اخبار و مقالات, مقالات

آیا واکسن از بیماری‌های مقاربتی STD پیشگیری می‌کند؟

آیا واکسن از بیماری‌های آمیزشی مقاربتی STD پیشگیری میکند-های‌طب

از انواع بیماری‌ های شایع و واگیردار، می توان به بیماری های مقاربتی STD اشاره کرد. در واقع این بیماری‌ها از راه‌ تماس جنسی با شخص مبتلا به دیگر افراد منتقل شده و منجر به بیماری او خواهند شد. برای این‌ که فرد به این قبیل از بیماری ‌ها مبتلا نشود، راه‌ های پیشگیری مختلفی در نظر گرفته شده است. این راه های پیشگیری که یکی از مهمترین آنها واکسن پیشگیری STD است، خطر ابتلا به بیماری را کاهش داده و گاهی اوقات به صفر می رساند. البته به شرط آن که پیشگیری با رعایت اصول بهداشتی و در زمان مناسب انجام شود.

در ادامه می‌ خواهیم شما را با راه های پیشگیری از این بیماری آشنا کرده و بهترین روش پیشگیری از این بیماری که همان تزریق واکسن هست، را بیان کنیم.

راه‌ های پیشگیری از بیماری های مقاربتی

قبل از هر چیز باید بگوییم که بیماری های مقاربتی را می توان به دو دسته بیماری هایی با عامل ویروسی و باکتریایی تقسیم بندی کرد. در مجموع این بیماری ها از طرق مختلفی مانند تماس پوست به پوست در ناحیه تناسلی و حین رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. باید به این نکته توجه داشت، برخی از عوامل بیماری های مقاربتی مانند: ویروس پاپیلوما خطرناک تر از بقیه بوده و عامل سرطان های دهان، دهانه رحم، آلت تناسلی و رکتوم می باشند.

آیا واکسن از بیماری‌های آمیزشی مقاربتی STD پیشگیری میکند-های‌طب

در خصوص درمان این بیماری هم باید گفت، برای بیماری های باکتریال داروهای آنتی بیوتیکی تجویز می شود، اما برای بیماری های مقاربتی که ریشه ویروسی دارند، درمان خاصی وجود نداشته و غالبا عامل به وجود آورنده آن ها خود به خود از بین می روند.

هم چنین برای محافظت در برابر برخی از خطرناک ‌ترین سویه ‌های بیماری پاپیلومای انسانی از جمله HPV 16 و HPV 18 و هم چنین بیماری هپاتیت B می توان از واکسن استفاده کرد. در صورت ابتلا به هر یک از این بیماری ها، باید برای ارزیابی و مدیریت خطر، عوارض، آزمایش های غربالگری و پاپ اسمیر را انجام داد.

برای این که پیشگیری مطمئنی داشته باشیم، باید از روش های مذکور قبل از شروع رابطه جنسی استفاده کرد. در اینجا یک سری مراحل وجود دارد تا خطر STD قبل از رابطه جنسی را کاهش داد:

• تعداد شرکای جنسی را محدود کرده و در نظر داشته باشید که با تعدد شرکای جنسی، احتمال ابتلا به این بیماری ها و انتقال آن ها به دیگران را افزایش خواهد داد.

• رابطه جنسی ایمن داشته باشید تا خطر ابتلا به این بیماری را به حداقل میزان ممکن برسانید.

• در خصوص سوابق جنسی‌ خود با شریک جنسی تان صادقانه و بدون هیچ ابهامی صحبت کنید. اگر مبتلا به بیماری های STD هستید، باید این موضوع را با شریک جنسی خود مطرح کرده تا هر دو نفر تصمیمات آگاهانه‌ای را راجع به رابطه جنسی بگیرید.

• قبل از شروع رابطه جنسی، آزمایش‌ های لازم در خصوص بیماری های مقاربتی را خود و شریک جنسی تان هر دو انجام داده تا از سلامت جنسیتان مطمئن شوید.

• واکسن HPV و هپاتیت را قبل از شروع رابطه جنسی دریافت کرده تا خود را در برابر این بیماری ها ایمن کنید.

مزایای و فواید استفاده از واکسن برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی- خدمات پزشکی های طب

مزایای استفاده از واکسن برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی

امروزه یکی از واکسن های موجود در بازار که بسیار مورد توجه افراد قرار دارد، واکسن HPV است که افراد را در برابر خطر ابتلا به بیماری پاپیلومای انسانی مقاوم کرده و خطر ابتلا به سرطان های دهانه رحم، رکتوم، دهان و .. را کاهش می دهد.

تزریق این واکسن برای خانم ها و آقایان بلامانع بوده و زمان تزریق آن هم بهتر است که در سنین 13 تا زیر 30 سالگی انجام شود تا افراد قبل از شروع رابطه جنسی خود، ایمنی لازم در برابر این بیماری را به دست آورند. این واکسن اگر در سنین پایین تزریق شود، در دو دوز انجام می شود و در سنین بزرگسالی بهتر است در سه دوز تزریق گردد.

در خصوص واکسن هپاتیت B نیز باید گفت، این واکسن هم مانند واکسن گارداسیل یا HPV کاملا بی‌خطر و مؤثر بوده و برای همه نوزادان در بدو تولد و برای کودکان تا ۱۸ سال توصیه می‌ شود.

هم چنین این واکسن برای بزرگسالان مبتلا به دیابت و افرادی که به دلیل شغل، سبک زندگی، موقعیت‌های زندگی یا کشور محل تولدشان در معرض خطر بالای ابتلا به ویروس هستند، نیز مفید است. این واکسن از ابتلا به هپاتیت B که عامل اصلی سرطان کبد در سراسر جهان است، جلوگیری می ‌کند. لازم به ذکر است، واکسن هپاتیتB یک واکسن سه دوزی است که با فواصل یک و ۶ ماه تکرار می‌ شوند. البته دوز اول واکسن می‌تواند تا ۱۰ سال نیز افراد را در برابر بیماری ایمن کند.

ثبت رایگان تست STD در منزل

ثبت امتیاز
[کل: 3 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “آیا واکسن از بیماری‌های مقاربتی STD پیشگیری می‌کند؟

  1. میلاد گفت:

    سلام
    شما واکسن هم دارید؟

    1. Hi-Teb گفت:

      بله واکسن موجود هست ثبت درخواست کنید یا با ما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *