اخبار و مقالات, مقالات

آیا ایدز (hiv) درمان شده یا همچنان قربانی می‌گیرد؟

آیا ایدز(hiv) درمان شده یا همچنان قربانی می‌گیرد

بیماری اچ آی وی برای اولین بار چهل سال پیش شناسایی شد و تاکنون، جامعه پزشکی با آزمایش، درمان و ساخت واکسن و درمان پیشرفت چشمگیری داشته است. هر چند هنوز هیچ درمان یا واکسنی قطعی برای ایدز وجود ندارد، پژوهشگران در ژن درمانی و دیگر روش‌ها پیشرفت بسیار خوبی در درمان ایدز داشته‌اند. ایدز همچنان قربانی می گیرد اما خوشبختانه با رعایت بهداشت در میان مردم، پیشرفت‌های چشمگیری در کنترل و پیشگیری از ایدز شده است.

راه‌هایی برای درمان ایدز

دانشمندان بر این باورند که روزی جهان درمانی برای HIV پیدا خواهد کرد.

یک درمان عملکردی می‌تواند HIV را در بدن به سطوحی کاهش دهد که قابل تشخیص نباشد یا فردی را بیمار کند، اما به طور کامل از شر ویروس از بدن خلاص نمی‌شود. در حالی که برخی ممکن است درمان‌های فعلی (ART یا درمان ضد رتروویروسی) را به عنوان یک درمان عملکردی در نظر بگیرند، در حالت ایده آل، یک درمان عملکردی می‌‎تواند ویروس را بدون نیاز به مصرف دارو برای  یک عمر در فرد مبتلا سرکوب کند.

با این حال، یک درمان استریل کننده، ویروس را از بدن ریشه کن می‌کند. این درمان شامل حذف HIV از مخازن پنهان بدن است، یعنی از سلول‌هایی که در مراحل اولیه به HIV آلوده شده‌اند اما فعالانه HIV را در بدن تولید نمی‌کنند.

هنوز هیچ واکسنی برای HIV و  درمان ایدز  وجود ندارد، اما تلاش و پژوهش برای ساخت آن ادامه دارد. در موسسه واکسن انسانی دانشگاه دوک مجموعه پژوهش هایی در حال انجام است که بر روی مجموعه‌‍ای از بیماران HIV (کمتر از یک سوم) متمرکز شده است که در نهایت آنتی بادی‌های تخصصی تولید می‌کنند که می‌تواند HIV را پس از عفونت خنثی کند. اگر واکسن بتواند این آنتی بادی‌ها را القا کند، جای امیدواری است که می شود HIV را پیش از اینکه در بیمار نفوذ کند، نابود کنند.

در حالی که COVID-19 تأثیر منفی بر جهان داشته است، خبرهای خوبی برای خروج از همه گیری می رسد. واکسن mRNA کووید-19 بر پایه مولکولی که به سلول‌ها دستور می‌دهد پروتئین‌های خاصی بسازند، امکانات این فناوری را نشان داده که پیشتر با شک و تردید در باره اثربخشی آن گفته می‌شد. رونمایی موفقیت آمیز واکسن‌های کووید، امکان استفاده از این فناوری را برای دیگر بیماری‌ها مانند HIV را باز کرد. با این حال، پذیرفته شده است که واکسن HIV به دلیل ماهیت خود ویروس که 72 ساعت پس از انتقال در ژنوم انسان جا خوش می کنید، پیچیده خواهد بود.

گفته می شود شرکت مدرنا آزمایش‌های انسانی روی واکسن mRNA HIV را آغاز کرده، به نظر می‌رسد که مبارزه برای پایان دادن به HIV به عنوان یک بحران جهانی آندمیک و بهداشت عمومی تقویت شده است.

واکسن mRNA برای پرایم کردن سلول‌های B که پتانسیل تولید آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بسیار قوی را دارند، با هدف قرار دادن پوشش ویروس برای جلوگیری از ورود ویروس و آلوده کردن سلول‌ها، در نظر گرفته شده است. پوشش خارجی‌ترین لایه ویروس است که به عنوان محافظ برای مواد ژنتیکی آن عمل می‌کند. آزمایش‌ها همچنین ایمنی واکسن‌های آزمایشی را  نیز  بررسی خواهند کرد.

رویکردهای پژوهشی درمان HIV

چند رویکرد برای تحقیقات درمان ایدز  وجود دارد که هر چند امیدوار کننده  هستند اما هنوز به هیچ درمان قطعی نرسیده اند.

  • فعال کردن و ریشه کن کردن: هدف آن بیرون راندن ویروس از مخازن و کشتن هر سلولی است که آلوده می‌کند، این گاهی اوقات به عنوان شوک و کشتن شناخته میشود.
  • ویرایش ژن: این در مورد تغییر سلول‌ها به گونه‌ای است که HIV نتواند سلول‌های بدن را آلوده کند
  • تعدیل ایمنی: این روش به طور دائم سیستم ایمنی را برای مبارزه بهتر با HIV تغییر می‌دهد
  • پیوند سلول‌های بنیادی: این رویکرد سیستم ایمنی آلوده فرد را با سیستم ایمنی اهداکننده جایگزین می‌کند.

دو مورد از افراد مبتلا به HIV بهبود یافته است

دو مورد که توسط پژوهشگران HIV به طور کامل درمان شده‌اند به عنوان بخشی از رویکرد عقیم سازی درمان شده اند.

به دنبال آن، پزشکان این نتیجه را بر روی بیمار دیگری به نام آدام کاستیلیخو در لندن تکرار کردند، که پس از پیوند او عاری از HIV شد. از سال 2020، 30 ماه پس از توقف درمان، آدام هنوز عاری از HIV بود.

ثبت رایگان تست STD در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 2 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “آیا ایدز (hiv) درمان شده یا همچنان قربانی می‌گیرد؟

  1. علی گفت:

    سلام کسی که مبتلا به اچ ای شده انهم از طریق رابطه محافظت نشده چه زمانی متوجه ابتلایشمیشود.

    1. Hi-Teb گفت:

      با سلام
      بهترین راه برای این که متوجه شوید به این بیماری مبلا شده اید انجام آزمایش هست. برای آزمایش در منزل میتوانید با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *