اخبار و مقالات, مقالات

ده باور اشتباه در مورد واکسن گارداسیل

ده باور اشتباه در مورد واکسن گارداسیل-تزریق واکسن در خانگی های‌طب

امروزه واکسن گارداسیل برای پیشگیری از سرطان ‌های ناشی از بیماری های مقاربتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و برای بالا بردن ایمنی افراد در برابر برخی از گونه های ویروس پاپیلومای انسانی حرف اول را می زند. همان طور که گفتیم این واکسن افراد را تنها در برابر برخی سویه های ویروس ایمن می کند، ولی متاسفانه عده ای از این واکسن انتظاراتی غیرواقعی و زیاد از حد انتظار داشته و همین امر باعث می شود تا باورهای اشتباه در مورد واکسن گارداسیل شکل بگیرد.

ده باور اشتباه در مورد واکسن گارداسیل-تزریق واکسن در خانگی های‌طب

باورهای اشتباه درباره ی واکسن گارداسیل

در این جا می خواهیم باورهای اشتباه و رایجی که در مورد واکسن گارداسیل گفته شده است، را بیان کنیم. تا انتها با های‌طب همراه باشید.

1. تزریق این واکسن بیشتر به خانم ها توصیه می شود، زیرا شایع ترین بیماری ناشی از ویروس اچ پی وی، سرطان دهانه رحم است.

در حالی که این ویروس علاوه بر سرطان‌ گردن رحم، سرطان‌های دیگری مانند: سرطان‌ دهان ، زبان و حنجره نیز ممکن است ایجاد کند. از سویی دیگر سرایت زگیل تناسلی در تماس‌های جنسی بسیار سریع است. بنابراین زنان و مردان با تزریق این واکسن می توانند جلوی بروز مشکلات ناشی از این ویروس را بگیرند.

2. واکسیناسیون گارداسیل بهتر است بعد از شروع روابط جنسی زده شود.

در صورتی که افراد باید پیش از قرار گرفتن در معرض ویروس اچ‌پی‌وی آن را تزریق کنند و در واقع متخصصان سن ایده‌آل برای واکسیناسیون دختران و پسران را ۱۱ تا ۱۲سالگی می‌دانند.

3. تزریق زودهنگام واکسن گارداسیل برای کودکان خطر آفرین است و برخی افراد تزریق واکسن در دوران کودکی را باعث بیداری جنسی کودکان می دانند.

اما باید گفت طبق تحقیقات انجام شده در سال های اخیر تزریق واکسن از سن ۹سالگی نه تنها بی‌خطر،بلکه موثر بوده و بدن فرد را در برابر خطرات احتمالی این ویروس ایمن می کند.

4. بعد از این که فرد به زگیل تناسلی، مبتلا شد، تزریق واکسن دیگر برایش مفید نمی باشد.

گرچه بهتر است افراد قبل از ابتلا به ویروس اچ پی وی آن را تزریق کنند تا از تمام سویه های خطرناک این بیماری در امان بمانند، اما اگر فرد دچار زگیل تناسلی شده باشد، تنها به یک سویه خاص از این ویروس ابتلا پیدا کرده است. بنابراین باید واکسن را تزریق کند تا بدن وی در برابر خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم نیز ایمن شود.

5. تزریق یک دوز واکسن گارداسیل برای این که فرد مبتلا به زگیل تناسلی نشود، کافی است.

در حالی که برای ایمن ماندن در برابر این ویروس یک دوز کفایت نکرده و برای کودکان 11 تا 12 ساله دو دوز جداگانه با فاصله زمانی 6 ماه و برای افراد بالای 15 سال سه دوز جداگانه با همین فاصله زمانی 2 ماه و 6 ماه توصیه می شود.

6. تزریق واکسن گارداسیل بعد از ۲۷سالگی فایده ای ندارد.

طبق نتایج به دست آمده تزریق واکسن تا سن ۴۵ سالگی هم چنان می‌تواند موثر باشد، اما اگر بیشتر از 27 سال سن دارید، توصیه می شود، قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کرده و پس از آن اقدام به تزریق کنید.

7. تنوع سویه های ویروس اچ پی وی زیاد بوده و تزریق واکسن فقط بر علیه سویه های مشخصی ایمنی ایجاد می کند و در برابر زیر سویه های دیگر هیچ ایمنی ایجاد نمی کند.

اما این باوری اشتباه است، چرا که ایمنی ایجاد شده بر علیه یک ساب تایپ می تواند تا حدودی بر علیه ساب تایپ های دیگر نیز (هر چند میزان کمتر) ایمنی ایجاد کند.

8. برخی افراد فکر می کنند که با تزریق واکسن گارداسیل دیگر نیاز به رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی در روابط جنسی نیست.

در حالی که این باوری اشتباه است، زیرا تزریق واکسن به معنای ایمنی کامل نبوده و رفتارهای جنسی غیر ایمن بعد از تزریق واکسن مجاز نیست؛ چراکه ایمنی ایجاد شده بعد از یک دوره تزریق واکسن با گذشت زمان کاهش پیدا کرده و افراد به دوز یادآور احتیاج خواهند داشت. علاوه بر موارد گفته شده، به علت بیماری سوء تغذیه و یا مصرف برخی داروها ممکن است ایمنی بدن کاهش یابد.

9. باور دیگری که در مورد واکسن وجود دارد، جلوگیری از سرطان های مرتبط با HPV است.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید، واکسن به خودی خود از این سرطان ها جلوگیری نمی‌ کند، بلکه واکسن در صورت مواجهه با این ویروس از ابتلا جلوگیری کرده و احتمال بروز سرطان را کاهش می دهد.

10. برخی افراد بر این باورند که آلومینیوم موجود در این واکسن می تواند روی تخمدان رسوب کند و باعث نارسایی زودرس تخمدان شود .

یکی از اشتباهاتی که در مورد واکسن گارداسیل وجود دارد نارسای زودرس تخمدان است که این باور اصلا صحت علمی نداشته و تاکنون چنین مواردی نشان داده نشده است.

خرید واکسن گارداسیل

ثبت امتیاز
[کل: 2 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “ده باور اشتباه در مورد واکسن گارداسیل

  1. کامران گفت:

    مطلب خوبی بود با تشکر از های طب

    1. Hi-Teb گفت:

      خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بود

  2. محسن نیکویی گفت:

    سلام و درود میشه سوال بنده جواب بدید اگر قبل از تزریق گارداسیل را تکان ندهیم ایا اثر بخشی کمتر میشود سوال بعدی این که بنده دوز اول را تزریق کردم ولی قبلش تکانش ندادیم ایا امکان دارد بنده یک دوز بیشتر تزریق کنم ینی چهار دوز از گارداسیل تزریق کنم ایا تاثیر منفی دارد الزامن باید سه دوز تزریق شود یا میشود ۴ دوز تزریق کرد ممنون میشم پاسخ دهید

    1. Hi-Teb گفت:

      سلام
      خیر تاثیری ندارد ولی بهتر است طبق دستورالعمل تزریق صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *