اخبار و مقالات, مقالات

بیماری تریکومونازیس چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

بیماری تریکومونازیس چیست و چه نشانه‌هایی دارد-خدمات پزشکی در منزل های طب

تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی شایع و قابل درمان (STI) است که در حین مقاربت جنسی در مایع منی (cum) و مایعات واژن پخش می شود. نام آن از انگل Trichomonas vaginalis گرفته شده است که باعث این عفونت می‌شود.

ممکن است شما این عفونت را داشته باشید و آن را ندانید،اکثر مردم علائم عفونت را ندارند. تریکومونیازیس مسری است، به این معنی که ممکن است ناآگاهانه دیگران را از طریق تماس جنسی آلوده کنید.

تریکومونیازیس (تریک) چقدر شایع است؟

HPV تریکومونیازیس شایع‌ترین عفونت مقاربتی غیر ویروسی در سراسر جهان است. هر کسی که رابطه جنسی داشته باشد می‌تواند دچار تریک شود. فقط حدود 30 درصد از افراد مبتلا به این بیماری دارای علائم هستند. تریکومونیازیس در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است.

بیماری تریکومونازیس چیست و چه نشانه‌هایی دارد-خدمات پزشکی در منزل های طب

علائم تریکومونیازیس چیست؟

یکی از دلایلی که تریکومونیازیس به راحتی پخش می‌شود این است که، تعداد زیادی از افراد آلوده حدود 70٪ هرگز علائمی ندارند. ممکن است قبل از اینکه متوجه شوید به این بیماری مبتلا هستید، دیگران را آلوده کنید. هنگامی علائم ظاهر می‌شوند که معمولا 5 تا 28 روز پس از مواجهه می باشد. بروزعلائم در زنان بسیار بیشتر است. محققان کاملاً مطمئن نیستند که چرا برخی از افراد علائم دارند و برخی دیگر ندارند.

علائم تریکومونیازیس در زنان

زنان نسبت به مردان علائم قابل توجه‌تری دارند. بعضی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  • ترشحات کم (یا گاهی کف آلود) سفید، زرد یا سبز رنگ واژن که بوی بدی دارد
  • تحریک، درد یا قرمزی در اطراف دهانه واژن شما
  • درد یا ناراحتی در هنگام مقاربت یا هنگام ادرار کردن

چه چیزی باعث این وضعیت می‌شود؟

یک انگل کوچک به نام تریکوموناس واژینالیس باعث ایجاد این عفونت می‌شود. پس ابتلا به این عفونت، می‌تواند از طریق:

  • آمیزش واژینال-آلت تناسی مردانه یا واژینال-واژینال باشد.
  • رابطه جنسی مقعدی
  • رابطه جنسی دهانی
  • لمس دستگاه تناسلی (تماس پوست با پوست بدون انزال)
شما نمی‌توانید با به اشتراک گذاشتن غذا و نوشیدنی، بوسیدن، گرفتن دست یا از طریق دیگر اشکال تماس غیرجنسی، تریکومونیازیس را پخش کنید. تریکومونیازیس علاوه بر تاثیر بر اندام تناسلی شما می‌تواند مقعد، دهان و دستان شما را نیز آلوده کند.

تریکومونیازیس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما ممکن است آزمایش‌های زیر را برای تشخیص آن انجام دهد:

  • 1. معاینه فیزیکی: پزشک دستگاه تناسلی شما را معاینه می‌کند و در مورد علائمی که دارید صحبت می‌کند. برای زنان، ممکن است شامل معاینه لگن باشد. اغلب، پزشک نمونه‌ای از ترشحات شما را با استفاده از یک سواپ پنبه‌ای در طول این معاینه نمونه برداری می کند. ممکن است پزشک متوجه شود که دهانه رحم شما شبیه توت فرنگی است که خود نشانه تریکومونیازیس است.
  • 2. تست آزمایشگاهی: پزشک نمونه‌ای از ترشحات واژن یا آلت تناسلی شما را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند. اگر تریکومونیازیس ها را در زیر میکروسکوپ نبینند، ممکن است سواپ را برای آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه بفرستند.
در برخی موارد، پزشک ممکن است بدون معاینه آنتی بیوتیک تجویز کند. این معمولاً فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که شریک جنسی شما عفونت داشته باشد و در حالی که او به آن مبتلا است با او تماس جنسی برقرار کنید.

علائم تریکومونیازیس چیست-خدمات آزمایش در منزل های طب

تریکومونیازیس چگونه درمان می‌شود؟

پزشک تریکومونیازیس را با داروهای آنتی بیوتیک درمان می‌کنند تا انگل عامل عفونت را از بین ببرند. بدون درمان،این بیماری می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد و به خودی خود از بین نخواهد رفت. در تمام مدتی که آلوده هستید، می‌توانید عفونت را به شرکای جنسی خود بدهید. مهم است که همه شرکای جنسی برای جلوگیری از عفونت مجدد تحت درمان قرار گیرند.

برای تریکومونیازیس چه دارویی مصرف می‌شود؟

پزشک شما ممکن است داروهای آنتی بیوتیک خوراکی مانند مترونیدازول یا تینیدازول را تجویز کند. در حین انجام درمان مهم است که موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای زنان باید مترونیدازول به مدت هفت روز تجویز شود. یک دوز از این دارو تا 95 درصد از افراد مبتلا به این عفونت را درمان می کند.
  • شما و شرکای جنسیتان باید برای تریکومونیازیس تحت درمان باشید وگرنه به انتقال عفونت ادامه میدهید.
  • تا یک هفته پس از اتمام دارو نباید رابطه جنسی داشته باشید تا به دارو زمان داده شود که عفونت را از بین ببرد و علائم برطرف شود. رابطه جنسی خیلی زود میتواند منجر به عفونت مجدد گردد.
  • • باید در عرض سه ماه به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دیگر عفونت ندارید.

امتیاز این مقاله 4.5 از 5
4.5/5

ثبت رایگان تست STD در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 4 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *