اخبار و مقالات, مقالات

تفسیر جواب آزمایش غربالگری بارداری

تفسیر جواب آزمایش غربالگری بارداری و نوزاد در منزل رایگاه شرکت خدمات پزشکی های‌طب

امروزه علم به‌ گونه‌ای تغییر کرده است که بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان ریشه یابی کرد و وجود بیماری‌های حاد را حتی قبل از تولد پیش بینی کرد. امروزه علم غربالگری بهترین راه برای تشخیص بیماری‌هایی نظیر:

بیماری سندرم داون

سندرم ادوارد

سندرم پاتو

در جنین انسان است. در این مقاله قصد داریم به شما در تفسیر جواب غربالگری و بهترین زمان برای انجام تست غربالگری کمک کنیم.

تفسیر و خواندن جواب آزمایش غربالگری- های طب

آزمایش غربالگری چیست؟

انجام آزمایش غربالگری یکی از مهم‌ترین و بهترین راه‌ها برای تشخیص بیماری‌هایی است که جنین را مبتلا به سندروم داون یا عقب ماندگی ذهنی می‌کند، این سندرم ژنتیکی بوده و غربالگری آن در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود تا اگر جنین به سندروم داون مبتلا باشد ،پزشک آن را تایید کند و اقدامات قضایی که در ایران باید برای سقط جنین در ماه‌های ابتدایی بارداری صورت گیرد، طی شود،

بهترین زمان برای آزمایش غربالگری چه زمانی است؟

غربالگری سندرم داون را می توان در اوایل هفته 11 تا 14 بارداری با سونوگرافی سه ماهه اول و آزمایش خون انجام داد.

چگونه یک آزمایش غربالگری را تفسیر کنیم؟

اگرچه که حتما برای بررسی جواب تست غربالگری باید به پزشک خود مراجعه کنید و به هیچ وجه با دانش خود نباید اقدام به سقط جنین کنید اما ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با با ساده¬ترین روش ممکن خواندن جواب آزمایش از روی برگه تست غربالگری آشنا کنیم.

باید بدانیم که عدد 3 فاکتور در تست غربالگری بسیار مهم است که عبارتند از:

• فاکتور NT

• فاکتور NB

• فاکتور CRL

در حقیقت فاکتور NT مشخص کننده ضخامت پرده ی پشت گردن جنین، فاکتور NB که مخفف nasal bone است و برای بررسی تیغه بینی بکار می رود،چراکه از فاکتورهای مهم در تشخیص سالم بودن نوزاد است و فاکتور CRL مربوط به قد نوزاد است.

اگر عدد NT در آزمایش عدد بالایی باشد به این معنی است جنین شما احتمالا مبتلا به سندرم داون می باشد. همچنین عدد فاکتور NB در آزمایش بسیار مهم است، به طوری که اگر برای این فاکتور عدد مورد نظر پزشک بدست آید، وضعیت نوزاد شما احتمالا بدون مشکل است، اما اگر اندازه بدست آمده خیلی کم باشد یا اصلا تیغه بینی تشکیل نشده باشد احتمال وجود سندرم داون وجود دارد.بنابراین برای بررسی های بیشتر اختلالات کروموزومی جنین نیاز به آزمایشات تکمیلی وجود دارد.

در مورد عدد فاکتور آخر یعنی عدد CRL نیز باید گفت که این عدد نشان دهنده قد نوزاد است و تشخیص این‌که آیا اختلالی در مورد جنین شما وجود دارد یا خیر توسط این فاکتور و طبق نظر پزشک صورت می‌گیرد.

اما مهم‌ترین چیزی که در این بین وجود دارد این است که به تنهایی و صرف چک کردن این آیتم‌ها نمی‌توان تشخیص دهد که آیا جنین به سندروم خاصی مبتلا است یا خیر و لازم است حتما جواب تست از نظر پزشک مربوطه مورد بررسی قرارگیرد.

بهترین تست‌های غربالگری با بالاترین میزان تشخیص سندرم داون

بالاترین میزان تشخیص توسط تست‌های اولتراسوند همراه با ناهنجاری های فاحش بدست می آید. اگرچه میزان تشخیص با این روش در جمعیت پرخطر (50 تا 75 درصد) بالا است و دقت مناسبی دارد، اما درصد مثبت های کاذب نیز در این بین، میزان بالایی را به خود اختصاص می‌دهد (22 درصد در تشخیص سندرم داون).

تفسیر جواب آزمایش غربالگری بارداری و نوزاد در منزل رایگاه شرکت خدمات پزشکی های‌طب

چگونه می توان از سندرم داون در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

• انجام غربالگری های لازم برای کمک به جلوگیری از تولد نوزادی با نقص مادرزادی

• مصرف روزانه 400 میکروگرم (میکروگرم) اسید فولیک (طبق نظر ومشورت پزشک متخصص) در دوران بارداری

• از مصرف مواد مضر نظیر الکل در زندگی و به‌خصوص در دوران بارداری پرهیز کنید

• سبک زندگی سالم را انتخاب کنید

• دیابت را تحت کنترل نگه دارید

چه عواملی می‌تواند یک مادر باردار را در معرض خطر ابتلا به سندرم داون قرار دهد؟

طبق بررسی‌ها زنانی که در سنین 35 سال یا بیشتر از آن باردار می شوند، در مقایسه با زنانی که در سنین پایین¬تر باردار می شوند، احتمال سندرم داون در جنین آنها بیشتر است. از این‌ رو اگر قصد بچه دار شدن دارید بهتر است قبل از این سن اقدام به بارداری را شروع کنید تا از این احتمال تا حد زیادی جلوگیری نمایید.

آیا استرس در دوران بارداری باعث سندرم داون می‌شود؟

سورخا راماچاندران، بنیانگذار فدراسیون سندرم داون هند، که در مورد این بیماری مطالعه کرده است، براین باور است که: سندرم داون، که از نقص کروموزومی ناشی می شود، احتمالاً ارتباط مستقیمی با افزایش سطح استرس در زوج ها در دوران بارداری دارد.

ثبت غربالگری بارداری در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 10 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “تفسیر جواب آزمایش غربالگری بارداری

  1. مینا گفت:

    سلام
    تفسیر آزمایش غربالگری بارداری رو خودتون هم انجام میدید؟

    1. Hi-Teb گفت:

      با سالام
      بله میتونید تماس بگیرید برای راهنمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *