اخبار و مقالات, مقالات

زگیل تناسلی عفونت است یا سرطان ؟

زگیل تناسلی عفونت یا سرطان

از رایج ترین بیماری های آمیزشی مقاربتی، HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس تومورهای خوش خیم ریز در قالب زگیل های تناسلی روی پوست می سازد. مردم می پرسند آیا زگیل تناسلی عفونت است یا سرطان و آیا تومورهای زگیل تناسلی خود سرطان پوستی هستند یا منجر به سرطان می شوند ، یا در کل عفونت پوستی هستند؟

پزشکان در پاسخ می گویند، زگیل های HPV، گاهی خود بخود درمان می شوند. اما برخی گونه‌ های این ویروس پرخطر بوده و منجر به زگیل تناسلی سرطانی یا سرطان می شوند. از این رو برای جلوگیری از عفونت این ویروس باید در رعایت بهداشت جنسی بسیار کوشا بود .

سرطان یا عفونت

چگونه تومورهای HPV سرطانی می ‌شوند؟

تاکنون بیش از 200 گونه ویروس  HPV شناخته شده که 13 نوع آن منجر به سرطان دهانه رحم شده و یکی از آن‌ ها بافت گلو، مقعد، مهبل، واژن و آلت تناسلی مردانه را سرطانی می‌کند.

به گونه‌ی ویروسهای اچ پی وی سرطان‌زا، پرخطر گفته می شود. اما گونه های کم خطر تومورهای خوش خیم  زگیل تناسلی در زمان 2 سال درمان می ‌شود و اما روی پوست جا خوش می کند ولی دردناک نیستند. گاهی به اشتباه به آنها زگیل سرطانی گفته می شود.

معمولا سیستم ایمنی بدن، گونه های عفونت HPV  کم خطر را در دو سال از میان می ‌برد و حتی بسیاری از افرادی که به HPV مبتلا می‌شوند، از بیماری خود آگاه نمی شوند،  چون بدون علائم  هستند. اگر سیستم ایمنی بدن نتواند HPV پرخطر را از میان ببرد و عفونت در بدن بماند، دهانه رحم، دهان یا گلو، مقعد، آلت تناسلی مردانه، مهبل و واژن را به ویروس آلوده کند، عفونت اچ پی وی، سلول‌ های غیر عادی را پیش‌ سرطانی میکند.

اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، بافت را سرطانی می‌ کند. سرطان دهانه رحم و سرطان دهان، از مهم ‌ترین سرطان‌های HPV است. این مقاله به خواننده گرامی هشدار می دهد همواره سطح بالایی از بهداشت را در برابر زگیل های جنسی رعایت کند که مبادا به سرطان منجر شوند.

خطر ناشی از سرطان hpv

چگونه خطر ابتلا به سرطان بیماری HPV را کاهش دهیم؟

در گام اول، همواره باید رابطه جنسی سالم (با شریک جنسی سالمی) داشته باشیم. اما یکی از بهترین و مطمئن ترین راه‌ های جلوگیری از ابتلا به بیماری اچ پی وی و سرطانی، واکسیناسیون HPV است که به آن گارداسیل می گویند.

واکسن گارداسیل در برابر بسیاری از گونه‌های HPV پرخطر ایمنی بوجود می آورد. بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل پیش از رابطه جنسی است. اما پس از رابطه نیز بی تاثیر نیست. در مجموع برای نوع واکسن و زمان تزریق آن با پزشکان های‌طب مشورت کنید.

امتیاز این مقاله 4.5 از 5
4.5/5

ثبت رایگان تست HPV در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *