اخبار و مقالات, مقالات

روش هایی برای تشخیص بیماری ایدز

روش هایی برای تشخیص بیماری ایدز-تست ایدز در منزل تهران

تشخیص درست و به موقع بیماری ایدز اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا فرد بیمار ممکن است در صورت عدم آگاهی، دیگران را هم به این بیماری مبتلا کند. بنابراین ارائه دهندگان خدمات درمانی، آزمایش های مربوط به ایدز را باید در دستور کار خود قرار دهند تا در سریع ترین زمان ممکن باعث تشخیص بیماری ایدز شده و از شیوع بیماری به وسیله افراد ناقل کاهش یابد.

حال ممکن است برای افراد این سوال مطرح شود، چه کسانی نیاز دارند تا آزمایش ایدز انجام دهند؟ در پاسخ به این افراد باید گفت، آزمایش ایدز مخصوص افرادی است که رفتارهای پرخطر جنسی داشته و در معرض ریسک بالاتر ابتلا به ایدز قرار می گیرند. در واقع این افراد باید آزمایش تشخیص ایدز را همراه با تست دیگر بیماری‌ های مقاربتی، سالی یک بار انجام دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آزمایش های مربوط به بیماری ایدز، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

روش هایی برای تشخیص بیماری ایدز-آزمایش hiv در خانه هایطب

چه آزمایشاتی برای تشخیص ایدز در دسترس هستند؟

برای تشخیص بیماری ایدز، آزمایشات متعددی بر روی خون و بزاق فرد آلوده انجام می دهند و در واقع نمونه های خون از سوراخ کردن انگشت در محیط کار، یا نمونه گیری در محیط آزمایشگاه بدست می آیند. معمولا افراد مبتلا به ایدز در همان 3 ماه اول، سطح آنتی بادی‌ هایشان به یک مقدار مشخص می رسد. البته افرادی هم هستند که این دوره 6 ماه طول بکشد، اما این حالت به شدت نادر است. بنابراین اگر کسی تصور کند که به بیماری ایدز مبتلا شده است، باید آن را با پزشک عفونی مطرح کند، تا پزشک معالج، آزمایشات لازم را انجام دهد.

برای تشخیص بیماری ایدز در سال 2012، یک کیت آزمایشگاهی خانگی با عنوان Oraquick به جهانیان معرفی شد. این کیت خانگی، با قرار دادن آن، داخل دهان استفاده می شود. در واقع از این کیت خانگی، زمانی جواب درست دریافت می کنید که ویروس به مدت 1 الی 6 ماه، به بدن وارد شده باشد.

نسل دوم از آزمایشات استاندارد، می توانستند، آنتی بادی های ایدز را شناسایی کنند، اما متاسفانه از طریق آن ها نمی توان خود ویروس را تشخیص داد. جالب است بدانید، آنتی بادی یک نوع پروتئین است که با عوامل بیماری زا (پاتوژن ها) می جنگد.

نسل سوم از آزمایشات ایدز، این قدرت را دارند که وجود ایدز را تنها 3 ماه پس از ورود به بدن شناسایی بکنند. زیرا حداقل سه ماه طول می کشد که بدن آنتی بادی های قابل تشخیص را تولید بکند.

نسل چهارم از آزمایشات ایدز ، با بررسی آنتی بادی ها و آنتی ژن p24، این توانایی را دارند که ایدز را یک ماه پس از انتقال شناسایی بکنند. آنتی ژن ها موادی هستند که واکنش ایمنی را در بدن ایجاد می کنند.

علاوه بر موارد گفته شده، آزمایش بار ویروسی که مستقیماً حجم ویروس ها را می سنجد، برای تشخیص جدیدترین موارد ابتلا به ایدز کاربرد دارد.

روش هایی برای تشخیص بیماری ایدز-تست ایدز در منزل تهران

چه آزمایشاتی برای غربالگری ایدز در دسترس هستند؟

بعد از انجام آزمایشات لازم و تشخیص بیماری ایدز در فرد مبتلا، باید وضعیت او را به طور مرتب چک کرد. کادر درمانی این غربالگری را به دو صورت مختلف شمارش CD4 و بار ویروسی انجام می دهند. در ادامه شما را با این روش های غربالگری بیشتر آشنا می کنیم.

روش شمارش CD4

ایدز سلول های CD4 را هدف گیری کرده، و آن ها را نابود می کند. در واقع CD4 یک نوع خاص از گلبول های سفید خون است که داخل بدن یافت می شود. اگر درمان لازم بر روی افراد مبتلا انجام نشود، سلول های CD4 کاهش می یابد و علت این اتفاق هم، حمله ویروس ایدز به سلول های بدن است.

اگر تعداد سلول های CD4 یک فرد به کمتر از 200 سلول در هر میلی متر مکعب از خون برسد، تشخیص داده می شود که فرد به ایدز درجه 3 مبتلا شده است.

بنابراین تشخیص به موقع و درمان زودرس و موثر، به فرد کمک می کند تا تعداد سلول های CD4 خود را در حد مطلوبی قرار دهد و به این طریق به فرد مبتلا کمک می کند تا جلوی پیشروی بیماری و ابتلا به ایدز درجه سوم گرفته شود. در صورتی کاهش تعداد سلول های CD4 کم تر از حد مشخص، خطر ابتلای وی به برخی بیماری ها به شدت افزایش پیدا می کند.

روش بار ویروسی

بار ویروسی، میزان گسترش عفونت ایدز داخل خون را می سنجد تا بدین وسیله بتوان میزان اثربخشی روش درمانی اتخاذی، و وضعیت بیماری را بررسی کرد. زمانی که میزان بار ویروسی کاهش پیدا کرده و یا غیرقابل تشخیص باشد، احتمال گسترش بیماری به ایدز درجه 3 و نقص در سیستم ایمنی افزایش می یابد.

از سویی دیگر، زمانی که بار ویروسی غیرقابل تشخیص باشد، احتمال انتقال ایدز به دیگران بشدت کاهش می یابد. بنابراین این افراد می توانند رابطه جنسی با کاندوم یا دیگر روش های پیشگیری حین رابطه جنسی داشته باشند تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود.

حال اگر بیماری ایدز در فرد تشخیص داده شود، باید بر وضعیت سلامت فرد مبتلا نظارت دقیقی داشته باشید. به همین دلیل برای افراد مبتلا به ایدز، باید آزمایشات دیگری مانند نظارت بر عملکرد کبد، نظارت بر عملکرد کلیه و نظارت بر تغییرات قلبی عروقی یا متابولیکی را بررسی کنید.

ثبت رایگان تست STD در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 4 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “روش هایی برای تشخیص بیماری ایدز

  1. میلاد گفت:

    ایدز واقعا تو این دوره دیگه باید درمان قطعی براش بیاد.
    هر کی موافقه بگه؟

    1. Hi-Teb گفت:

      امیدوارم هر چه زودتر درمان قطعب براش بیاد ولی تا اون موقع باید پیشگیری و چکاپ رو انجام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *