اخبار و مقالات, مقالات

واکسن گارداسیل ایرانی یا خارجی کدام بهتر است؟

واکسن گارداسیل ایرانی یا خارجی کدام بهتر است-در منزل تهران های‌طب

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان دهانه رحم، زگیل تناسلی در ناحیه واژن،آلت تناسلی مردانه و یا مقعد، واکسن‌ هایی نظیر گارداسیل و پاپیلوگارد ایرانی یا خارجی تزریق می شود. در واقع این واکسن ها از عملکرد و ماهیت یکسانی برخوردارند و تفاوت عمده آن ها در کشور سازنده این واکسن ها می باشد.

در واقع به واکسن HPV خارجی گارداسیل گفته می شود و نوع ایرانی آن را پاپیلوگارد می نامند.

هر دوی این واکسن ها برای ایمن سازی کودکان و بزرگسالان در برابر برخی از سویه های پرخطر ویروس پاپیلوم انسانی است. این ویروس عمدتا از طریق تماس جنسی انتقال می یابد. در ادامه به معرفی هر کدام از آن ها و تفاوت هایشان می پردازیم.

واکسن گارداسیل ایرانی یا خارجی کدام بهتر است-در منزل تهران های‌طب

معرفی واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل به روش بازآرایی ژنتیکی تولید شده و محتویات آن اجزای شبه ویروس فاقد DNA بوده و غیر عفونی است. این واکسن در 3 نوع مختلف روانه بازار شده است:

واکسن چهارگانه گارداسیل (Gardasil) محصول شرکت دارویی مرک است. این واکسن می تواند فرد را در برابر سویه های های 6، 11، 16 و 18 ویروس اچ پی وی ایمن کند. این واکسن که از سازمان مواد غذایی و دارویی امریکا (FDA) تاییدیه گرفته است، در نوع خود اولین واکسن اچ پی وی است و تا 70 درصد از سرطان دهانه رحم در زنانی که قبلا به این ویروس آلوده نشده اند، جلوگیری می کند و هم چنین تا 90 درصد از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری می کند.

واکسن نه گانه گارداسیل 9 هم که دارای تاییدیه FDA بوده و می تواند از بدن در مقابل سویه های های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 محافظت نماید.

• واکسن سوم دو گانه هم، علیه ژنوتیپ های 16 و 18 موثر بوده و دارای تاییدیه کشور استرالیا می باشد.

واکسن پاپیلوگارد

واکسن پاپیلوگارد هم نمونه ایرانی واکسنی است که از ابتلا به ویروس HPV محافظت می کند. این واکسن در یک سرنگ پرشده و آماده تزریق، عرضه می شود و هر دوز شامل 0.5 میلی لیتر پروتئین ویروس سویه 16 و 18 HPV بوده و می تواند از خطرات این دو سویه که باعث سرطان دهانه رحم می شوند، جلوگیری نماید.

واکسن پاپیلوگارد از ویروس کشته یا ضعیف شده HPV ساخته نشده است. در نتیجه این واکسن کاملا بی خطر بوده و در پیشگیری از بدخیمی سلول های پوششی رحم و دهانه رحم نقش موثری را ایفا می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، جلوگیری از پیشرفت ضایعات سرطانی در دهانه رحم و جلوگیری از بدخیم شدن آنها از دیگر مزایای استفاده از این واکسن می باشد. همچنین تزریق آن، در راستای پیشگیری از سرطان مقعد، واژن، دهان و حلق که بر اثر سویه های 16 و 18 این ویروس ایجاد می شوند، بسیار مفید و کاربردی است.

شباهت‌ها و تفاوت‌های واکسن پاپیلوگارد و گارداسیل

• هر دوی این واکسن ها اگر در سنین پایین و قبل از 15 سالگی تزریق شوند، باید در دو دوز زده شوند و اگر در سنین بالاتر زده شوند، حتما نیاز به تزریق 3 دوز واکسن وجود دارد.

و اما روند تزریق هر یک از واکسن‌ ها به شرح زیر می باشد:

واکسن های گارداسیل در حجم 0.5 میلی لیتر و در سه مرحله صفر، 2 و 6 ماه به بدن تزریق می شوند و تیتر بالایی از آنتی بادی را در سرم بیش از 90 درصد افراد دریافت کننده ی واکسن، ایجاد می نماید.

• دوز دوم واکسن پاپیلوگارد، یک ماه پس از تزریق اول و دوز سوم 6 ماه پس از تزریق دوز اول انجام می شود. در ضمن بهتر است تزریق واکسن‌های ذکر شده، قبل از شروع اولین رابطه جنسی تزریق شود تا بدن در برابر ورود احتمالی گونه های خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی ایمن شود.

• پس از دریافت هریک از این دو نوع واکسن، غربالگری برای تشخیص سرطان رحم باید همچنان انجام شود، زیرا ممکن است فرد با سایر تیپ های HPV آلوده گردد.

• هیچ یک از واکسن های گارداسیل ایرانی یا خارجی خاصیت درمانی نداشته و صرفا به منظور پیشگیری از سرطان‌های دهانه رحم تجویز می شوند.

البته دو واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد تفاوت هایی هم دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

• افراد در صورت تزریق واکسن گارداسیل، بدنشان تا 10 سال در برابر این ویروس ایمن می ماند، در حالی که با تزریق واکسن پاپیلوگارد افراد در برابر این بیماری تا 8 سال ایمن می مانند.

• لازم به ذکر است که قیمت واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی تفاوت دارد. به طور معمول واکسن های خارجی نرخ بالاتری نسبت به ایرانی داشته و البته این روزها به دلیل تحریم های دارویی، پیدا کردن نوع خارجی کمی دشوارتر است.

• واکسن گارداسیل از افراد در برابر سویه های 6، 11، 16 و 18 ویروس اچ پی وی محافظت کرده، در حالی که واکسن پاپیلوگارد تنها از سرطان هایی که عامل آنها سویه های 16 و 18 اچ پی وی هستند، پیشگیری می کند.

• به این نکته توجه داشته باشید، تزریق واکسن گاردسیل و پاپیلوگارد به یک اندازه از ابتلا به سویه های 16 و 18 جلوگیری می کنند و طبق مطالعات انجام شده، واکسن پاپیلوگارد سیستم ایمنی را بیشتر تحریک کرده و آنتی بادی بیشتری نیز تولید می کند.

حال که با مشخصات هر دو نوع واکسن آشنا شدید، توصیه می شود، برای انتخاب بهتر اینکه واکسن گارداسیل ایرانی یا خارجی بزنید با پزشک خود مشورت کرده تا با توجه به وضعیت بدنی شما، واکسن مناسب را پیشنهاد دهد.

ثبت رایگان تزریق واکسن در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 12 میانگین: 3.9]

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “واکسن گارداسیل ایرانی یا خارجی کدام بهتر است؟

  1. سیمین گفت:

    واکسن ایرانی به نظر من بهتر و مطمئن تر هستش

  2. سارا گفت:

    سلام وقتتون بخير. من تو ايران ٢نوبت واكسن گارداسيل رو زدم.نوبت سوم رو نزدم. حدود ٧ سال داره ميگذره.
    الان ميتونم گارداسيل ٩ گانه رو يكي بزنم فقط؟
    يا بايد دوباره ٣نوبت بزنم؟
    ممنون 🙏🏻

    1. Hi-Teb گفت:

      با سلام
      مجدد باید دوباره سه نوبت رو بزنید.

  3. مهتاب گفت:

    سلام. دوز اول خارجی تزریق شده. برای دوز دوم نمی توانیم نوع خارجی را پیدا کنیم. دو ماه هم گذشته. صبر کنیم یا نوع ایرانی را تزریق کنیم؟

    1. Hi-Teb گفت:

      سلام
      با تیم مشاوره پزشکی های طب تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *