اخبار و مقالات, مقالات

شش عفونت شایع مقاربتی بیماری‌های جنسی

شش عفونت شایع بیماری‌های مقاربتی رابطه جنسی-خدمات پزشکی در خانه های‌طب

عفونت‌ های شایع مقاربتی (STIs) علت بیماری‌هایی هستند که از طریق فعالیت جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. اگرچه بیماری‌های شایع مقاربتی (STDs) و عفونت‌ های مقاربتی STIs اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما STI رایج‌تر است زیرا بسیاری از افراد علائمی را تجربه نمی‌کنند که به طور معمول نشان دهنده یک بیماری باشد.

در حالی که برخی از بیماری های مقاربتی آشکار نیستند، برخی دیگر می‌توانند علائم مختلفی را ایجاد کنند، از بثورات تا نارسایی کبدی. در اینجا فهرستی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی، علائم آنها، گزینه‌های درمانی موجود و برخی راه‌های پیشگیری از عفونت در وهله اول آورده شده است.

شش عفونت شایع بیماری‌های مقاربتی رابطه جنسی-خدمات آزمایش در منزل های‌طب

6 عفونت شایع مقاربتی

در این مقاله از وبسایت های‌طب به شش عفونت مقاربتی رایج و علائم آنها اشاره می‌کنیم:

1. کلامیدیا

کلامیدیا عفونتی است که توسط باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود. حدود یک تا سه هفته پس از مواجهه طول می‌کشد تا بتوان عفونت را تشخیص داد.

معمولا کلامیدیا هیچ علامتی ندارد و به راحتی قابل درمان است. با این حال، اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد و منجر به مشکلات طولانی مدت شود.

مانند سایر بیماری‌های مقاربتی، کلامیدیا می‌تواند از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم، از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که کلامیدیا دارد (حتی اگر علائمی نداشته باشد) منتقل شود.

از راه‌های دیگر انتقال این باکتری شامل به اشتراک‌گذاری وسایل جنسی است، زمانی که دستگاه تناسلی شما با اندام تناسلی شریک زندگی‌تان تماس پیدا می‌کند؛ این بدان معناست که می‌توانید کلامیدیا را از کسی دریافت کنید، حتی اگر دخول، ارگاسم یا انزال وجود نداشته باشد. یک زن باردار مبتلا به کلامیدیا نیز می‌تواند عفونت را به جنین منتقل کند.

2. سوزاک

سوزاک یکی از بیماری‌های مقاربتی رایج است. این یک عفونت توسط باکتری معروف به نایسریا ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علائم سوزاک ترشح از واژن یا آلت تناسلی و ادرار دردناک است.

سوزاک می‌تواند دستگاه تناسلی، دهان و راست روده را آلوده کند. در زنان، دهانه رحم و رحم می‌توانند اولین محل عفونت باشند که بعداً این بیماری به رحم و لوله‌های فالوپ گسترش می‌یابد و منجر به بیماری التهابی لگن (PID) می‌شود.

3. سیفلیس

سیفلیس یک بیماری مقاربتی است که با زخم‌های تناسلی شروع می‌شود،ابتدا به صورت بثورات عمومی و سپس به آبسه‌ها و دلمه‌ها در سراسر بدن تبدیل می‌شود.

این بیماری توسط باکتری معروف به ترپونما پالیدوم ایجاد می‌شود. این باکتری از طریق پوست یا غشاهای مخاطی معمولاً در هنگام تماس جنسی انتقال می یابند.

این بیماری می‌تواند از زخم‌های یک فرد آلوده به غشاهای مخاطی ناحیه تناسلی، دهان یا مقعد شریک جنسی سرایت کند.

سیفلیس درمان نشده در مراحل پایانی خود می‌تواند باعث ناهنجاری‌های قلبی، اختلالات روانی، نابینایی، سایر مشکلات عصبی و مرگ شود.

شش عفونت شایع بیماری‌های مقاربتی رابطه جنسی-خدمات پزشکی در خانه های‌طب

4. هپاتیت B

هپاتیت B یک عفونت کبدی تهدید کننده زندگی است که توسط ویروس هپاتیت B (HBV) ایجاد می‌شود.هپاتیت B می‌تواند باعث عفونت مزمن شود و افراد را در معرض خطر بالای مرگ ناشی از سیروز و سرطان کبد قرار دهد.

واکسن ضد هپاتیت B از سال 1982 در دسترس است. این واکسن 95 درصد در پیشگیری از عفونت و ایجاد بیماریهای مزمن و سرطان کبد ناشی از هپاتیت B موثر است.

5. تبخال تناسلی

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) که بیشتر به عنوان تبخال تناسلی شناخته می‌شود، یک عفونت ویروسی مسری است که می‌توانید توسط هر فرد آلوده به آن مبتلا شود.

معمولاً ویروس تبخال باعث ایجاد زخم در ناحیه واژن، آلت تناسلی و یا مقعد می‌شود. گاهی اوقات ممکن است تبخال در اطراف دهان ظاهر شود.

این عفونت را فقط می‌توان سرکوب کرد، اما هرگز از بین نمی‌رود و می‌تواند برگردد و حتی زمانی که هیچ زخم قابل مشاهده‌ای وجود نداشته باشد قابل سرایت است.

6. HIV

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ویروسی است که به سیستم ایمنی حمله می‌کند و منجر به سندرم نقص ایمنی اکتسابی (AIDS) می شود که یک بیماری تهدید کننده زندگی است.ابتلا به HIV هرچه زودتر تشخیص داده شود، زودتر می‌تواند درمان را شروع کند و طول عمر بهتری خواهد داشت.

ثبت رایگان تست STD در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *