اخبار و مقالات, مقالات

راه‌های پیشگیری از بیماری HPV – (زگیل تناسلی)

راه‌های-پیشگیری-از-بیماری-HPV

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) (فارسی: زگیل تناسلی) گروهی بیش از 150 ویروس است که حدود 40 مورد از آنها معمولاً هنگام تماس صمیمی یا جنسی به فرد سالم منتقل می‌شوند به همین دلیل باید با راه های پیشگیری بیماری HPV آشنا باشید.

ابتلا به عفونت‌های HPV از راه جنسی بسیار شایع هستند و می‌توانند هم مردان و هم زنان را درگیر کنند. اغلب اوقات، HPV بی‌ضرر است و خود به خود از بین می‌رود. اما از آنجایی که برخی از انواع HPV می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند و برخی دیگر می‌توانند به سرطان تبدیل شوند مهم است که با استفاده از راه‌ های پیشگیری در برابر انتقال HPV محافظت کنیم.

8 راه جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی ( اچ پی وی)

  1. دریافت واکسن HPV

واکسن HPV Gardasil 9 در برابر انواع این بیماری که باعث اکثر موارد سرطان دهانه رحم می‌شوند، و همچنین سرطان‌های

  • مقعد
  • واژن
  • فرج
  • آلت تناسلی
  • و اوروفارنکس

همچنین سرطان‌های

  • کام نرم
  • قاعده زبان
  • و لوزه‌ها

محافظت می‌کند. . واکسن گارداسیل 9 همچنین در برابر بیشتر زگیل‌های تناسلی مقاوم است.

2. پرهیز از آمیزش با افراد مختلف

تنها راه صد درصد موثر برای پیشگری از انتقال HPV پرهیز از تماس جنسی مانند رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینال است.  با این حال، برای بسیاری از بزرگسالان، پرهیز کامل تقریبا ممکن و مطلوب نیست. در اینصورت راه‌های موثر دیگر مانند پیشنهاد های زیرکمک موثری می کنند:

3. از رابطه جنسی سالم در سن کم مطمئن شوید
هر چه سن آغاز رابطه جنسی کم‌تر باشد، خطر ابتلا به عفونت HPV بیشتر می‌‎شود (به ویژه اگر طرفین رابطه، آموزش ندیده باشند). پس بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی ابتدا واکسینه شدن است.

4. تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید
هر چه تعداد شرکای جنسی بیشتر باشد، احتمال آلودگی به HPV بیشتری خواهید داشت. اما حتی یک شریک جنسی که در معرض HPV قرار گرفته است برای آلوده کردن شما کافی است. و هر چه شریک زندگی شما بیشتر باشد، خطر شما بیشتر است.

5. برای هر بار رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید
اگر از نظر جنسی فعال هستید، استفاده از کاندوم به کاهش خطر انتقال HPV کمک میکند. از آغاز تا پایان رفتار جنسی، به ویژه رابطه دهانی و مقعدی، مهم است.
HPV از تماس پوست به پوست نیز منتقل می‌شود. از آنجایی که HPV می‌تواند مناطقی را که توسط کاندوم پوشانده نشده‌اند آلوده کند، کاندوم به طور کامل از شما در برابر HPV محافظت نمی‌کند، اما کاندوم به پیشگیری از HPV کمک خوبی می‌کند.
هرگز از یک کاندوم استفاده دوباره نکنید و برای هر فعالیت جنسی جدید از کاندوم جدید استفاده کنید.

6. مردان، برای کاهش خطر زگیل ها به ختنه اعتماد نکنید

مطالعات نشان داده است مردانی که ختنه شده‌اند نسبت به مردانی که ختنه نشده‌اند کمتر در خطر ابتلا به عفونت HPV هستند و خطر ابتلا به شریک جنسی زن در آنها نیز کمتر است.
از آنجا که ختنه به تنهایی نمی‌تواند تضمینی در برابر عفونت HPV باشد، مردان فعال جنسی باید اقدامات پیشگیرانه مناسب را در برابر آلودگی HPV انجام دهند. امروزه واکسن HPV برای مردان تا سن 45 سالگی تایید شده است، دریافت واکسن اقدام پیشگیرانه خوبی است.

7. برای تقویت سیستم ایمنی خود و  پیشگیری از بیماری HPV  سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید.

تاکنون هیچ رژیم غذایی خاصی برای جلوگیری از عفونت HPV یا سرطان‌های مرتبط با آن نشان داده نشده است، شواهدی هست که پیروی از رژیم غذایی سالم و گیاهی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی طبیعی، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و ممکن است در برابر ابتلا به حداقل برخی از ویروسهای زگیلی محافظت کند.

8. زنان، برای  پیشگیری از بیماری HPV و  تشخیص زودهنگام تغییرات پیش سرطانی غربالگری کنند.

در برخی از زنان، عفونت HPV منجر به دیسپلازی (تغییرات غیر طبیعی در سلول‌های دهانه) رحم می‌شود که می‌تواند به سرطان دهانه رحم منجر شود، اما تشخیص زودهنگام و درمان می‌تواند به جلوگیری از آن کمک کند.

برای غربالگری دیسپلازی دهانه رحم یا وجود عفونت HPV در دهانه رحم از دو آزمایش استفاده می شود:

  • تست پاپ اسمیر شامل جمع آوری سلول‌ها از دهانه رحم و بررسی آنها در زیر میکروسکوپ برای بررسی ناهنجاری‌ها
  • تست HPV به طور مشابه شامل جمع‌آوری سلول‌ها از دهانه رحم، اما به جای سلول‌های غیرطبیعی، خود ویروس را بررسی می‌کند.

منبع: وبسایت هایطب

ثبت رایگان تست HPV در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *