اخبار و مقالات, مقالات

واکسن HPV مناسب چه کسانی است و عوارض آن چیست؟

واکسن HPV مناسب چه کسانی است و چه عوارضی دارد-های طب-موارد منع های طب

واکسن HPV از جمله واکسن‌ های ضروری است که برای جلوگیری از بروز مشکلات مرتبط با این ویروس از جمله زگیل تناسلی ، سرطان دهانه رحم ، مقعد یا فرج توصیه می شود. در ادامه در مورد عوارض واکسن HPV نیز خواهیم گفت با ما همراه باشید.

این واکسن برای افراد خطری نداشته و در بدن افرادی که آن را تزریق می کنند، ایمنی ایجاد می ‌کند. حال برای بسیاری از افراد این سوال پیش می ‌آید که چه افرادی می‌ توانند از این واکسن استفاده کنند و یا تزریق واکسن گارداسیل برای چه افرادی خطرآفرین است.

برای پیدا کردن جواب این سوالات، پیشنهاد می‌کنم چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

واکسن HPV مناسب چه کسانی است و چه عوارضی دارد-های طب-موارد منع های طب

واکسن گارداسیل برای چه افرادی تجویز می‌شود؟

این واکسن که در میان عموم مردم با نام تجاری گارداسیل شناخته می شود، برای پیشگیری از بیماری های مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی به همه افراد به دلیل وجود خطرات و مشکلات ناشی از آن از جمله سرطان دهانه رحم در خانم ها توصیه می‌ شود. البته برای این که واکسن بیشترین اثرگذاری را داشته باشد، توصیه می شود تا دختران در دوره سنی 9 تا 26 سال و در پسران هم در دوره سنی 9 تا 21 سال آن را تزریق کنند.لازم به ذکر است، که این واکسیناسیون تا سنین ۴۵ سال هم قابل انجام است.

امروزه به دلیل شیوع این بیماری، مرکز کنترل بیماری ‎ها ( CDC )، جهت ایجاد مصونیت در برابر انواع سرطان ‎های مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی، دریافت دو دوز واکسن را HPV به افراد 11 تا 12 ساله توصیه می کند. دوز دوم هم باید 6 الی 12 ماه بعد تزریق شود. مصرف سه دوزی گارداسیل هم به زنان برای جلوگیری از سرطان دهانه‎ رحم، زگیل تناسلی و نئوپلاسم های مهبل و واژن ناشی از سویه های سویه های 6، 11، 16، 18 ویروس پاپیلومای انسانی توصیه می شود.

شاید افرادی که دچار ویروس پاپیلومای انسانی شده اند اما درمان شده اند، فکر کنند که استفاده از این واکسن دیگر برای آن ها لازم نبوده و در برابر این بیماری ایمن شده اند؛ اما در پاسخ به چنین افرادی باید گفت این ویروس دارای سویه های مختلف و پرخطر است است و احتمالا شما به سویه های پرخطر آن مبتلا نشده اید . بنابراین واکسن HPV بعد از ابتلا هم می‌تواند برای شما ایمنی در برابر سایر سویه های این ویروس را ایجاد کند.

هم چنین تزریق این واکسن به افرادی که می خواهند رابطه جنسی برقرار کنند یا قبلا رابطه جنسی داشته اند، توصیه می‌شود، چرا که تزریق این واکسن می‌ تواند فرد را در برابر ریسک ابتلا به HPV محافظت کند. البته به این نکته توجه داشته باشید،تزریق واکسن گارداسیل به منظور درمان انجام نمی شود، بلکه به پیشگیری از ابتلا به بعضی تایپ های زگیل تناسلی کمک می کند.

واکسن HPV مناسب چه کسانی است و چه عوارضی دارد-های طب-

عوارض واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل هم مانند دیگر واکسن‌ ها و داروها عوارض جانبی داشته باشد، اما معمولا عوارض جانبی آن خطر جانی نخواهد داشت. در ادامه به بررسی برخی از این عوارض می پردازیم.

تب، حالت تهوع، استفراغ، غش (به علت احتمال غش در عوارض جانبی لازم است، بیمار حداقل 15 دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشد.)، سرگیجه، درد خفیف، ورم، خارش، قرمزی محل تزریق، واکنش آلرژیک شدید، تورم غدد، سندروم گیلن باره، سردرد، درد مفصلی، درد عضلانی، خستگی و ضعف از جمله این عوارض است.

این واکسن ممکن است با مصرف داروهای زیر تداخل داشته باشد و در صورت استفاده از این داروها باید برای تزریق واکسن، با پزشک مشورت کنید. لازم به ذکر است، گارداسیل را می ‎توان همراه با واکسن هپاتیت B، مناکترا و آداسل تزریق کرد.

• مصرف داروهای سرکوب‎ گر ایمنی می ‎تواند اثر گارداسیل را کاهش دهد.

• ضد بارداری‎ های هورمونی با گارداسیل تداخلی ایجاد نخواهد کرد.

موارد منع استفاده از واکسن اچ پی وی

برای افرادی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، مصرف واکسن گارداسیل توصیه نمی شود:

• افرادی که واکنش‎ های آلرژیک به دوزهای قبلی واکسن داشته اند.

• افرادی که به مخمر حساسیت دارند، نباید از 2 نوع گارداسیل استفاده کنند.

واکسن گارداسیل برای زنان باردار توصیه نمی‎شود. در صورت تزریق پیش از بارداری، باید دوز بعدی واکسن را بعد از بارداری تزریق کنید.

• مادران شیرده

• کودکانی که به بیماری ‎های خفیف دچارند.

• افرادی که به بیماری‎ های متوسط یا شدید دچارند، باید منتظر بمانند تا به طور کامل بهتر شوند.

• فردی که به ویروس HPV آلوده شده باشد، دیگر واکسن ممکن است آن قدر موثر نباشد. همچنین میزان موثر بودن واکسن در سنین پایین تر نسبت به سنین بالاتر بهتر است.

ثبت رایگان خدمات واکسن در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “واکسن HPV مناسب چه کسانی است و عوارض آن چیست؟

  1. بدون نامم گفت:

    من فک کنم HPV دارم به نظر شما واکسن بزنم؟

    1. Hi-Teb گفت:

      با سلام

      قبل از واکسن تست HPV بدهید و بعد از دریافت نتیجه با مشورت پرشکان ما می توانید واکسن را تزریق کنید.

      پا تشکر پشتیبان های‌طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *