردی که سبب انتقال بیماری HIV می‌شود؛ به اشتراک گذاشتن وسایل تزریقی مواد مخدر، مانند سوزن، سرنگ و ... است. اگر این موارد را با فردی که HIV دارد، به اشتراک بگذارید، ممکن است آغشته به خون آلوده باشند. افرادی که هورمون‌ها، سیلیکون‌ها یا استروئیدها را تزریق می‌کنند نیز؛ می‌توانند با استفاده از سوزن‌ها، سرنگ‌ها یا سایر وسایل تزریقی مشترک، HIV را دریافت یا منتقل کنند.

این دو مورد، رایج‌ترین راه انتقال بیماری اچ آی وی هستند، اما موارد دیگری هم هستند که شاید بسیار رایج نباشند اما باز هم امکان انتقال ایدز را فراهم می کنند:

1. فردی که HIV دارد در دوران بارداری، تولد و یا شیردهی نیز می تواند اچ آی وی را به کودک خود منتقل کند. با این حال با استفاده از داروهای ایدز و سایر استراتژی هایی که پزشک مربوطه به شما خواهد گفت، امکان این مورد را تا حد امکان کاهش خواهید داد.

2. قرار گرفتن در معرض اچ آی وی از طریق ورود سوزن یا وسایل تیز به بدن، یکی دیگر از موارد انتقال است. این خطر عمدتا متوجه کادر پزشکی و درمانی است.

3. داشتن رابطه جنسی دهانی خطری برای ابتلا یا انتقال HIV ندارد. از نظر تئوری، این امکان وجود دارد که یک مرد HIV مثبت در حین رابطه جنسی دهانی انزال داشته باشد که خطر انتقال HIV را دارد. از جمله عواملی که ممکن است خطر انتقال HIV از طریق رابطه جنسی دهانی را افزایش دهند، زخم‌های دهان، خونریزی لثه، زخم‌های تناسلی و وجود سایر بیماری‌های مقاربتی هستند که ممکن است قابل مشاهده بوده یا حتی نباشند. با این حال، خطر آن بسیار بسیار کمتر از رابطه جنسی مقعدی یا واژینال است.

ثبت رایگان تست STD در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 4 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “چگونه بفهمم ایدز (HIV) دارم و آن را گسترش ندهم؟

  1. سارا گفت:

    کاملترین مطلبی بود که در مورد بیماری ایدز خوندم.
    خیلی خوب بود ممنون

    1. Hi-Teb گفت:

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *