اخبار و مقالات, مقالات

درباره غده تیروئید بیشتر بدانیم

درباره غده تیرویید
بیماری‌ های غده تیروئید از جمله بیماری‌ های فراگیری است که منجر به نگرانی‌ افراد می ‌شود، این بیماری با خود عوارض متعددی به همراه داشته و بر روی زندگی افراد تاثیرات منفی می گذارد. بنابراین مردم باید برای آگاهی بیشتر درباره بیماری های غده تیروئید، آگاهی بیشتری به دست بیاورند. در همین راستا باید ابتدا با این غده و عملکرد آن بیشتر آشنا شده و درباره بیماری‌ های غده تیروئید بیشتر بدانیم .  
غده تیروئید

بیماری‌ های غده تیروئید از جمله بیماری‌ های فراگیری است که منجر به نگرانی‌ افراد می ‌شود،

غده تیروئید چیست و چگونه کار میکند؟

غده تیروئید یکی از غده های درون ریز بدن با ظاهری شبیه به پروانه است. این غده، به عنوان بزرگ‌ ترین غده درون ریز بدن به شمار می آید که در جلوی گلو، قسمت عرضی حنجره و بالای نای قرار گرفته است. این غده با ترشح کردن هورمون‌های مختلفی نظیر تیروکسین، تری‌یودوتیرونین و یودوتیرونین‌ وارون در خون، وظایف حیاتی و کنترل سوخت و ساز بدن را بر عهده داشته و به تمامی سلول های بدن کمک می کند تا عملکرد طبیعی خود را حفظ کنند. جالب است بدانید که میزان هورمون هایی که توسط غده تیروئید ترشح می شوند، توسط غده هیپوفیز که در مرکز جمجمه و زیر مغز قرار دارد، کنترل می شود. اگر ترشحات غده تیروئید کمتر از حد استاندارد شود، غده هیپوفیز وارد عمل شده و هورمون محرک تیروئید را ترشح خواهد کرد تا با این هورمون به غده تیروئید دستور دهد که بیشتر کار کند تا بدن به حالت طبیعی خود باز گردد.

وظایف غده تیروئید در بدن:

غده تیروئید در بدن نقشهای حیاتی زیر به ویژه تنفس و سوخت ساز بدن را به عهده دارد : • تنظیم میزان انرژی و دمای بدن • اثرگذاری روی تکامل عصبی و جسمی • کمک به عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی • تنظیم واکنش بدن در شرایط استرس ‌زا • کنترل اشتها و متابولیسم بدن
هورمون های غده تیرویید

اگر هورمون های غده تیرویید بیشتر یا کمتر از نیاز به بدن برسد،

اختلالات تیروئید

اگر هورمون های غده تیرویید بیشتر یا کمتر از نیاز به بدن برسد، روی همه فرآیندهای سوخت و ساز (متابولیسم) و تنفسی بدن بدن اثر می گذارد. اختلالات تیروییدی می توانند منجر به بیماری های گوناگون شوند، مثلا اگر فرد به بیماری گواتر اما به صورت بی خطر و قابل کنترل مبتلا شود به درمان های پیشرفته نیازی نخواهد داشت، ولی در صورت ابتلا به سرطان غده تیروئید زندگی بیمار به خطر می افتد و نیاز به بررسی و راه های درمانی تخصصی و دقیق خواهد داشت. اما شایع ترین مشکل غده تیروئید، ترشح غیر طبیعی هورمون های تیروئید است و در واقع ترشح بیش از حد این هورمون ها، منجر به بیماری پرکاری تیروئید می شود و تولید کم این هورمون ها، کم کاری تیروئید را به همراه خواهد داشت. بنابراین می توان اختلالات تیروئید را به سه دسته: • کم کاری تیروئید، • پرکاری تیروئید • و سرطان غده تیروئید تقسیم بندی کرد. هر کدام از این بیماری ها، به درمان مخصوص خود نیاز دارد. بنابراین مردم باید از این بیماری و نشانه های آن به خوبی آگاهی داشته باشند تا بتوانند با درمان به موقع، جلوی پیشروی آن را بگیرند. گام اول تشخیص این بیماری معاینه فیزیکی است که پزشک گردن و زیر گلوی بیمار را برای هرگونه رشد یا بزرگ شدن تیروئید لمس و بررسی خواهد کرد. حتی کودکان و نوجوانان هم ممکن است به بیماری های تیروئید دچار شوند. این بیماری در کودکان علائمی مانند امتناع از شیر خوردن، کندی رشد، کوتاهی غیر طبیعی قد، زیاد نشدن وزن، بد اخلاقی، زردی، تاخیر در رشد دندان های دائمی، بیقراری، کمبود خواب یا پرخوابی، دیر راه افتادن یا توانایی برای ایستادن، بلوغ دیرس یا زودرس، خشکی و کبودی پوست، ضریب هوشی پایین، بی حالی و خستگی مفرط، زود رنجی، ناتوانی در تحمل هوای سرد، اختلالات بینایی و بیرون زدگی چشم ها و لرزش دست ها را به همراه خواهد داشت.
بیماری تیروئید

برای درمان بیماری تیروئید باید میزان ترشح هورمون هایی را که از سطح نرمال گذشته اند یا کم تر از میزان استاندارد هستند را به حالت عادی بازگرداند.

درمان بیماری تیروئید

برای درمان بیماری تیروئید باید میزان ترشح هورمون هایی را که از سطح نرمال گذشته اند یا کم تر از میزان استاندارد هستند را به حالت عادی بازگرداند. این درمان بسته به نوع بیماری روش های مختلفی دارد. مثلا اگر بیماری دچار پرکاری تیروئید شده باشد، باید از داروهای ضد پرکاری تیروئید مانند متی‌ مازول و پروپیل‌ تیوراسیل برای کاهش تولید هورمون ‌های تیروئید، ید رادیواکتیو برای آسیب رساندن یا ازبین بردن سلول ‌های تیروئید و جلوگیری از ایجاد مقادیر زیاد هورمون، مسدود کننده ‌های بتا برای کنترل علائم و عمل جراحی که البته نیازمند مصرف هورمون‌ های جایگزین است، استفاده کرد. برای درمان کم کاری تیروئید هم، از داروهای جایگزین تیروئید (لووتیروکسین) برای افزودن هورمون‌های تیروئید به بدن استفاده می شود و در واقع با این داروها می ‌توان بیماری تیروئید را کنترل کرد و بیمار را به زندگی عادی خود باز گرداند.

سخن آخر

از آن جا که نشانه های بیماری تیروئید، با بسیاری از بیماری ها مشترک است، پس با تشخیص زود هنگام این بیماری باید جلوی آسیب ها و خطرات بعدی آن گرفته شود. انجام آزمایش خون مطمئن ترین راه تشخیص بیماری تیروئید است. در آزمایش خون میزان هورمون های غده تیروئید اندازه گیری شده و کم کاری یا پرکاری تیروئید را می توان بررسی کرد. برای انجام آزمایش خون، با های‌طب تماس بگیرید تا دقیق ترین نتیجه را دریافت کنید و نوع بیماری شما به درستی تشخیص داده شود.  

ثبت رایگان آزمایش غده تیروئید در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *