اخبار و مقالات, مقالات

نادیده گرفتن هشدارهای جنسی و یک عمر زندگی با بیماری

پیامد نادیده گرفتن هشدارهای جنسی و یک عمر زندگی با بیماری یا آثار آن-sti-های طب

اگر از نظر جنسی فعال هستید، ممکن است به یک بیماری مقاربتی مبتلا شوید. در صورت تشخیص، انواع بیماری مقاربتی معمولا قابل درمان یا قابل کنترل هستند، اما هر بیماری جنسی در ابتدا علائمی ایجاد نمی‌کند، که همین مسئله خطرساز است. پس باید به هشدارهای جنسی توجه کنید.

برخی از افراد بعد از بین رفتن علائم اولیه بیماری را نادیده گرفته و به دنبال درمان نمی‌روند. نادیده گرفتن هشدارهای جنسی، یعنی بی توجهی و ناآگاهی از انواع عفونت و بیماری جنسی که پیامدها و اثرات طولانی مدت و بسیاری بر سلامت شما و شریک جنسی‌تان خواهد داشت.

پیامد نادیده گرفتن هشدارهای جنسی و یک عمر زندگی با بیماری یا آثار آن-sti-های طب

بیماری جنسی یا مقاربتی چیست؟

مهم‌ترین هشدارهای جنسی درباره عفونت ها و بیماریهای مقاربتی می‌باشند. بیماری‌های مقاربتی عفونت‌هایی هستند که از طریق فعالیت جنسی تناسلی مانند مقاربت واژینال، مقعدی یا رابطه جنسی دهانی بین همسران منتقل می‌شوند. بیماری‌های مقاربتی که ممکن است درباره آنها شنیده باشید عبارتند از: سوزاک، کلامیدیا، تبخال تناسلی، سیفلیس، HPV و HIV که شناخته شده‌ترین آن‌ها می‌باشد.

خطرات بیماری‌های مقاربتی درمان نشده چیست؟

بدون درمان، STDs می‌تواند عوارض جدی برای شما و هر شریک جنسی فعلی یا آینده ایجاد کند. موارد زیر نمونه‌هایی از مشکلاتی است که ممکن است در صورت عدم دریافت مراقبت‌های پزشکی برای بیماری‌های مقاربتی ایجاد شوند:

• ناباروری

چندین بیماری مقاربتی از جمله سوزاک، کلامیدیا و سیفلیس میتوانند باعث ناباروری در زنان و مردان شوند. آنها می‌توانند شرایطی به نام بیماری التهابی لگن (PID) در زنان ایجاد کنند که گاهی اوقات با ایجاد زخم در لوله‌های فالوپ باعث ناباروری می‌شود و می‌تواند باعث انسداد اپیدیدیم در مردان شود که خروج اسپرم را در حین انزال مسدود می‌کند.

• عوارض بارداری

در زنان، بیماری‌های مقاربتی می‌تواند عوارضی در بارداری ایجاد کند. احتمال بارداری خارج از رحم، سقط جنین، مرده زایی و زایمان زودرس همگی افزایش می یابند. علاوه بر این، می‌توانید برخی از بیماری‌های مقاربتی را در رحم یا در حین تولد به جنین منتقل کنید که باعث عوارض بالقوه شدید یا کشنده شوند. بیماری‌های مقاربتی که می‌توانید منتقل کنید عبارتند از: تبخال تناسلی، سوزاک، سیفلیس و HIV.

• افزایش خطر آسیب به اندام، ایجاد بیماری های جدید و سرطان ها

بیماری‌های مقاربتی درمان‌نشده می‌توانند سال‌ها بدون کنترل در بدن شما رشد کنند و باعث ایجاد بیماری‌های بالقوه جدی یا کشنده شوند. به عنوان مثال، فرد مبتلا به HPV می‌تواند به سرطان دهانه رحم یا مقعد مبتلا شود، در حالی که سیفلیس می‌تواند باعث کوری، زوال عقل و آسیب قلب یا کلیه شود.

• انتقال بیماری‌های مقاربتی به همسرتان

بدون درمان یا مدیریت مناسب بیماری مقاربتی شما، ممکن است ناآگاهانه آن را به شرکای جنسی خود منتقل کنید. خطر انتقال حتی اگر همیشه رابطه جنسی ایمن‌ی داشته باشید، باقی می‌ماند که همین موضوع باعث گسترش انواع بیماری مقاربتی در بین افراد جامعه می‌شود.

• دریافت بیماری‌های مقاربتی جدید

پاسخ ایمنی فعال ناشی از یک بیماری مقاربتی کنترل نشده و درمان نشده خطر ابتلا به بیماری جنسی دیگر را در طول تماس جنسی افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، داشتن زخم‌های باز در ناحیه تناسلی به دلیل یک بیماری جنسی دیگر ممکن است خطر ابتلا به HIV را افزایش دهد. این موارد تنها مهم‌ترین و بازرترین این علائم هستند، در صورتیکه این بیماری‌های می‌تواند عوارضی مادام العمر و بسیار بدتر در افراد ایجاد کنند که سلامتی و زندگی آن‌ها را به خطر بیاندازد.

بیماری جنسی یا مقاربتی خطرات و درمان-های طب-hi-teb

چگونه بیماری‌های مقاربتی بر سلامت شما و دیگران تأثیر می‌گذارد

بیماری‌های مقاربتی درمان نشده می‌تواند باعث مشکلات بالقوه جدی شود. شما همچنین میتوانید به طور بالقوه یک بیماری مقاربتی را به شرکای دیگر منتقل کنید که بر زندگی آن افراد نیز تأثیر منفی می‌گذارد. برخی از بیماری‌های مقاربتی درمان نشده می‌توانند بر باروری، نتایج بارداری یا حتی سلامت فرزندان آینده شما نیز تأثیر بگذارند.

به همه این دلایل، در صورت مشاهده علائم عفونت مقاربتی، مهم است که به دنبال کمک باشید. همچنین اگر اخیراً با یک شریک جدید از نظر جنسی فعال شده‌اید یا رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید، ایده خوبی است که آزمایش دهیدو اگر مکرراً با شرکای جدید رابطه جنسی دارید، باید به طور منظم غربالگری شوید.

علائمی که باید مراقب باشید:

علائم و نشانه‌های بیماری‌های مقاربتی می‌تواند متفاوت باشند، اما در اینجا برخی از شایع‌ترین علائم بیماری‌های مقاربتی بالقوه آورده شده است:

خارش واژن

خارش واژن اغلب نشان دهنده مراحل اولیه عفونت‌های مقاربتی باکتریایی و ویروسی و همچنین یک علامت بالقوه واکنش‌های آلرژیک، عفونت‌های قارچی، شپش ناحیه تناسلی و گال است.

• ترشحات غیر طبیعی واژن

ترشحات غلیظ و سفید ممکن است نشان دهنده عفونت قارچی باشد. ترشحات سبز یا زرد میتواند نشانه از تریکومونیازیس یا سوزاک باشد.

• تغییرات در ادرار

احساس سوزش هنگام ادرار کردن، میل مکرر به ادرار کردن و وجود خون در ادرار همگی نشانه احتمالی هستند.

• بثورات و زخم‌ها

بثورات، زخم یا جوش ریز در اطراف دهان یا واژن میتواند نشانه سیفلیس، تبخال یا HPV باشد.

ثبت رایگان تست STD در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *