اخبار و مقالات, مقالات

فاکتورهای مورد بررسی در غربالگری اول بارداری

فاکتورهای مورد بررسی در غربالگری اول بارداری-آزمایش حاملگی در خانه hi-teb

هنگامی که باردار هستید، آزمایشات قبل از تولد اطلاعاتی در مورد سلامت خودتان و جنین به شما می‌دهد. این آزمایش ها که به فاکتورهای غربالگری اول معروف است به بررسی هر گونه مشکلی، مانند نقص مادرزادی یا بیماری‌های ژنتیکی می پردازد. نتایج می‌تواند به شما کمک کند تا قبل و بعد از تولد فرزندتان بهترین تصمیمات مراقبت‌های بهداشتی را بگیرید.

تست‌های قبل از تولد مفید هستند، اما مهم است که بدانیم چه مواردی در این غربالگری‌ها اهمیت دارد و چطور باید آزمایش را تفسیر کنیم؟

نتیجه آزمایش مثبت همیشه به این معنی نیست که کودک شما با اختلال متولد میشود. البته تنها نظر یک متخصص معتبر بوده وبه هیچ عنوان نباید خودتان آزمایش را تفسیر کنید.

پزشکان برخی از آزمایشات قبل از تولد را برای همه زنان باردار توصیه می کنند. فقط برخی از زنان برای بررسی مشکلات ژنتیکی خاص به آزمایشات غربالگری دیگری نیاز دارند. غربالگری سه ماهه اول چیست؟

فاکتورهای مورد بررسی در غربالگری اول بارداری-تست بارداری در منزل های طب

چه آزمایش‌هایی برای غربالگری قبل از تولد در دسترس هستند؟

فاکتورهای غربالگری سه ماهه اول (CFTS) ترکیبی از سونوگرافی جنین و آزمایش خون مادر است که در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود. این فرآیند غربالگری می‌تواند به تعیین ریسک ابتلای جنین به نقایص مادرزادی خاص کمک کند.

این دو آزمایش با یکدیگر جهت تخمین احتمال موارد زیر هستند:

  • سندرم داون
  • سندرم ادوارد
  • سندرم پاتو
  • برای انجام این آزمایش‌ها و غربالگری سه ماه اول؛ هر کدام از تست‌های زیر را انجام می‌دهند. در ابتدا آزمایش خون مادر را بررسی می کنند آزمایش خون پروتئین‌های مختلف خون شما را بررسی می‌کند تا از سلامت جنین و مبتلا نبودن به سندروم‌هایی که ممکن است جنین داشته باشد، مطمئن شوند.
  • در ادامه به سونوگرافی غربالگری شفافیت نوکال ،مایع پشت گردن جنین و اندازه گیری ضخامت آن (NT) و سپس به بررسی وجود یا عدم وجود استخوان بینی جنین شما می‌رسیم. پس از این موارد سن و وزن شما را مورد بررسی قرار می‌دهند تا از خطرهای احتمالی جلوگیری کنند و دو مورد آخر این آزمایش هم، این آزمایش بین هفته های 10 تا 14 بارداری شما انجام میشود.

سه بخش مهم غربالگری سه ماهه اول

در ادامه این مطلب از وبسایت های‌طب می‌توانید با سه بخش مهم غربالگری سه ماهه اول بارداری آشنا شوید:

• تست اولتراسوند برای شفافیت نوکال جنین (NT)

غربالگری شفافیت نوکال از یک آزمایش اولتراسوند برای بررسی ناحیه پشت گردن جنین از نظر افزایش مایع یا ضخیم شدن استفاده میکند.

• دو آزمایش سرم (خون) مادر

برای انجام فاکتورهای غربالگری اول در آزمایش خون دو ترکیب موجود در خون همه زنان باردار را اندازه گیری می کند:

o پروتئین پلاسما مرتبط با بارداری (PAPP-A): پروتئینی که در اوایل بارداری توسط جفت تولید می‌شود. سطوح غیر طبیعی با افزایش خطر ناهنجاری کروموزومی همراه است.

o گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG): هورمونی که در اوایل بارداری توسط جفت تولید می‌شود. سطوح غیر طبیعی با افزایش خطر ناهنجاری کروموزومی همراه است.

غربالگری شفافیت نوکال و آزمایش خون مادر هنگامی که با هم انجام می شود، توانایی بیشتری برای تعیین این دارد که آیا جنین ممکن است نقص مادرزادی مانند سندرم داون، تریزومی 18 یا تریزومی 13 را داشته باشد.

اگر غربالگری سه ماهه اول غیر طبیعی باشد، ممکن است برای تشخیص دقیق آزمایشات اضافی مانند نمونه برداری از پرزهای کوریونی، آمنیوسنتز یا سایر روش‌های سونوگرافی ضروری باشد.

فاکتورهای مورد بررسی در غربالگری اول بارداری-آزمایش حاملگی در خانه hi-teb

غربالگری سه ماهه اول چگونه انجام می‌شود؟

اگرچه جزئیات خاص هر روش کمی متفاوت است، غربالگری سه ماهه اول معمولاً شامل آزمایش‌های زیر است که باید بین هفته‌های 10 و 14 بارداری انجام شود:

• آزمایش اولتراسوند، معمولاً سونوگرافی ترانس واژینال: یک مبدل سونوگرافی کوچک از طریق واژن وارد میشود و وضعیت جنین را بررسی می کند.

• خون از مادر گرفته می‌شود و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

غربالگری سه ماهه اول 100 درصد دقیق نیست. این فقط یک آزمایش غربالگری برای تعیین اینکه آیا خطر افزایش نقص مادرزادی جنین وجود دارد یا خیر است. همچنین به شناسایی آن دسته از زنانی که ممکن است در طول بارداری خود به آزمایش یا نظارت اضافی نیاز داشته باشند کمک می‌کند.

ممکن است نتایج مثبت کاذب وجود داشته باشد، نتایجی که نشان دهنده مشکل در زمانی که جنین واقعا سالم است، یا نتایج منفی کاذب، نتایجی که نشان دهنده یک وضعیت طبیعی است، درست زمانی که جنین واقعاً مشکل سلامتی داشته باشد.

ثبت رایگان غربالگری بارداری در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 5 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “فاکتورهای مورد بررسی در غربالگری اول بارداری

  1. احسان گفت:

    من بچم مایه نخاییش ۳.۳ هست . خیلی میترسیم خدا رحم کنه بهمون

    1. Hi-Teb گفت:

      با سلام
      از خدمات مشاوره پزشکی های طب میتونید استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *