اخبار و مقالات, مقالات

علائم عوارض و راه‌های درمان عفونت کلامیدیا

عفونت کلامیدیا، علائم، عوارض و راه‌های درمان-خدمات پزشکی در منزل های طب

کلامیدیا یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی (STIs) است. شما می‌توانید از طریق رابطه جنسی مقعدی یا رابطه جنسی دهانی کلامیدیا بگیرید. از آنجایی که کلامیدیا اغلب علائمی ایجاد نمی‌کند، بسیاری از افرادی که کلامیدیا دارند آن را نمی‌دانند و ناآگاهانه افراد دیگر را آلوده می‌کنند. تنها غربالگری‌های منظم می‌تواند به کاهش شیوع کلامیدیا کمک کند.

شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی -مشاوره پزشکی آنلاین

کلامیدیا چگونه گسترش می‌یابد؟

هنگامی که فرد مبتلا به کلامیدیا است، می‌تواند آن را از طریق مقاربت جنسی مقعدی یا رابطه جنسی دهانی به شریک زندگی خود سرایت کند.

آیا می‌توان بدون رابطه جنسی به کلامیدیا مبتلا شد؟

بله. آمیزش جنسی تنها راهی نیست که می‌توانید به کلامیدیا مبتلا شوید. به عنوان مثال، به اشتراک گذاشتن وسایل مورد استفاده در رابطه جنسی با فردی که مبتلا به عفونت است راه دیگری برای ابتلا به آن است.

کلامیدیا چه کسانی را مبتلا می‌کند؟

هر کسی که از نظر جنسی فعال است می‌تواند به علائم عوارض عفونت کلامیدیا دچار شود و باید برای درمان آن اقدام کند. باکتری عامل کلامیدیا از طریق مایع واژن و مایع منی منتقل می‌شود. این بدان معنی است که هر کسی که رابطه جنسی دارد می‌تواند به کلامیدیا آلوده شود و شریک زندگی خود را نیز آلوده کند. اگر باردار هستید و کلامیدیا دارید، می‌توانید آن را به نوزاد خود نیز منتقل کنید.

علائم کلامیدیا چیست-خدمات آزمایش در خانه های طب

کلامیدیا چقدر شایع است؟

کلامیدیا شایع‌ترین STI است که توسط باکتری ایجاد می‌شود. اکثر موارد کلامیدیا بدون علامت هستند، به این معنی که هیچ علامت یا نشانه‌ای از عفونت وجود ندارد.

برخی از ویژگی‌های جمعیت شناختی (مانند سن، جنسیت و نژاد) ممکن است احتمال ابتلا به کلامیدیا را افزایش دهد. افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به کلامیدیا هستند عبارتند از:

نوجوانان یا جوانان بالغ 15 تا 24 ساله. بیش از نیمی از کل موارد تشخیص داده شده کلامیدیا در این گروه سنی رخ می‌دهد. این میزان برای زنان بالاتر است. به همین دلیل، پزشک اغلب غربالگری برای کلامیدیا را در صورتی که زن هستید و بین 15 تا 24 سال سن دارید، توصیه می‌کند.

چه چیزی باعث کلامیدیا نمی‌شود؟

همه شرایطی که شامل تبادل مایعات بدن است باعث کلامیدیا نمی‌شود. کلامیدیا از طریق این موارد منتقل نمی شود:

  • بوس کردن
  • به اشتراک گذاشتن غذا یا نوشیدنی
  • در آغوش گرفتن یا گرفتن دست
  • استفاده از توالت بعد از دیگری
  • استنشاق قطرات بعد از سرفه یا عطسه شخصی

علائم کلامیدیا چیست؟

باکتری کلامیدیا اغلب علائمی شبیه به عفونت دهانه رحم یا عفونت دستگاه ادراری (UTI) ایجاد می‌کند. این علائم در زنان و مردان متفاوت می‌باشد.

علائم زنان:
  • ترشحات سفید، زرد یا خاکستری از واژن شما که ممکن است بدبو باشد
  • چرک در ادرار شما
  • افزایش نیاز به ادرار کردن
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • خونریزی بین پریودها
  • دوره‌های دردناک
  • مقاربت دردناک
  • خارش یا سوزش در داخل و اطراف واژن
  • درد مبهم در قسمت پایین شکم
علائم مردان:
  • ترشحات موکوس مانند یا شفاف و آبکی از آلت تناسلی
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • سایر علائم کلامیدیا: کلامیدیا می‌تواند بخش‌هایی از بدن شما غیر از اندام‌های تناسلی را تحت تأثیر قرار دهد، مانند موارد زیر: 1. مقعد:ممکن است متوجه درد، ناراحتی، خونریزی یا ترشحات موکوس مانند از باسن خود شوید. 2. گلو: ممکن است گلودرد داشته باشید، اما اگر باکتری در گلو شما باشد، معمولاً علائمی را متوجه نخواهید شد. 3. چشم ها: اگر باکتری C. trachomatis در چشم شما نفوذ کند، ممکن است متوجه علائم ورم ملتحمه شوید. علائم شامل قرمزی، درد و ترشح است.
    عفونت کلامیدیا، علائم، عوارض و راه‌های درمان-خدمات پزشکی در منزل های طب

    کلامیدیا چگونه درمان می‌شود؟

    کلامیدیا را می‌توان با آنتی بیوتیک در حدود یک یا دو هفته از بین برد. اما مصرف داروی خود را صرفاً به دلیل بهبود علائم قطع نکنید. از پزشک خود بپرسید که چه پیگیری‌هایی لازم است تا مطمئن شوید که عفونت شما پس از اتمام مصرف داروها از بین رفته است زیرا عفونت کلامیدیا ممکن است عود کند.

    بخشی از درمان شما باید شامل پرهیز از فعالیت‌های جنسی باشد که می‌تواند باعث عفونت مجدد شما شود و اطمینان از اینکه شرکای جنسی که ممکن است آلوده شده باشند نیز تحت درمان قرار می‌گیرند.

    آیا کلامیدیا می‌تواند از بین برود؟

    هرگز نباید منتظر باشید تا کلامیدیا خود به خود از بین برود. در صورت عدم درمان، کلامیدیا می‌تواند آسیب جدی به سلامت شما وارد کند. اگر از نظر جنسی فعال هستید، در معرض خطر ابتلا به آن از طریق دیگران قرار می‌گیرید و آنها را نیز در معرض خطر عوارض شدید قرار می‌دهید. در این مطلب از وبسایت های‌طب با علائم عوارض و راه‌های درمان عفونت کلامیدیا آشنا شدیم.

    منبع: وبسایت های‌طب

    امتیاز این مقاله 4.5 از 5
    4.5/5

    ثبت رایگان تست STD در منزل

    ثبت امتیاز
    [کل: 2 میانگین: 5]

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *