اخبار و مقالات, مقالات

احتمال مبتلا شدن به بیماری‌ جنسی

مبتلا شدن به بیماری‌ جنسی آمیزشی-هایطب

عفونت‌های مقاربتی (STIs) عمدتاً از طریق تماس جنسی محافظت نشده انتقال می یابند. مبتلا شدن به بیماری‌ جنسی در دوران بارداری، زایمان و شیردهی و از طریق خون یا فرآورده‌های خونی آلوده وجود دارد.

معمولاً در مورد مبتلا شدن به بیماری‌های آمیزشی یا عفونت‌های مقاربتی، سؤال یا نگرانی وجود دارد. شانس ابتلا یا انتقال یک STI به شرکا می‌تواند به چند چیز بستگی داشته باشد:

1) آیا شما یا شریک زندگی‌تان بیماری مقاربتی دارید؟

بسیاری از بیماری‌های مقاربتی علائمی را نشان نمی‌دهند و افراد بدون اینکه بدانند ممکن است به یک عفونت مقاربتی مبتلا شوند. انجام آزمایش تنها راه برای اطلاع از ابتلا به STI است.

2) آیا از روش‌های جنسی ایمن‌تری مانند کاندوم، واکسن یا دارو استفاده می‌کنید؟

استفاده از کاندوم یا سایر وسایل محافظت کننده می‌تواند احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های آمیزشی یا بیماری‌های مقاربتی را کاهش دهد.

واکسن‌هایی وجود دارند که از برخی عفونت‌ها مانند HPV، هپاتیت A یا هپاتیت B جلوگیری می‌کنند. داروهایی نیزوجود دارند که می‌توانید برای پیشگیری از HIV قبل یا بلافاصله بعد از رابطه جنسی مصرف کنید.

3) چه نوع رابطه جنسی دارید؟

بیماری‌های مقاربتی به روش‌های مختلفی منتقل می‌شوند، بنابراین شانس شما برای ابتلا به برخی از بیماری‌های مقاربتی می‌تواند برای فعالیت‌های جنسی متفاوت تغییر کند.

مبتلا شدن به بیماری‌ جنسی آمیزشی-هایطب

عوامل مهمی که بر شانس شما برای ابتلا به STI تاثیر می‌گذارد:

شانس انتقال STI برای هر عفونت متفاوت است. برخی از بیماری‌های مقاربتی شیوع بیشتری دارند. گاهی اوقات کاندوم ممکن است بلغزد یا پاره شود و بنابراین احتمال ابتلا به STIوجود دارد.

o مایعات بدن مانند خون، مایع واژن، مایع رکتوم و شیر مادر می‌توانند عفونت‌های مقاربتی را منتقل کنند. این به عفونت و نوع تماسی که ممکن است با شریک جنسی خود داشته باشید بستگی دارد. مایعاتی مانند عرق، اشک، بزاق و ادرار از عفونت‌های مقاربتی منتقل نمی‌کنند.

o افراد مبتلا به HIV می‌توانند از دارو برای کاهش میزان ویروس در خون خود استفاده کنند. در این صورت ویروس غیرقابل تشخیص نامیده می‌شود و به این معنی است که HIV نمی‌تواند از طریق فعالیت‌های جنسی به دیگران منتقل شود (همچنین به نامهای غیر قابل تشخیص = غیر قابل انتقال یا U=U نیز نامیده می‌شود). پروفیلاکسی قبل از مواجهه (PrEP) دارویی است که می‌توانید روزانه یا طبق تجویز برای کاهش شانس ابتلا به HIV مصرف کنید.

احتمال مبتلا شدن به بیماری‌ جنسی آمیزشی و پیشگیری-هایطب

چگونه شانس ابتلا به STI را کاهش دهیم

آزمایش دهید: اگر شما و شریک یا همسرتان به طور مرتب آزمایش دهید، می‌توانید متوجه شوید که آیا به STI مبتلا هستید یا خیر. مراقب زمانی که طول می‌کشد تا عفونت در آزمایش ظاهر شود باشید. اگر خیلی زود تست کنید، ممکن است نتایج شما دقیق نباشد.

o فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که برای شما مفید است و از نحوه انتقال بیماری‌های مقاربتی مختلف آگاه باشید. رابطه جنسی ایمن‌تر: راه‌های زیادی برای ایمن‌تر کردن رابطه جنسی وجود دارد، مانند استفاده از کاندوم و... یا در صورت مصرف مواد مخدر یا الکل از قبل موارد لازم را در نظر بگیرید.

با شریک زندگی خود صحبت کنید: صحبت کردن با شریک زندگی در مورد رابطه جنسی ایمن قبل از شروع می‌تواند کار را برای همه آسان‌تر کند.

اگر شما یا شریک زندگی شما با یک بیماری مقاربتی زندگی می‌کنید: اگر شما یا شریک زندگی شما برای یک بیماری مقاربتی تحت درمان هستید، صبر کنید تا هر دو دارو را تمام کنید و توصیه‌های پزشک خود را در مورد اینکه چه زمانی می‌توانید رابطه جنسی تناسلی، دهانی یا مقعدی داشته باشید را به دقت انجام دهید. برای عفونت‌هایی که قابل مدیریت هستند، اما درمان نمی‌شوند، مانند HIV یا تبخال، داروهایی وجود دارند که می‌توانند شانس انتقال عفونت را کاهش دهند.

ثبت رایگان تست STD در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 5 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *