اخبار و مقالات, مقالات

بررسی داروهای هورمون رشد؟

بررسی داروهای هورمون رشد-خدمات پزشکی های طب تهران

هورمون رشد باعث رشد در دوران کودکی می‌شود و به حفظ بافت‌ها و اندام‌ها در طول زندگی کمک می‌کند. این هورمون توسط غده هیپوفیز که به اندازه نخود واقع در پایه مغز است، تولید می‌شود. بررسی داروهای هورمون رشد نشان می‌هد، با شروع میانسالی، غده هیپوفیز به آرامی میزان هورمون رشد تولیدی خود را کاهش می‌دهد.

این کاهش هورمون باعث علاقه به استفاده از هورمون رشد مصنوعی انسان (HGH) به عنوان راهی برای جلوگیری از برخی تغییرات مرتبط با افزایش سن، مانند کاهش توده عضلانی و استخوانی شده است.

شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد HGH می‌تواند به بزرگسالان سالم کمک کند تا جوانی و سرزندگی را به دست آورند. روش دیگر برای جلوگیری از کاهش هورمون رشد، درمان‌های HGH است که ممکن است خطر ابتلا به سایر موارد را افزایش دهد. کارشناسان توصیه می‌کنند از هورمون رشد انسانی برای درمان پیری یا شرایط مرتبط با افزایش سن استفاده نکنید.

بررسی داروهای هورمون رشد و انواع آن-خدمات پرستاری هلی طب تهران

بررسی 6 تا از داروهای هورمون رشد

با توجه به موارد گفته شده داروهای متفاوتی برای هورمون رشد وجود دارد که بررسی شناخته‎ شده‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

1. ژنوتروپین

ژنوتروپین شکلی از هورمون رشد انسانی است که برای رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌ها مهم است. ژنوتروپین برای درمان نارسایی رشد در کودکان و بزرگسالانی که فاقد هورمون رشد طبیعی هستند استفاده می‌شود. این دارو برای افرادی با قد کوتاه به دلیل سندرم نونان، سندرم ترنر، سندرم پرادر ویلی، کوتاهی قد در بدو تولد بدون رشد مجدد و علل دیگر است. ژنوتروپین همچنین ممکن است برای اهدافی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده استفاده شود.

2. هوماتروپ

هوماتروپ نوعی هورمون رشد انسان است. اولین بار در سال 1987 برای درمان کودکانی که به دلیل عدم تولید هورمون رشد کافی به خودی خود برای افرادی که به کندی رشد می‌کردند، تأیید شد. هوماتروپ برای درمان کودکانی که کوتاه قد هستند یا به کندی رشد می‌کنند استفاده می‌شود زیرا ممکن است:

  • به خودی خود هورمون رشد کافی تولید نکنند
  • مبتلا به سندرم ترنر باشند
  • دارای قد کوتاه ایدیوپاتیک هستند، به این معنی که آنها از 98.8٪ سایر کودکان هم سن و هم جنس خود کوتاهتر هستند و با سرعتی رشد می‌کنند که به آنها اجازه نمی‌دهد به قد طبیعی بزرگسالان برسند.
  • با توجه به تعداد هفته‌های بارداری کوچکتر از حد طبیعی متولد شده‌اند و در سن 2 تا 4 سالگی به رشد قد کافی نمی‌رسند. هوماتروپ برای درمان بزرگسالانی که کمبود هورمون رشد دارند نیز استفاده می‌شود.

3. نوردیتروپین

نوردیتروپینیس یا نوردیتروپین به صورت تزریق زیر پوستی (زیر جلدی) تجویز می‌شود؛ نوردیتروپین یک داروی تجویزی حاوی هورمون رشد انسانی، همان هورمون رشد ساخته شده توسط بدن انسان است و برای درمان موارد زیر استفاده می‌شود:

  • کودکانی که به دلیل کمبود یا عدم وجود هورمون رشد نمی کنند.
  • کودکانی که کوتاه‌قد هستند و مبتلا به سندرم نونان، سندرم ترنربوده و یا کوچک به دنیا آمده‌اند (کوچک برای سن حاملگی-SGA) و و در سن 2 تا 4 سالگی به رشد قد کافی نمی‌رسند.
  • کودکانی که دارای قد کوتاه ایدیوپاتیک (ISS) هستند.
  • کودکانی که در حال رشد نیستند و مبتلا به سندرم پرادر ویلی (PWS) هستند. برای بزرگسالانی که هورمون رشد کافی تولید نمی‌کنند نیز این دارو تجویز می‌شود.

بررسی داروهای هورمون رشد-خدمات پزشکی های طب تهران

4. Nutropin/Nutropin AQ

5. سروستیم

Serostim یک داروی نسخه‌ای است که برای درمان علائم کمبود هورمون رشد استفاده می‌شود. سروستیم ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود. Serostim یک هورمون رشد انسانی نوترکیب است که تنها درمان تایید شده FDA است .سروستیم متعلق به دسته ای از داروها به نام آنالوگ‌های هورمون رشد است.

برای افراد مبتلا به HIV، از دست دادن توده بدون چربی بدن (LBM) و وزن بدن و تجربه کاهش استقامت فیزیکی ممکن است با HIV مرتبط باشد.این وضعیت ممکن است حتی زمانی که شما تحت درمان ضدرتروویروسی هستید نیز رخ دهد و بر بدن، استقامت بدنی و توانایی انجام وظایف شما تأثیر بگذارد.

6. زوماکتون

زوماکتون یک داروی نسخه‌ای است که حاوی هورمون رشد انسانی است و برای درمان کودکانی استفاده می‌شود که:

  • رشد نمی‌کنند زیرا به تنهایی هورمون رشد کافی تولید نمی‌کنند
  • دارای قد کوتاه همراه با سندرم ترنر
  • دارای قد کوتاه ایدیوپاتیک
  • کوتاهی قد یا نارسایی رشد در اثر جهش ژن (SHOX)
  • زوماکتون همچنین برای بزرگسالانی که به تنهایی هورمون رشد کافی تولید نمی‌کنند استفاده می‌شود.

منبع: وبسایت های طب
امتیاز این مقاله 4.5 از 5
4.5/5

ثبت رایگان چکاپ آقایان در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *